HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Småfrågor ang. högtalarbygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

spurren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/02/17 :  22:33:20  Show Profile Send spurren a Private Message
Hej,
Jag har mitt första högtalarbygge på gång, och har väl en del kvar att göra. Lite frågor har dykt upp nu under tiden, kanske kan jag få svar på det här.

Fästa elementen i baffeln, är det islagsmuttrar som gäller? funkar det bra i MDF?

Urfräsning/fasning för elementen på insidan av baffeln, är det nödvändigt med 19mm-baffel?

Har fräst en av nedsänkningarna med lite för stor radie, kanske 2-3mm större diameter än elementen, hur fyller jag i det på ett bra sätt?

Ihopmonteringen med stag och allt, kan det räcka med bara lim, eller måste jag skruva eller plugga? isåfall, kan man skruva i mdf så att det fäster bra utan att det spricker (förborrar först isåfall.

Mvh
Joakim

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/02/18 :  03:07:43  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag byggde mina högtalare med 19 mm MDF - och använde mig av islagsmuttrar. Jag borrsde småhål för piggarna FÖRST innan hålet för själva gängan till islagsmuttern borrades. Sen limmade jag fast islagsmuttrarna MED elementet iskruvat..kan bli kinkigt annars med att få i skruvarna i gängorna.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/02/18 03:08:12
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/18 :  03:11:06  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det blir lättar att få ihop lådorna om du inte bara limmar och om du skall ha 45 grader i skarvarna. En kexmaskin är då att rekommendera!

J. Ullberg
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/02/18 :  20:59:52  Show Profile Send classe a Private Message
gör en rund skiva sätt i hålet o börja om med ny fräsning

18 ska de va.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/18 :  21:08:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
Urfräsning/fasning för elementen på insidan av baffeln, är det nödvändigt med 19mm-baffel?

Beror helt på hur elementet ser ut, om korgen är djup eller grund. Är magneten stor i förhållande till urtaget?

Säg att elementet försänks 5 mm, då får du 14 kvar till kanten....om är säg 30 ( dubbelt) mellan magnet och korgkant och att magnetens diameter är större än 75% av urtaget så klarar du dig nog, annars skulle jag ta fram raspen/fräsen. Fräs inte för mycket bara, tänk på att islagsmuttrarna gärna vill ha lite att fästa i. Kika i min Maggini-tråd.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000