HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Receiver för runt 8kkr ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lum
Member

85 Posts

Posted - 2002/12/15 :  16:32:48  Show Profile Send lum a Private Message
Ja på senare har jag börjat intressera mig i lite finare ljud om man säger så. Hade en SONY receiver innan men den har lagt av dock lät i denna något vidare. Nu letar jag efter en ärsättare för runt 8000 kr som också låter någorlunda bra i stereo. Student som man är har jag inte råd med en receiver och en förstärkare. Skulle inte skada om receivern i fråga hade möjlighet till 6/7.1 för framtiden. NAD T752 såg trevlig ut och jag har hört att det är fint ljud även i stereo. Nu undrar jag vad ni tycker.

Close the world. Open the nExt.

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/15 :  18:18:19  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by lum

Ja på senare har jag börjat intressera mig i lite finare ljud om man säger så. Hade en SONY receiver innan men den har lagt av dock lät i denna något vidare. Nu letar jag efter en ärsättare för runt 8000 kr som också låter någorlunda bra i stereo. Student som man är har jag inte råd med en receiver och en förstärkare. Skulle inte skada om receivern i fråga hade möjlighet till 6/7.1 för framtiden. NAD T752 såg trevlig ut och jag har hört att det är fint ljud även i stereo. Nu undrar jag vad ni tycker.



Hej Lum!

Försök att få lyssna på en begagnad Linn Classic, den bör du kunna få för din avsedda budget tycker jag. Som en "första" uppgradering så är Linnen inte så tokig.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2002/12/15 :  21:42:48  Show Profile Send weezer a Private Message
Dessvärre är ju inte Classiken en A/V-stärkare.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/15 :  21:46:00  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by weezer

Dessvärre är ju inte Classiken en A/V-stärkare.



Hej Weezer!

Oops! det missade jag allderles är det möjligen "musik" som är det då?
Mvh
Kenth

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:38:04  Show Profile Send brumel a Private Message
A/V! Ingen kommentar. Hänvisar till dvdforumet som jag dock aldrig besökt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/16 :  13:40:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

A/V! Ingen kommentar. Hänvisar till dvdforumet som jag dock aldrig besökt.


Vaddå? Om man lyssnar på multikanalljud så hör det väl hit? Det finns ju massor av musik som du borde lyssna på. Jag ser ingen koppling till varför det är "fult" med multikanalsförstärkare. Snarare är det så att man får betydligt mer för pengarna än en vanlig receiver, tack vare att multikanalsreceivrar tillverkas i långt större upplagor med därav lägre pris. Av de jag testat har jag inte funnit att de på något vis skulle vara underlägsna en vanlig 2-kanalsreceiver.
/Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/16 :  16:13:59  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag uppfattade saken som att mr lum var ute efter en hembioförstärkare som lät bra i stereo. Och där kan jag bara passa.
Allstå inte en audiofil flerkanalsprodukt som ligger i helt annan prisklass och som kanske inte finns än.
Marknadsutsikterna ser lite osäkra ut för närvarande vad gäller flerkanals ren audio.
/johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2002/12/16 :  23:48:28  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Originally posted by lum

Ja på senare har jag börjat intressera mig i lite finare ljud om man säger så. Hade en SONY receiver innan men den har lagt av dock lät i denna något vidare. Nu letar jag efter en ärsättare för runt 8000 kr som också låter någorlunda bra i stereo. Student som man är har jag inte råd med en receiver och en förstärkare. Skulle inte skada om receivern i fråga hade möjlighet till 6/7.1 för framtiden. NAD T752 såg trevlig ut och jag har hört att det är fint ljud även i stereo. Nu undrar jag vad ni tycker.



En vän till mig har en Arcam AV200 (tror jag den heter) som du genom en knapptryckning på fronten får en tvåkanalare i klass med deras A75. Den låter då rakt mycket bättre än min egen Sony 6.1 receiver i alla fall.

Tror att det kan vara ett bra beggköp eftersom den ligger runt 13k ny.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/17 :  10:06:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Jag uppfattade saken som att mr lum var ute efter en hembioförstärkare som lät bra i stereo. Och där kan jag bara passa.
Allstå inte en audiofil flerkanalsprodukt som ligger i helt annan prisklass och som kanske inte finns än.
Marknadsutsikterna ser lite osäkra ut för närvarande vad gäller flerkanals ren audio.
/johan


Jag sätter likamedstecken mellan en multikanalsförstärkare och en hembioförstärkare så länge hembioförstärkaren har analoga 5.1- eller 7.1-ingångar. Så de finns ju redan och har så gjort i ca 5 år! Harman Kardon och Denon låter bra i förstärkardelarna. Denon har slutsteg som låter något "glimrande" i diskanten. HK låter då mer rätt. Om man generaliserar alltså, vilket man inte bör göra.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mathiasl
Starting Member

25 Posts

Posted - 2002/12/17 :  15:08:29  Show Profile Send mathiasl a Private Message
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=41&product=NADT752

Spring å köp NAD 752:an bums. MEN. Enda nackdelen är en ljudlig fläkt, så den låter som en dator enligt hifi klubben på fleminggatan - sthlm (jo det är sant).
http://www.audiotrends.com.au/closer-look/nad-t752rcvr.htm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000