Author |
Topic |
sumo
Member
215 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 19:07:41
|
Datorns ljudkort optisk till dac.
//Sumo |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 20:18:23
|
Kör från sat mottagaren optiskt till DAC för vidarbefodring in i den analoga rörvärlden.
Ryssen skrev
quote: Låter förvånansvärt bra faktiskt,slog ju Sqeeze boxen på fingrarna..
Det finns också diverse radiokanaler ( OT ja) som slår CD ljudet den vägen.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 20:29:40
|
ursäkta ot't men jag måste bara fråga...
kan man få in BBC Worldservice den vägen? (har längtat efter denna enda sedan jag bodde i maastricht). |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 21:29:53
|
Jag tar allt TV-ljud med lakrits-RCA från TV:n in i förstärkaren. Det blir som LeoArietes redan nämnt ett jättelyft i förhållande till TV-högtalarna.
Skillnaden i ljud är hörbar mellan kanalerna, men skillnaden mellan olika program i samma kanal är också stor.
Signalen tas in både analogt och digitalt via digitalboxen från ComHem beroende på program. Digitalljudet är hörbart bättre än det analoga i vårt hus.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2008/02/15 21:30:50 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 22:01:49
|
quote: Gubben i Kalmar, kolla http://www.digitalt.tv/artikel.aspx?ArticleID=68, förvisso bitrate för bildkvalite, men det går nog hand i hand med ljudet...
Svt2 är en bra "musik-programms-kanal", om vi utgår från att det Du säger stämmer (vilket jag inte betvivlar).
Jag tycker att det är bra att veta och att ha lite "kött på benen" när man ska gå vidare.
Vänligen Tommy B
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 22:08:42
|
Man kan fundera över varför det är en sån skillnad mellan olika ställen i landet. Vad är det som begränsar framför allt bildkvaliten i kabelnäten så olika beroende på var man bor. På mitt jobb har vi en hiskeligt dålig bild medans jag har bra bild här hemma i alla fall från SVT och TV4. Jag vet inte hur mycket folk klagar på sånt men jag vet att det nära nog är omöjligt att få kontakt med kabeloperatören. Det är ungefär som när man vill få kontakt per telefon med en internethandlare eller någon av dom stora telefon operatörerna. Skriver man till dom så svarar dom om dom har lust. Ja det här var väl också ett sidospår men jag känner mig faktiskt frustrerad över situationen. Alla vill dom klå konsumenten på så mycket pengar som möjlig. Samtidigt så har man ingen garanti på att få en bra bild och ljud med för den delen. Det är TV-licens, digitalbox, filmkanal och det är internet och telefon å snart kanske man ska betala för nedladdning. Pengarna rusar iväg snabbare än dom kommer in.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/02/16 : 13:32:29
|
gcs:
Inom tillverkningsindustrin har man inför ett begrepp; "kvalitetssäkring". Man använder en dokumenterad rutin, ett så-kallat "kvalitets säkrings-system". Läkemedelstillverkare har använt olika "kvalitétsäkringssystem" i decennier.
Varför inte leverantörer av tjänster Du beskriver inte följer denna "praxis" vet jag inte. Aningen finns inget "kvalitétsäkrings-system" eller har man valt att inte redovisa det öppet. Det skulle kanske medföra stora kostnader.
Finns det någon på forumet med "inblick" i ämnet vore det intressant att få en ny diskussion.
Tommy B
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Pettersson
Member
441 Posts |
Posted - 2008/02/16 : 20:08:35
|
Kopplat dekodern optiskt digitalt till surroundförsteget och det låter faktiskt väldigt bra.
Funderar dock på att skaffa denna: http://www.eksitdata.com/ Sonic Class T-amp Gen2 och koppla den på analogutgången på tv:n
och typ dessa:
http://www.fynda.se/ Dynavoice Comet C-1
och alltid ha detta system på. Ljudet från min Panasonic är faktiskt ganska bra men.....
För övrigt anser jag att melodifestivalen bör förstöras.
|
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2008/02/16 : 21:11:18
|
Scart-kabel med RCA kontakter från TVn. Ljudet går via en extra RCA växel (där jag kopplar in i mitt tycke mindre viktiga signalkällor) till förförstärkaren. Ljudet tjänar extremt mycket på att gå till hifin.
Ibland kan ljudet i TV sändningar vara riktigt, riktigt bra. Vissa avsnitt av så ska det låta (där riktigt bra artister är med) kan t.ex. vara mycket njutbara. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2008/02/19 : 23:27:58
|
Kör analogt ut från digitalboxen (en Sagem ITD 75) till försteget. Ljudet är förvånansvärt bra, faktiskt. Fungerar finfint till Bolibompa, långfilm och melodifestival. |
Gärna en Ferrari, men först en bra stereo |
|
|
Topic |
|