HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 XRCD från Ebay?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/02/12 :  10:18:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Hej!
Är det nån som vet vad detta kan vara?
Hittar inte så mycket info, är förmodligen en bluff?

http://cgi.ebay.com/I-am-Santana-Ultimate-Collection-2-XRCD-SET-CD-28-Trks_W0QQitemZ330211313628QQihZ014QQcategoryZ617QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

ombud för Intelligent Sound

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/02/12 :  11:32:11  Show Profile Send B-200 a Private Message
jisses vad intressant om det inte är en bluff.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/02/12 :  11:37:25  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Kolla på XRCD's officiella hemsida om den finns med. Annars är det nog en "Bluff" (vilket det ser ut att vara). Jag vet att XRCD Hong-Kong har gjort några egna utgåvor dock. Har en med Diana Krall, men inte låter den något bättre ;-(
/Shaft
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/02/12 :  12:15:03  Show Profile Send lennartj a Private Message
Nja, jag har blivit skeptisk till XRCD efter att ha köpt på mig ett antal i olika genrer och har originalutgåvor att jämföra med.
Medelnivån är nästan alltid höjd, frekvensgången tweakad och andra mer svårdefinierade skillnader verkar förekomma. På icke-akustisk musik behöver det här inte vara av ondo, men gamla fina klassiska inspelningar låter mindre naturligt på XRCD än mina originalutgåvor enligt både mig och många av mina bekanta som varit med på jämförande lyssningar.
Jag har inte gjort några jämförande analyser i Wavelab, vilket borde göras så att man exakt kan kompensera för nivåskillnaden i blindtest

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2008/02/12 :  15:40:45  Show Profile Send jaejin a Private Message
Hej, jag är precis hemkommen ifrån en rundresa i asien där jag i kamdoja köpte en hongkong kopia.

De såg precis ut som på bilden med en xrcd logga och en del hade asiatiska tecken på framsidan.
Om det är en riktigt xrcd kan jag ej svara på men de är mycket seriöst gjorda och ljudet håller mycket bra kvalité. Kan egentligen inte säga att det är sämre än nåt hemma.

Gillar du musiken så är det bara att köpa. Jag är väldigt nöjd med de jag köpte.

Edited by - jaejin on 2008/02/12 15:41:55
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/02/12 :  16:05:18  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Kul!
Har köpt ett gäng, återkommer med lyssningsintryck.
Calle

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/02/12 :  16:45:58  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Medelnivån är nästan alltid höjd, frekvensgången tweakad
Medelnivån i förhållande till vad....CD eller en vinylskiva? Jag har också några XRCD skivor och jag tycker att dom håller enn hög ljudkvalitet. Men mina skivor kommer väl inte från Kingkong utan mera från Nipon. Jag tycker att det är självklart att man höjer nivån från en analog inspelning för utnyttja det digitala mediet som trots all bara har 16 bitar på en cd. Likaså tycker jag att det kan vara okej att filtrera gamla analoga bandinspelningar som med tiden kan tappa lite av det ursprungliga ljudkvaliteten.
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/02/12 :  17:46:17  Show Profile Send gilgo a Private Message
Jag gjorde ett blindtest med 2 skivor, samma inspelning men en XRCD och en vanlig. Upplvede XRCD som lite mer utsträckt uppåt och att instrumenten klingade ut mera. Skillnaden var väl visserligen hårfin men skillnad var det.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/02/12 :  19:21:09  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag gjorde ett blindtest med 2 skivor, samma inspelning men en XRCD och en vanlig. Upplvede XRCD som lite mer utsträckt uppåt och att instrumenten klingade ut mera.
Ja det är då som det ska vara för jag antar att du gillade det bättre. Jag tycker att det är okej att göra dom här förändringarna bara det sker smakligt och med måtta. Det innebär inte att man ska limitera ljudet utan det räcker med ett parametriskt (dynamiskt)filter.
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/02/12 :  20:58:08  Show Profile Send gilgo a Private Message
Jao, jag gillade ljudet bättre. Men skillnaden var hårfin, att flytta sig ett par decimeter åt sidan i soffan har större effekt i mina öron.
Fast alla sätt är bra utom dom dåliga för bättre ljud, fördelen med XRCD är väl främst att det är 100% kompatibelt med alla befintliga cd-spelare och ger samma ljudförbättring i dom.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/02/12 :  21:41:58  Show Profile Send lennartj a Private Message
Medelnivån på XRCD är högre än på de standard CD-utgåvor från Decca och Capitol jag hittills har tillgång till som jämförelsematerial. Den Opus3 Showcase XRCD24 jag köpt visade sig inte innehålla ett enda stycke som jag har tidigare på Opus3 egna utgåvor, trodde inte det kunde hända! Nu har just beställt samma på SACD/hybrid och en annan HDCD med delvis samma musik. Om ett par veckor hoppas jag att jag har något att berätta. Just när det gäller Opus3 förvantar jag mig ljud som låter omanipulerat oavsett vem som givit ut skivan.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/02/12 :  22:09:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Det vanliga är ju att man styr ut till 0dBf eller nära 0 vilket kan betyda att den maximala nivån kan vara -0,5 eller -0,1dBf. Det är alltså inga stora skillnader. På tidiga CD-skivor kunde nivån däremot ligga flera decibel under 0dBf. Man kan aldrig styra ut en CD-skiva över 0dBf, men däremot kan man använda sig av en s.k. brickwall limiter som hörbart höjer nivån genom att klippa eller demolera topparna så att dom blir platta. Samtidigt så höjer man golvet och medelnivån på inspelningen. Det är det här som man menar när man talar om loudness race. Den här tekniken fanns inte förr när man graverade vinylskivor och jag tror knappast att tekniken används idag när man graverar en vinyl. Så vitt jag vet så finns bara brickwall limitrar i den digitala världen. Förr på den analoga tiden ville man också höja nivån på liknande sätt, men då lät det för jäkligt illa med mycket dist och andra bieffekter. HDCD är en teknik som innebär bland annat att man efter DA konverteringen höjer nivån med ett par tre decibel vilket gör att man kan tycka att en HDCD skiva låter bättre än vanliga CD-skivor. Det är bäst att tillägga att nivåförhöjningen bara sker i en spelare som innehåller den speciella HDCD avspelningskretsen.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8440 Posts

Posted - 2008/02/12 :  22:22:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
HDCD är en teknik som innebär bland annat att man efter DA konverteringen höjer nivån med ett par tre decibel vilket gör att man kan tycka att en HDCD skiva låter bättre än vanliga CD-skivor. Det är bäst att tillägga att nivåförhöjningen bara sker i en spelare som innehåller den speciella HDCD avspelningskretsen.

Är nivåhöjningen enda skillnaden mot en vanlig CD skiva?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/02/12 :  23:14:09  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Är nivåhöjningen enda skillnaden mot en vanlig CD skiva?
Nej det är det inte men det är svårt att veta precis hur tekniken arbetar. Man kan läsa på deras hemsida men det framgår inte exakt vad tekiken gör. Det enda man säger är att man utökar CD-skivans dynamik från 16 bitar upp till 22 bitar. Det tyder väl på att det kan finnas någon form av kompression och sedan expanssion vid avspelningen. Det ju ytterst sällan som man kan finna en och samma inspelning både som vanlig CD och som HDCD. Avkodningen av en HDCD skiva sker ju alltid i den analoga domänen. I vilket fall som helst så har i alla fall jag aldrig hört en dåligt gjord HDCD skiva.

Edited by - gcs on 2008/02/12 23:16:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000