HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Nya guldstick för nätkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/17 :  09:23:10  Show Profile Send svensson a Private Message
Nix, jag hör inte skillnad!
Det är just därför jag debaterar
(om än i hård ton, sorry).

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/12/17 :  09:28:12  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Svensson,

men det kan ju betyda att du tex. har dålig hörsel. Att inte du hör skillnad är inte ensbetydande med att andra inte gör det.

PS. Svara gärna på frågan om ditt ansvar, mitt har jag ju förklarat.

/robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/17 :  09:33:30  Show Profile Send svensson a Private Message
Alla som är med i forumet har ett ansvar gentimot sig själv.
Jag anser att ditt ansvar är större då du är handlare.
Och att komma med ett löfte om ljudförbättring på något som
inte ger ljudförbättring syns mig främande.

Under topic "HiFi - test" är det bara att anmäla sig för test!
Upp till bevis Robban.

Jag hör inte alls dåligt, jag har nyligen bytt batterier i hörapparaten....

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/17 :  09:34:11  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Bara för att du hör skillnad menar ju inte att andra kan... krävs mycket lyssning för att träna in öronen. Mitt tips till dig är att skippa alla mätningar, blindtester etc.. och koppla in lite tyngre kablar (högt/signal), bättre nätsladdar, 3 spikes/koner under elektroniken.. ja alla tveksamma "tweaks" som finns (enligt dig då) och kör detta i en vecka. Lyssna ofta och länge... kör dina goaste plattor och bara lyssna på musiken.. ändra inget (elektroniken).

Efter att denna vecka har gått... ta nu bort dem och sätt på dina gamla kablar och SD fötter (om du nu har såna). Hör du inte skillnad nu så kanske du bör tänka på att byta hobby (om det nu är en hobby for dig).

Kan också vara så att du behöver en bättre anläggning för att kunna höra dessa förändringar. Men iof så har vänner med mediokra anläggningar (släng ihop anläggningar för 10k) fått kablar av mig och blivit chockade av hur mycket bättre ljudet blev.

mvh,

Patrick
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/12/17 :  09:49:07  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Svensson,

intressant svar.... Skulle tro att ditt ansvar sträcker sig lite längre än vad du själv anser.

Du säger att du diskuterar därför att du inte hör skillnad. Jag trodde du diskuterade denna tråd därför att du anser du har djupa materialtekniska kunskaper, och att det var materialteknik du ville diskutera.

Varför köpte du dina guldpläterade vägg och stickproppar, som du inte hör skillnad på? Men det var kanske innan du bytte batterier? Prova igen. Det kanske fungerar bättre nu.

/robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/17 :  10:03:09  Show Profile Send svensson a Private Message
Neo... Om du någonsin ska få ut något av dina tester
hemma så måste du göra blindtester. Det finns inget annat sätt!
Om du i blindtester inte hör skillnad, men fortätter köpa dyrare
kablar, dyrare fötter till högtalarna m m så är det naturligtvis
din ensak.



robban: Innan du svarar måste du läsa OCH förstå det den du ska svara skriver...

Har aldrig påstått mig ha djupa materialtekniska kunskaper, vet inte var du fått det ifrån.

Jag köpte kontakterna innan jag började tänka efter vad jag egentligen höll på med.
Känner mig faktiskt rätt dum med mina kontakter.... och jag vet ju att du tycker jag är dum, så vi är ju nästan enade för en gångs skull.....
Jag älskar att tjäna pengar robban, så vad säger du? ska vi slå vad om att du inte hör skillnad?
Sen får du bevisa för mig, i egen anläggning, att du faktiskt hör skillnad.
Så, vågar du stå för dina uttalanden?


Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/17 :  10:10:00  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Måste jag göra en blindtest för att höra skillnader? Det visste jag inte... då är jag nog en väldigt speciell person.. för jag hör skillnader utan att använda mig av blindtester.

Det här med att slå vad är lite barnsligt.... eller? Nu orkar jag inte bry mig om några blindtester för jag tror inte att det hade gjorts rätt... Men om man hade gjort detta test på en riktigt bra anläggning och bytt kablage från SSK kabel (sämsta sortens kablar) till ett tyngre kablage (som vi kabel älskare väljer)+ skivor vi känner till så skulle jag aldrig missa ett sådant test... Hade varit för mig som att göra en blindtest mellan en akustisk gitarr och en trumpet!


Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/17 :  10:20:58  Show Profile Send svensson a Private Message
Neo... riktigt bra anläggning, ssk kabel mot tung kabel.....
Precis det jag ville få fram, skillnaderna är inte större än att
man måste ta ytterligheter för att klara att höra skillnad.

Tack för det!

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/17 :  10:31:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Svensson, HÄR på forumet har ju inte Robban sagt huruvida dessa stickproppar låter bättre i alla fall. Han har t o m skrivit att man själv bör bilda sig en uppfattning om det är värt det eller inte och att det är ditt fria val att köpa dem eller inte. Jag tycker att formuleringen på kubben.net är ganska mild jämfört med andra sammanhang med diverse andra kablagetillverkare t ex som kan ha långa orealistiskt fantastiska utläggningar om sina produkter vilket knappast bidrar till ökad trovärdighet.

Sedan kan det finnas andra här på forumet som köpt någon produkt som sedan uttalar sig hur fantastisk den är, oftast helt utan grundliga tester. På detta vis har diverase olika "hypar" startats som gynnat vissa men inte andra som inte har velat hypa deras produkt på samma vis. Oftast har sunda tillverkare med sunda konstuktioner lite att hämta i sammahnhanget eftersom de inte är intresserade av att marknadsföra sina produkter som unika som har inneboende "själar" eller annat. De skrattar bara åt tramset.


Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/17 :  10:37:58  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by svensson

Neo... riktigt bra anläggning, ssk kabel mot tung kabel.....
Precis det jag ville få fram, skillnaderna är inte större än att
man måste ta ytterligheter för att klara att höra skillnad.

Tack för det!




Ytterligheter? Men det är ju inte skillnader säger du ju!? Tycker du att det är en liten skillnad mellan ljuden/instrumenten, Akustiskt gitarr och trumpet så förstår jag att du inte hör så stor skillnad mellan kablar.

Tack för det!



Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/17 :  10:39:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Robban, denna floskel med att Svensson kanske hör sämre är för gammal för att dra för femtioelfte gången (inte du alltså men andra brukar alltid dra till med den). I och för sig förstår jag varför du tar upp den...

Neodynium, din liknande andra floskel med att Svensson bör skaffa en bättre anläggning har vi också hört femtioelva gånger förut. Den håller inte heller. Jag har nämligen hört apparaters ljudliga förändringar även i sunkigare anläggningar. Du ger i alla fall din vision av hur du testar, det är bra. Sedan kan man diskutera HUR man ska testa och jämföra, men det är en annan femma. Åhå, du har bara SSK? Jag har även en som är ännu sämre i byrålådan; SSSK: sämsta sortens skitkabel :-).

Hälsningar Johan
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/17 :  10:54:02  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag påstår inte att han har en dålig anläggning... säger bara att han kan ha det.. och då är det inte mycket värt med tyngre kablar alltid. Dock så finns det ingen prisklass på en anläggning där man börjar höra skillnad....

Att han hör dåligt säger han ju själv... dåliga batterier till sin öronapparat.. eller driver han med folk med hörsvårigheter?

Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/17 :  11:06:47  Show Profile Send svensson a Private Message
Neo... läs ALLA mina inlägg... och jo, jag har i vissa fall
kunnat med 100%ig säkerhet kunnat urskilja skillnad mellan
kablar. Senast i helgen kunde jag skilja mellan en flatline-kabel
från en kimber.... via lurar! Jag har aldrig påstått att man aldrig
hör skillnad, vad jag säger är att det mesta som säljs på marknaden
är blaha blaha. Gräv dig ner i dessa företag och försök hitta
någon med ingenjörskunskap. Inte lätt p g a att de allra flesta
är lycksökare i en närmast subjektiv bransch. Inget är rätt inget
är fel och allt accepteras.... verkar vara parollen.

Olika förstärkare kan säkert reagera olika på den last en
kabel innebär... ju större förändring i ljud vid ändrad last (kabel)
desto större anledning att tro att förstärkaren är felkonstruerad?

knoppen:
När robban skriver "uppgradering", vad menas då om inte ljudlig
uppgradering? Men menar han "pengauppgradering" så är det en annan
sak...
Sen håller jag med om att det finns värre formuleringar...
Håller även med om konstruktörer som skrattar åt allt vi
konsumenter går på.
Min högst personliga åsikt är faktiskt att den ända seriösa spelaren
på kabelmarknaden är Jeenving Technology med Suprasortimentet....
krångligare än så är det inte! (Tycker alltså jag).


Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/17 :  11:12:38  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vi kan väl avrunda med att konstatera hur svårt detta är.

Nyhetssidan är till bl a för företagare som vill lägga en blänkare om sitt sortiment, vi skall inte skrämma bort dem, jag har heller inte sett att Robban lovar att svärmors gikt skall bli bra om man gnuggar dem med guldsticken....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/17 :  11:23:05  Show Profile Send svensson a Private Message
God Jul alla hifigummor/gubbar!

Vi skall härmed sluta träta,
hem till stugan god gröt äta.
Mätta och glada i soffan vi sitter,
så glada åt klappen som kapat nåt gitter!


//Janne

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/12/17 :  12:20:33  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej,

jag var ute och köpte julklappar och missade tyvärr ta del i den senare delen av diskussionen.

Det är hur som helst tryggt att veta att vi har Svensson med oss som inte bara är fylld till randen med ovärderlig kunskap. Han är också poet. Kanske allra bäst som poet....

Återkommer - nu måste jag plåta några produkter och skicka mina klappar.

mvh, robban


  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/17 :  15:54:37  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:
Originally posted by robban


"Det är hur som helst tryggt att veta att vi har Svensson med oss som inte bara är fylld till randen med ovärderlig kunskap. Han är också poet. Kanske allra bäst som poet...."





Nej, han gör sig bättre som kritiker!
Har ni väl märkt!?

(dessutom tycker jag du har i princip rätt Janne!)

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/12/17 :  19:18:30  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Nu har det surrats fram och tillbaks hur mycket dessa kontakter oxiderar, vad jag har fått lära mig så oxiderar inte rent guld!!!

Det är väl därför man använder det, för det har väl inte de bästa ledningsegenskaperna egenligen. Det har väl silver?, men det oxiderar ju så innibomben.

har jag helt fel eller???
h
micke
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/12/17 :  19:21:28  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Micke,

du har helt rätt.

mvh, robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/17 :  22:34:32  Show Profile Send mag a Private Message
Dom va ivart fall snygga och inte alltför dyra, man kan tryggt köpa dom bara för utsendet och skita i om det hörs nån skillnad. Man har i vart fall förgyllt livet för dom små elektronerna .


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

Edited by - mag on 2002/12/17 22:35:16
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/20 :  08:10:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Köpa dom för utseendet?
När man väl sticker in kontakten i väggen så syns det ju inte.
Fullständigt bortkastade pengar.
När det kommer kontakter med blinkande lysdioder, då står jag först i kön.
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/12/20 :  08:28:40  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Björn Ola,

eller så kan man helt enkelt välja dem framför vanliga nätstick därför att de är av bättre kvalitet, oxiderar mindre, är lite större med kraftigare skruvar och därmed lättare att jobba med när du skall ansluta tjockare ledare.

Utseende - de ser helt ok ut, lite maffigare....

/robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,

Edited by - robban on 2002/12/20 08:50:30
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/20 :  09:43:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tänkte inte på det.
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/12/20 :  09:49:09  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
just det

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2002/12/26 :  21:41:43  Show Profile Send Conan a Private Message
Lite sent ute på ämnet men jag vart med i forumet först i går.

Guld korroderar inte, där har ni rätt, men i vissa fall kan faktiskt guld vara en olämplig kontaktmetall ändå. Guld ska i princip alltid kontaktera mot en annan guldyta, och om man kontakterar guld mot t.ex. tenn eller nickel (som man ofta har i vägguttag) finns en uppenbar risk för s.k. nötningskorrosion. Det är inte guldet som får en ökad korrosionsrisk utan tennet eller nicklet i andra kontaktytan. Guldpläterade kontakter får sina fina egenskaper av bristen på korrosion på respektive kontaktyta, medan en tenn/tenn-kontakt får bra egenskaper av att ytskiktet är tjockare och mjukare vilket tillåter deformation på ett helt annat sätt. Man kan säga att dom skär igenom ytoxiden och in i varandra istället, och skapar därigenom en "gastät" förbindning med fräscha metallytor.

Sen var det nog inte guld mot koppar i Ericssons nallar, för SÅ kassa är vi inte inom företaget. Antingen nog hade nån underleverantör tabbat sig rejält eller möjligen kan det just handla om en guld/tenn-kontakt som slank igenom maskorna...

Kul topic förresten -- släng in mig på blindtesten också, Svensson. Jag är på din sida och sätter lätt en femhundring på att det inte går att höra skillnad med guldpläterade vägguttag. Om nån sätter emot räcker en varmkorv med bostongurka på närmaste korvmoj!!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000