HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Irriterande biljud i Cyrus dAD3 cd-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Emanuelus
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/02/09 :  13:10:23  Show Profile Send Emanuelus a Private Message
Kom över en cd-spelare från engelska Cyrus nyligen, en dAD3 Q24 (uppdaterad DAC). Mycket fint skick, fin stereoseparation och djup bas i återgivningen.

Men.

Har börjat notera ett 'hummande' ljud från apparaten. Det låter lite som det gör utanför en transformatorstation, i brist på bättre beskrivning, fast inte riktigt lika högt förstås. Kontaktade Cyrus, deras chansning var att 'the noise is ... coming from the mains transformer, this may be due to age/use'.

Det är möjligt att det inte är så troligt, eftersom jag inte noterade ljudet de första dagarna efter installation. Dessutom har jag för mig att spelaren servades bara för två år sedan.

Frågan blir följaktligen; vad kan jag göra åt detta, och vilka andra åtgärder kan jag vidta för att försäkra mig om att det inte är 'the mains transformer'?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/02/09 :  14:54:56  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vet du hur man bör hantera elektronik så kan du lyfta locket och sedan koppla in apparaten. Lättare att lokalisera ljudet om man har insyn i maskinen. Vid minsta osäkerhet så låt bli.

Starkast misstänkt är nog transformatorn, som de säger. Åtgärd är svårt att säga utan besiktning. Kan vara DC på nätet. Lite för hög nätvolt. Inte ordentligt fastskruvad trafo osv. osv...

/M
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2008/02/09 :  15:15:20  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Det är säkert lindningarna i trafon som lossnat lite, jag hade samma problem på min gamla PSX till Cyrus-Two. Det var pga likspänning på nätet, koppla in en DC-fälla (filter). Är det en ringkärna? Jag tror att man kan lacka trafon om det är löst längst ut, fast jag är inte en DIY-kille så det är bättre att fråga någon annan...
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2008/02/10 :  11:33:02  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
En sån här kan du säkert köpa och så borde den vara tyst...
http://www.lcaudio.com/index.php?page=316
Har du testat att byta uttag/fas, är den ibland tyst, om det är DC så kan det variera på dygnet, min Cyrus brummade endast när bilvärmaren var igång!
Go to Top of Page

Emanuelus
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/02/10 :  13:47:26  Show Profile Send Emanuelus a Private Message
Stort tack.

Konraqu, krävs det någon form av avancerade elektronikkunskaper för att installera kortet du tipsar om? Vilket jag inte har ...

Jag har alltså INTE Cyrus PSX-extraströmkälla, cd-spelaren är kopplad direkt till elnätet, i ett 20-talshus där även det brummar konstant i telefonluren.

Skulle det lösa något att installera en 'nätrenare'? Som möjligen har en annan titel, men ni fattar vad jag menar; en pjäs som fästs efter väggutaget för att rensa bort strömspikar etc.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/02/10 :  16:29:17  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
En störskyddstraffo syftar du på...?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66530
Den lilla är snart i min ägo,men verkar tyvärr som om den stora är reserverad oxå...

Jag har 5 stycken Cyrus-lådor och jag har aldrig hört nåt brum att nämna,snarare avsaknad av...
Jag hoppas det löser sig för dig.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2008/02/10 :  17:50:31  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Den jag tipsade om från LC-audio funkar nog inte, den ska nog sättas inuti apparaten... Störskyddstrafon som tipsades om borde fungera, om det nu är pga DC det låter. Som sagt så kan du öppna och se om trafo-skruven lossnat, den kan du dra åt i så fall.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000