HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 XTZ Class A100DII
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/02/09 :  12:59:54  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej hörni, nu var det länge sedan. Den förstärkare XTZ säljer har enligt uppgift en optisk digital ingång och 4 koaxiala digitala ingångar men inte en antydan till inbyggda D/A. Vad handlar det om, vad är det för digitalt med ingångarna, någon som vet? Det måste väl sitta en D/A i om en optisk eller koaxial digital ingång ska ha någon funktion, eller har jag missuppfattat vad de menar??

Retro låter fint.

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2008/02/09 :  19:41:23  Show Profile Send ahultin a Private Message
Det sitter en D/A i den (vet inte vilken dock - på hemsidan finns inte den informationen).

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2008/02/09 :  23:08:35  Show Profile Send ayayay a Private Message
Jag har en sådan här förstärkare hemma.
Visst, den har en DA i sig, men en enkel sådan.
Jämnförde den med en Sentec Diana, och ja, jag väljer inte XTZ som DA. Förövrigt är detta en riktigt bra förstärkare.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/10 :  11:54:12  Show Profile Send Lovan a Private Message
Dac-chipet som sitter i är AD1853 enligt XTZ.
Finns i bl.a. Benchmark Dac1 och i Nagras DAC.
http://www.nagraaudio.com/highend/pages/productsDAC.php

Nu säger det iof ingenting om kvaliten iomed att det förmodligen är andra utgångssteg etc.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/02/10 :  13:36:51  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ok, tack för alla svar. Det är ju ändå kanon att det sitter en Dac i. Det innebär att man i praktiken kan koppla sin Boxer, sin SB3 (om man har en sån) och ytterligare prylar man har digitalutgång på. Du som testat mot Sentec Diana var det dåligt resultat med den interna Dacen?

Jag går nämligen i tankarna på att göra mig av med hela min anläggning och köra trådlöst från dator i stället. Intresset för ljud är inte längre på topp och min anläggning används mycket sällan. Tänkte då satsa på SB3, någon billig stärkare och ett par mindre högisar. kanske nått från Ängelholm?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

durand
Starting Member

48 Posts

Posted - 2008/02/10 :  16:00:21  Show Profile Send durand a Private Message
quote:
Ok, tack för alla svar. Det är ju ändå kanon att det sitter en Dac i. Det innebär att man i praktiken kan koppla sin Boxer, sin SB3 (om man har en sån) och ytterligare prylar man har digitalutgång på. Du som testat mot Sentec Diana var det dåligt resultat med den interna Dacen?

Angående SB3 så tror jag faktiskt att DAC'en som redan finns i SB3 slår den som sitter förstärkaren. Bara ett antagande efter vad jag läst om SB3, men det är väl något att ha med i beräkningarna :)
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/02/12 :  21:53:36  Show Profile Send 80-talet a Private Message
dacen i XTZ slår min Denon 2900 på fingrarna ganska rejält! jag är mycket nöjd..

eoJeud
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2008/02/13 :  19:39:04  Show Profile Send Hannes a Private Message
Dacen ska absolut inte förkastas, den lirar förmodligen inte i samma klass som dacar för flera tusen kronor, men jämfört med vad som sitter i enklare CD-spelare och DVD-spelare är den ett klart lyft! Min Pioneer DV-585A fick helt nytt liv när jag körde den genom XTZans D/A!
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/02/13 :  20:51:18  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Vad är skillnaden mellan A100D och A100DII?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2008/02/15 :  08:06:58  Show Profile Send ayayay a Private Message
När jag kör med min Denon 1930 dvdspelare på "pure"-out (inget störande krimskrams i vägen) så låter den fortfarande lite bättre än vad XTZ:ans DAC gör.

Sentec Dianan väljer jag hellre att använda än den dac:en som sitter i XTZ:an. Det känns "dimmigt" med XTZ:ans dac inkopplad.

Men som sagt, förövrigt är denna förstärkaren ett fynd för pengarna.
Man kanske kan lämna in förstärkaren för att få dac:en uppdaterad?
Om XTZ skulle komma med ett sådant erbjudande så hade jag hoppat på med en gång.


"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000