Author |
Topic |
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2008/02/09 : 12:59:54
|
Hej hörni, nu var det länge sedan. Den förstärkare XTZ säljer har enligt uppgift en optisk digital ingång och 4 koaxiala digitala ingångar men inte en antydan till inbyggda D/A. Vad handlar det om, vad är det för digitalt med ingångarna, någon som vet? Det måste väl sitta en D/A i om en optisk eller koaxial digital ingång ska ha någon funktion, eller har jag missuppfattat vad de menar??
|
Retro låter fint. |
|
ahultin
Member
240 Posts |
Posted - 2008/02/09 : 19:41:23
|
Det sitter en D/A i den (vet inte vilken dock - på hemsidan finns inte den informationen). |
Massa Linnprylar... |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt
1278 Posts |
Posted - 2008/02/09 : 23:08:35
|
Jag har en sådan här förstärkare hemma. Visst, den har en DA i sig, men en enkel sådan. Jämnförde den med en Sentec Diana, och ja, jag väljer inte XTZ som DA. Förövrigt är detta en riktigt bra förstärkare. |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 13:36:51
|
Ok, tack för alla svar. Det är ju ändå kanon att det sitter en Dac i. Det innebär att man i praktiken kan koppla sin Boxer, sin SB3 (om man har en sån) och ytterligare prylar man har digitalutgång på. Du som testat mot Sentec Diana var det dåligt resultat med den interna Dacen?
Jag går nämligen i tankarna på att göra mig av med hela min anläggning och köra trådlöst från dator i stället. Intresset för ljud är inte längre på topp och min anläggning används mycket sällan. Tänkte då satsa på SB3, någon billig stärkare och ett par mindre högisar. kanske nått från Ängelholm? |
Retro låter fint. |
|
|
durand
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 16:00:21
|
quote: Ok, tack för alla svar. Det är ju ändå kanon att det sitter en Dac i. Det innebär att man i praktiken kan koppla sin Boxer, sin SB3 (om man har en sån) och ytterligare prylar man har digitalutgång på. Du som testat mot Sentec Diana var det dåligt resultat med den interna Dacen?
Angående SB3 så tror jag faktiskt att DAC'en som redan finns i SB3 slår den som sitter förstärkaren. Bara ett antagande efter vad jag läst om SB3, men det är väl något att ha med i beräkningarna :) |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 21:53:36
|
dacen i XTZ slår min Denon 2900 på fingrarna ganska rejält! jag är mycket nöjd.. |
eoJeud |
|
|
Hannes
Member
112 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 19:39:04
|
Dacen ska absolut inte förkastas, den lirar förmodligen inte i samma klass som dacar för flera tusen kronor, men jämfört med vad som sitter i enklare CD-spelare och DVD-spelare är den ett klart lyft! Min Pioneer DV-585A fick helt nytt liv när jag körde den genom XTZans D/A! |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2008/02/13 : 20:51:18
|
Vad är skillnaden mellan A100D och A100DII? |
Retro låter fint. |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt
1278 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 08:06:58
|
När jag kör med min Denon 1930 dvdspelare på "pure"-out (inget störande krimskrams i vägen) så låter den fortfarande lite bättre än vad XTZ:ans DAC gör.
Sentec Dianan väljer jag hellre att använda än den dac:en som sitter i XTZ:an. Det känns "dimmigt" med XTZ:ans dac inkopplad.
Men som sagt, förövrigt är denna förstärkaren ett fynd för pengarna. Man kanske kan lämna in förstärkaren för att få dac:en uppdaterad? Om XTZ skulle komma med ett sådant erbjudande så hade jag hoppat på med en gång.
|
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
|
|
|
Topic |
|