HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad får er att gå igång på en låt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/08 :  08:07:05  Show Profile Send huzze a Private Message
Som topic "antyder"; vad får er att gå igång på en låt, eller vad lyssnar ni efter?

Själv är jag inte en textmänniska så för att jag ska ens uppfatta texten måster jag tjuvläsa i texthäftet. Å andra sidan gör det att jag kan lyssna på det mesta utan att texten blir en nackdel (är inte religiös men gillar det mesta med Neil Morse).
Jag går igång på svänget och harmonierna i en låt där sången för mig bara blir ytterligare ett instrument. Självklart är det kul om det är en bra inspelning med dynamik etc, men det finns ju många fler parametrar. Detaljrikedom, ljudeffekter eller det allmänna "soundet".

Vad går ni igång på?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/02/08 :  08:47:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bra melodi, bra/speciell sångröst, bra sväng. Häftigt gitarrspel, skön bas etc. Det varierar mycket!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/02/08 :  19:01:03  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Tjaa, som Matte 76 skriver - Det varierar mycket.

Det kan vara coola rythmer eller melodier (sång, gitarr eller vad som helst)
Ibland kan det vara riktigt tunga och snygga gitarriff - eller en skön röst.
Oftast så är det förmodligen en kombination av dessa egenskaper som gör att jag "går igång".

Ljudet är knappast avgörande, men om det är för dåligt blir det kanske trist i längden.
Likaså texter, jag är ganska ointresserad av sådant. Men om det är för töntigt så kan det ju också grumla upplevelsen en aning.

Ibland "går jag igång" på Reggae, ibland på Doom Metal och ibland på folkmusik. Men det är förmodligen av helt olika anledningar...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/08 :  19:56:56  Show Profile Send huzze a Private Message
Fler adjektiv att gå igång på:
Närvarokänsla, realism?
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/02/08 :  22:34:35  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Sång ekot på "A Day In A Life". John Lennons röst för mej och rysa.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/02/09 :  09:02:26  Show Profile Send Mey a Private Message
När det är fräs i gitarrerna, gärna i ett solo-parti.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/02/09 :  10:42:33  Show Profile Send maal a Private Message
Ett solo i en låt kan få mig att verkligen njuta av musiken. Gitarr-solot i Pink Floyds "Comfortably Numb" eller orgel-solot i Tasmin Archer's "Sleeping Satellite" .
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/02/11 :  22:09:44  Show Profile Send Eref a Private Message
Kan gå igång på väldigt olika saker, men en röst, ett sätt att sjunga fungerar nog ofta på mig.
Och jag kan verkligen gå igång på texter. Det kan men behöver inte vara textens "innehåll", det kan också spela roll om texten är "fonetiskt" vacker tror jag.
Jag gillar det där gränslandet mellan poesi och musik.
Sen kan jag gå igång på en rytm också eller en skön basgång.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000