HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför sätta prisspann inför ett nyköp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/02/06 :  13:34:48  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Jag är väl lika korkad som jag förmodas se ut, men varför brukar många bestämma i förväg att den tilltänkta apparaten skall kosta mellan exempelvis 8000 och 14000 kronor?

Alltså, att bestämma att den inte skall kosta mer än 14000 (eller 295) begriper jag fullständigt visten med.
Om man har obegränsat med stålar, kanske man kan strunta i det övre priset också. Fast varför det ens då?..

Men att sätta en gräns för hur lite den får kosta?...

Visst, en viss relation mellan pris och egenskaper finns det väl.
Men varför utesluta möjligheten att hitta ett riktigt fynd??

En intelligent produkt kan ju mycket väl vara jättebra till lågt pris!

Mellanskillnaden mellan två olika fanér kan ju vara 10000 kronor på en och samma högtalare.

/Strmbrg,
petar kanske lite väl oförsiktigt i stacken nu?..

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2008/02/06 13:35:14

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/02/06 :  13:46:06  Show Profile Send MartinN a Private Message
Tja, Hifi har litet med humöret att göra, åtminstone
för mig. Ena dagen skulle jag klara mig med något
billigt och andra dagen vill jag ha något dyrt.
Men hur billigt får något vara ? Den frågan har jag
svarat på som så att man inte riktigt får den kvalitet
jag vill ha i de lägsta prisklasserna. Jag undviker
oftast de billigaste Sony, Yamaha osv. Sedan skulle jag
aldrig köpa billiga Cambridge audio eller NAD, de är
på tok för plastiga. Nämn inte heller Denver för mig.
NO WAY

Martin
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/02/06 :  14:16:54  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag håller med om att det går att hitta billiga bra produkter. Men det handlar väl om att ge en fingervisning om kvalitetsnivån och inte få allt för många medelmåttiga förslag. Sen är det ju ingen ide att ha en bra dyr produkt om det ändå finns en svag länk som man inte vill göra sej av med.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/02/06 :  15:07:38  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Man kan väl kanske säga såhär:

Riktigt billiga produkter är nog sällan nåt vidare intressanta. Typ högtalare för 1995. Men man kanske kan lyssna ändå, för att försäkra sej om det. Eller låta bli.

Men det finns ju exempel på massor av dyra grejor som antingen låter ungefär som annat till halva priset eller rent av direkt dåligt.

Det finns, vad jag hört berättas, högtalarkonstruktörer som åstadkommit saker för 50000 kronor som är rent felkonstruerade.
Kanske snygga och tunga med dyra element etc men ändå inte mycket bättre än nåt för 10000 kronor.

Eller såhär:
Okay, så här låter den och den kostar 150000 kronor.
Hm... Då är det såhär det skall låta om det är riktigt bra, tydligen.

:-)

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/02/06 :  15:17:24  Show Profile Send Vox a Private Message
Oftast finns det ett förhållande mellan pris/prestanda och den gamla devisen "du får vad du betalar för" gäller även inom hifi.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/02/06 :  16:26:57  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Jag håller inte med om att "Du får vad du betalar för" stämmer!

Ponera följande:
Förstärkaren Kraxi Research 0,7 Thore Skogman Edition tillverkas i USA.
Den har fått Toppbetyg i alla möjliga blaskor och mäter dessutom bra.
Den kostar i Sverige 37.238 Kr.

Ledningen för Kraxi har nu beslutat att bara tillverka de allra dyraste modellerna i USA framöver.
0,7 TSE produceras därför nu i ett låglöneland fast med samma komponenter och allt annat lika.
Den kostar nu 15.372 Kr istället. Bland annat på grund av att den nye importören dessutom jobbar med lite lägre avans än den förra.

Om inte montörerna är slarvigare och komponenterna påverkas negativt av lite högre lufttemperatur i fabriken, eller nåt annat, så förstår jag inte varför den helt plötsligt skulle bli sämre.

Sen kan det ju vara trevligt för oss i västvärlden om vi får några jobb kvar, men det är ju en annan sida av saken.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2008/02/06 16:27:46
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/02/06 :  17:03:13  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag förstår ingenting, det är väl naturligt att man har ett prisspann beroende på hur plånbokssituationen ser ut? Kvalitè kostar som regel, kanske finns det undantag.

rolnor
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/02/06 :  18:57:20  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Jag håller inte med om att "Du får vad du betalar för" stämmer!



Notera att jag skrev "Oftast". Sedan finns det alltid undantag som bekräftar regeln.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/02/06 :  19:29:38  Show Profile Send TomasF a Private Message
För länge sedan frågade jag om tips på bokhyllehögtalare med klass i spannet 2000-20000 kr. Mitt skäl att ansätta ett prisspann var att visa att jag var beredd att köpa något billigt om det bara var tillräckligt bra. / mvh Tomas F.

PS Landade på 6500:-. DS

musikälskare
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/02/07 :  07:38:42  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Hmm jag har nog bara en övre gräns tror jag

Hittar jag något riktigt prisvärt är det ju alltid kul men det händer ju inte alltför ofta. Min "nedre" gräns för ex en cdspelare ligger någonstans vid 5000:-. Då brukar man förutom helt ok ljud även få till en hygglig byggkvalitet.

Annars får man ju ganska välljudande dvdspelare numera för ca 2000:-.
Dom duger ljudmässigt men för oss som gillar lite "kralligare" grejer och inte så plastigt så blir det lite dyrare

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2008/02/07 :  08:15:00  Show Profile Send kent_n a Private Message
Undertecknad sätter alltid en övre gräns på allt, skall jag köpa bil eller hus eller i det här fallet HiFi. Själet är enkelt jag är inte multimilijonär. Jag anser att köper man över sin ekonomiska förmåga så får man väldigt bra ljud till kanske bekostnad av att man mår mindre bra, och då är det inte värt priset.

Jag drömmer fortfarande om "min" Aston Martin för 2,5 milj, men är fullt nöjd med min Audi, jag klarar av den ekonomiskt samt att jag mår bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000