HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mufflat ljud efter kabelbyte?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2008/02/06 :  08:34:32  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag har bytt bort mig i kabeldjungeln. :)

Jag använder en HTPC med Creative X-Fi Elite Pro analogt kopplat direkt till ett Rotel slutsteg, som sedan driver ett par B&W XT2.

Jag hade en QED-kabel från ljudkortet till slutsteget (3.5mm - RCA). Högtalarkablaget var van den Hul CS122 Hybrid Halogen Free.

Nu har jag kastat upp slutsteget på vinden, vilket gör att jag har längre signalkabel. Jag köpte sonika en Argon 10m signalkabel. Av olika skäl har jag också bytt högtalarkabeln till en hyfsad Monster Cable, den kommer att ersättas med QED Silver Anniversary XT senare.

Problemet är att det inte alls låter bra längre. Det ligger en tydlig och tjock matta framför ljudet, diskanten är dämpad, inga detaljer längre. Spontant lät det riktigt dåligt. Burkigt, var fruns reaktion.

Frågan är vad det kan bero på. Jag tror inte det är Monster Cable kontra van den Hul, skillnaden borde inte bli så markant.

Däremot är jag mer skeptisk till signalkabeln. Håller Argon verkligen måttet? Eller är det Creative-kortet som har problem att driva så lång signalkabel, i kombination med att Argonkabeln har hög impedans eller något annat? I så fall kanske det löser sig när jag skaffar ett riktigt hembioförsteg, som orkar driva långa signalkablar - men vågar jag chansa?

Jag är tacksam för teorier. Jag ägnade en del av natten till att koppla ihop allting, det är en del avancerad kabeldragning för att få upp det hela på vinden så det är väldigt tidsödande att testa olika kombinationer.

Jag är för övrigt övertygad om att kablar gör skillnad, men inte till överdrift, så inget flamewar hit och dit om kablar tack. Däremot är ju Argon en mycket billig kabel (500kr / 10m), den är lång, och ett ljudkort har kanske inte så bra utgångssteg. Frågan är var skon klämmer mest, så att säga.

Edited by - Calle G on 2008/02/06 08:35:02

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2008/02/06 :  08:42:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Var finns info om Argon kabeln? Kanske har den hög kapacitans och rullar därför av toppen med längre kablar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/02/06 :  08:46:10  Show Profile Send poppen a Private Message
Mitt creative soundblaster brusar väldigt mycket. Tror inte du kan få hifi ur ett sådant ljudkort. 10 meterr är väldigt långt. Information försvinner på vägen dit eftersom resonansen blir större.
jag tror det är en kobination av ljudkort respektive lång kabel. Mrn troligt vis är ljudkortet av normalkvalitet för mp3 lyssnande för icke hifi-intresserade

Edited by - poppen on 2008/02/06 08:46:32
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2008/02/06 :  08:52:58  Show Profile Send Calle G a Private Message
Nej ljudkortet är det inget fel på, tvärtom. Sök på nätet, det är inte ett vanligt spelkort precis. Dock kan ju analogdelen vara tunn med långa kablar.
Argon säljs av hifiklubben, har inte så mycket info om dom..
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/02/06 :  08:57:24  Show Profile Send MartinN a Private Message
Ingen kabel är den bästa kabeln. Dvs man bör alltid
använda kortaste möjliga kabel och 10m är L Å N G kabel
som säkert hinner påverka ljudet. Jag tycker redan
att 1.5m är för lång i mitt system, använder hellre
0.75m.

Martin
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2008/02/06 :  09:55:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns ingen vettig info kring Argon kabeln så då återstår bara att flytta datorn och kolla med en annan kabel. Tror inte att det är så troligt att du får så stor påverkan pga av kabeln. Misstänker andra saker.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/02/07 :  00:55:35  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Jag kopllade så en gång i tiden men då använde jag en MF X10v3

fungerade finfint dator i sovrum via x10v3 i hallen vidare till försteget i vardagsrummet:)

utan x10 lät det inte lika roligt , troligen är kortets analogdel inte lämpat helt till en sådan aplikation utan lite hjälp:)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2008/02/07 :  10:24:01  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Är det den "vitstrumpade" ARGON serien? Den anses vettig i lågprissegmentet. Har den själv från Creative SB X-fi till en integrerad stärkare som driver bakkanaler. Min är betydligt kortare än din men det hördes faktisk en liten förbättring jämfört med lakritskabel. Min är 3 eller 4 meter tror jag. kör du med adater eller är det fabriksterminerad 3,5 stereoplugg i ena änden?

QED är en bättre ansedd kabel, men tror skillnaden här är mindre än mellan dina högtalarkablar. Detta förutsatt att det inte är något fel på just ditt exemplar. OM QEDn eller ett annat fabrikat skulle vara mindre längkänsligt kan jag inte svara på. 10 meter är ganska långt för en rca terminerad signalkabel även med ett vanligt försteg. VanDenHul kablarna står sig bra i det billigare segmentet. Inte minst är de öppna och luftiga erinrar jag mig. Har haft 3 olika VanDenHul högtalarkabelvarianter i ett mycket upplöst system.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2008/02/07 :  14:15:37  Show Profile Send Calle G a Private Message
Ja det är den vita ARGON-kabeln, kopplad via en QED 3,5->RCA-sladd (som gick direkt in i slutsteget innan det åkte upp på vinden). Inte optimalt, jag vet, det blir bättre när jag hittar mitt försteg :)

Men du tror alltså att skillnaden mellan Monsterkabel och vanDenHul är större och märks tydligare än skillnaden mellan 10m Argon och 5m QED (jag kommer att minska kabellängden samtidigt om jag byter)? Kommer QED Silver Anniversary XT att hjälpa upp problemet i så fall?

Frågan är väl kanske egentligen om det räcker att byta högtalarkabeln mot QED samt att gå ner till 5m Argon signalkabel, eller om jag måste byta upp signalkabeln till någon lämplig QED också. Det där täcket som hamnade framför högtalarna vill jag gärna bli av med.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2008/02/07 :  15:27:17  Show Profile Send Matrixen a Private Message
jag menar att byta från ARGON till tex QED av motsvarande längd kunde förväntas ge mindre skillnad än högtalarkabelnedgraderingen som du gjort. Hifi-klubben rekommenderade att jag köpte ARGON varianten med 3,5 mm stereoplugg i ena änden och 2* RCA i den andra, snarare än att få en extra övergång. Uppenbarligen fungerade det bra för mig. Återigen tror jag längden fortfarande kan vara ett problem i sig.

Jag har nyligen byggt ihop en ganska trevlig anläggning till min lillasyster med bland annat B&W 602 högtalare. Jag valde silver anniversary kabeln till hennes anläggning och upplevde den som mycket prisvärd och bra. Hörde lite oväntat tydlig skillnad på denna kabel och den som följde med förstärkaren som jag köpte till henne. CS122 är säkert likvärdig dock, men det kostar ju inte så mycket att testa.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2008/02/07 :  23:25:51  Show Profile Send Calle G a Private Message
Det kostar i fysisk ansträngning att klättar upp och ner på vinden och dra kablage genom gullfiber och tak :)

Det ser ut som jag får mitt försteg inom kort, kanske att jag trots allt kör en lite bättre (och kortare!) QED signalkabel till frontarna åtminstone. Då borde det bli så bra som det kan bli givet förutsättningarna åtminstone.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/02/08 :  16:33:45  Show Profile Send hman a Private Message
Om du ska ha en 10m lång signal kabel behöver du ett försteg.

Argon kabeln och kontakterna är nog för dåliga att köra 10m.

Fråga om följande går att få med 3,5mm:
http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm
eller fråga om denna går att köra analogt:
http://markgrantcables.co.uk/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=6&products_id=23
Dessa kostar nog runt 900:- om du ska ha en 3,5mm-RCA men de har bra kontakter och låg capacitans.

Monster skrivs ofta ner i olika utländska forum. Prova att byta tillbaka till CS122.

Ofta är billiga kablar grumliga i diskanten. Jag märkte detta när jag bytte från Gotham GAC 4 (ljusa) till Hosa XLR105. Därför tänker jag prova Mogami Gold (neglex 2534), som ofta används i studio.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2008/02/09 :  08:00:39  Show Profile Send Calle G a Private Message
Ja nu har jag ett försteg samt 5m QED Qunex 1. Skillnaden är markant. Eftersom grejorna delvis står på vinden har jag inte ork att testa så mycket så tyvärr kan jag inte ge något klart besked om vilket byte som gav effekt, men tack för all hjälp och alla förslag!
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/02/09 :  22:31:48  Show Profile Send hman a Private Message
Det brukar bli bättre med försteg. Skönt att det fixade sig!

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000