HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Miljöklassad diesel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/03 :  14:50:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Från vilken årsmodell gäller det ?
Skatten är ju aaningens lägre

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/02/03 :  15:30:16  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu är jag inte riktigt med. Det har funnits en rabatt på fordonskatten för nyregistrerade dieselbilar på 6000 kr om de uppfyllt vissa krav, den upphörde den 31:a december. Rabatten förbrukas vartefter som skatten tas ut, hur fort beror på hur stor den egentliga skatten är. Helt säkert är att den är förbrukad efter 3 år för de absolut snålaste bilarna (skatt runt 2 kkr) medan det går fortare ju mer bilen drar.

Vad som långsiktigt har betydelse för skattens storlek är om det är en bil med viktbaserad skatt eller koldioxidbaserad sådan. Bilar med fordonsår 2006 eller senare har koldioxidbaserad skatt. För att få så låg skatt som möjligt långsiktigt (så länge reglerna inte ändras...) handlar det alltså om att ha en bil med fordonsår 2006 eller senare och som förbrukar lite bränsle. Alla utsläpp över 100 gram/km ger påslag på grundbeloppet, de snålaste dieslarna är deklarerade till strax under 120 gram/km.

Fordonsår är enligt Vägverkets definition:
quote:
Begreppet fordonsår används för att bestämma ett fordons ålder. Det avser
1) fordonets årsmodell, eller om den saknas
2) fordonets tillverkningsår. Om båda saknas är fordonsåret
3) det år då fordonet togs i trafik första gången.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/03 :  15:36:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag ska ärligt säga att jag kan nada av dessa regler
Jag letare efter en nyare beg diesel av mindre format. Dessa ligger runt 2200:- i skatt per år medans äldre ligger runt 5000 :-

Så vad jag undrar lite är om det finns någon skiljegräns eller om det är helt beroende på märke/modell




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/02/03 :  15:55:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
För att kunna få en skatt på "runt 2200:-" så måste den vara av modellår 2006 eller senare enligt ovan samt ha lågt deklarerat koldioxidutsläpp/bränsleförbrukning. Det senare är lika mycket en förutsättning som det första eftersom skatten stiger mycket raskt med ökande bränsleförbrukning.

http://www.vv.se/templates/page3____16582.aspx

Som du ser i exemplet har de där tagit en stor bil som drar mer diesel och då blir skatten rätt hög trots att den har den nya skatten.

Vad gäller beteckning av bilars ålder är ju förvirringen total numera sedan årsmodellbegreppet "avskaffades". Det har bara lett till en vid flora av olika sätt att beteckna ett fordons ålder. Det skulle bli mer begripligt men jag vill nog hävda att det blev raka motsatsen eftersom inte alla är med på samma tåg...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/03 :  16:25:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du är en Klippa Martin !

Dax att kolla nere Tyskland då

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/03 :  19:59:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Om du kan tänka dig att åka Italienskt så är Fiat Panda diesel en utmärkt bil som kostar noll och intet att driva runt...

Provkörde en sådan i höstas och blev förvånad över både komfort och körbarhet! Drar extremt lite soppa, låg skatt, skaplig att krocka med och kostar billigt i Tyskland. Men köp en med partikelfilter, annars drar skatten iväg med en 1000-1500 spänn!

Behöver du en större bil så finns det ju bättre alternativ...

Audi A3 1,9TDi EcoPower, Golf TDi Bluemotion, BMW 118d, Citroen C4 diesel osv osv...

http://www.miljofordon.se/ där har du alla miljöbilar som säljs i Sverige enligt gällande regelverk. Allt från etanol, bensin, diesel, gas och el! God jakt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/03 :  20:03:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag ska från punkt A ---> B så en lite Fiat duger bra för mig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/03 :  20:53:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nästa dumma fråga, vad kostar beg bilar ??
Har kollat ner i Tyskland (känner folk som importerar) o där ligger Panda diesel på ca 7400 Eur
Då har dom gått runt 50000 Km o är från 04

Bra pris ??

Kollade på Golf med men dom verkade dyra jämfört mot här hemma.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/02/03 :  23:08:41  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Nästa dumma fråga, vad kostar beg bilar ??


Japp, det var en dum fråga! Vad kostar en hifianläggning

Du kanske ser sambandet om man sätter in hifi i sammanhanget? Skall du ha den Fiat Panda eller den största, fetaste Mercedesen som finns? (Läs: Skall du ha en LG-stereo från SIBA eller en med monoblock från Krell?)!

Skall du handla bil i Tyskland så bestäm dig först för vilken modell du skall ha och hur långt den gått. När du gjort det så kan du börja leta i Tyskland och Sverige. Har själv plockat hem bilar och motorcyklar från Tyskland tidigare men det är knappt det lönar sig längre, förutom kanske på vissa modeller.....


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2008/02/03 23:09:20
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2008/02/04 :  09:42:47  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Jag har just köpt en Toyota Aygo, bensin, och förvänter mig att den så där kan "betala" sig sälv, i sparade bensin-omkostningar, jag pendlar typ 225Km/Dag.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/04 :  22:47:53  Show Profile Send OcA a Private Message
Johan -> En ny Panda kostar ca 140.000 spänn i Sverige. Värderaset på italienska bilar är stort i Norden, men inte riktigt lika stort söderut i Europa...

För mellan 6-8000 euro bör du hitta en riktigt fin lågmilare!

Kolla sidorna www.autoscout24.de och www.mobile.de så har du rätt bra kläm på utbudet. När du hittat en bil, kolla också vad det är för handlare! Är det en med vimplar och en husvagn som kontor skulle jag akta mig lite mer än om det är en auktoriserad firma.

Milfusk är ovanligt i Tyskland. De flesta bilar skruvas när de kommer "hem" till Sverige.

Mätarskruv är straffbart med fängelse i Tyskland nämligen...

Kolla servicebok, ägarhistorik osv, precis som man gör i Sverige.

Finns jättebra importguider på www.teknikensvarld.se att läsa igenom!

En reg. besiktning i Sverige går lös på runt 2000 spänn.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000