Author |
Topic |
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/02/01 : 17:17:50
|
Jag känner mej dum, att jag inte "upptäckt" dom tidigare... Köpte "A Matter Of Life And Death", jesus vad läckert, symfonisk hårdrock med stick och solon som avlöser varandra, väver en suggestiv ljudbild, läckert!! Nån som kan rekomendera nån annan av deras alster? |
rolnor |
|
Aldhissla
Member
63 Posts |
Posted - 2008/02/01 : 22:04:54
|
Tycker du skall ta och lyssna in på "Brave New World" från 2000 (om jag minns rätt). En skiva nästan lika bra som "A Matter..."
Live skivan "Rock in Rio" kanske inte är ett så dumt alternativ heller, den innehåller alster från ovan nämnda skiva samt en del äldre klassiker. |
Fredrik Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/02/01 : 22:06:49
|
tja, allt.
Men min favorit är konceptplattan "Seventh son of a seveth son" |
.....where the music comes to die. |
|
|
Ubbe O
Member
82 Posts |
Posted - 2008/02/01 : 22:37:18
|
Brave New World, bäst av de "nya" plattorna! |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2008/02/01 : 22:52:53
|
Har lyssnat på Maiden i över 15 år säkert,men håller med om att Brave new world är en av de bättre av deras nya album.
Powerslave Seventh son of a seventh son Somewhere in time ...är några du måste lyssna på om du ska ge dig in i deras musik.
De övriga klassikerna Piece of mind och Number of the beast kanske du kan ta senare,men nu fick ett par tips nu iallafall. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 00:55:39
|
Tack för tips! |
rolnor |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 08:50:05
|
Deras debut, Iron Maiden, är tillsammans med Piece of mind och Number of the beast deras bästa skivor. Seventh son är också bra, liksom Brave new world och senaste A matter of life and death (tyvärr dåligt ljud på denna dock). |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
imaster
Member
152 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 14:56:28
|
Tja, egentligen borde du köpa allt som de har producerat och är du ny till Iron Maiden så kolla även in X-factor och Virtual XI med Blaze Bayley på sång. Det ryktas att Harris sagt i en intervju att flera av låtarna på Brave New World är låtar som de inte tyckte var bra nog att vara med på Virtual XI.
Nu kommer flera att säga att Harris var inne i en låtskrivarsvacka under de två album som Bayley var med på, att Bayley är talanglös och att han inte passar Iron Maiden och en massa annat. Lyssna inte på dem, lyssna på musiken. Dessa två är nog metalvärldens två mest hatade skivor (Metallica bortsett) och det är egentligen helt obefogat - båda är bättre än flera av de andra Maiden-släppen som bara innehåller en eller två killers och resten fillers. |
...Amidst falling leaves, I have found my beloved... |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 15:09:00
|
Har nu lyssnat på Maidens självbetitlade platta och den är väldigt annorlunda mot "A Matter...", har dom bytt sångare eller? Båda plattorna är väldigt bra dock! |
rolnor |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 15:38:14
|
De två första hade Paul Di'Anno på sång. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/02/03 : 10:48:25
|
Tycker att Maiden hade en "trio" av plattor där de fick till allt till hundra procent, efter det har det varit ojämnare enligt min mening. Trion är
Number of the Beast (1982) Piece of mind (1983) Powerslave (1984)
Finns få låtar i genren som slår "Where eagles dare", öppningsspåret på Piece of mind... |
Min anläggningstråd |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2008/02/04 : 16:21:00
|
rolnor, jag har lyssnat på Iron Maiden sedan jag var typ 10 bast. Och de skivor som jag anser vara i en klass för sig är: Iron Maiden Killers The Number Of The Beast Piece Of Mind Powerslave Somewhere In Time Seventh Son Of A Seventh Son & Live After Death, som lätt är en av de bästa live-plattorna någonsin. Dessa skivor är enligt mig ett måste! De tre senaste - Brave New World, Dance Of Death och A Matter of ... har väl sina höjdpunker, men också en hel del bottennapp tyvärr.
Måste tillägga att jag inte håller med Matte76 alls, A Matter of... är nog den Maiden-platta som har det bästa ljudet tycker jag. Att de däremot aldrig har haft ett riktigt bra ljud är väl en annan sak... Om jag måste plocka med mig en platta till en öde ö så blir det nog Number of the Beast, eller Live after Death... eller Powerslave... eller... |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/02/04 : 16:34:16
|
quote: A Matter of... är nog den Maiden-platta som har det bästa ljudet tycker jag.
tycker du att dovt och inbäddat ljud där sångaren hörs för dåligt är bra?? ALLA andra Maiden-skivor har bättre ljud, till och med de två första som inte låter så bra...Dance of death har iofs också dovt och inbäddat ljud. Brave new world och Piece of mind tex har mycket bättre ljud än A matter of life and death. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2008/02/04 16:35:50 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/02/04 : 17:05:21
|
Håller med att "A matter of" har dåligt sångljud jämfört med t.ex. den självbetitlade plattan, men ljudet i övrigt tycker jag är fylligare, är väl lite en smaksak?! |
rolnor |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/02/04 : 17:06:22
|
Ur nostalgins luddiga minnesbank:
Jag kommer ihåg att jag skulle köpa min första skiva för "egna" pengar när jag var 11 år, innan dess fick man ju någon skiva då och då till födelsedagar och dyl. Men det var ju "harmlösa" artister och ännu längre tillbaka barnskivor med Tintin och Smurfarna osv...
Nåväl. Med mina sparade veckopengsslantar bar det iväg till Eric Nilsson musikhandel i Eskilstuna. Där fanns den nyutkomna "Piece of Mind" som köptes på rot då jag hört någon låt på "roliga timmen" som jag tyckte var tuff . MIn första skiva...
... lika glad var dock inte morsan när hon såg det monsterprydda omslaget och jag började spela musiken hemma.. Minns väl att detta var 1983 och bara något år sedan skulle det bli stor debatt på TV om den "hemska hårdrocken" med WASP som slängde kött på publiken och om obscena texter... För att inte tala om musikfundamentalismen hos då existerande moralväktare som Hem och Skola..
Allt detta ter sig ganska harmlöst retrospektivt... men det fanns onekligen en tid där hårdrocken kändes "farlig" i samhället. Hur "hårda" eller farliga känns Iron Maiden idag
Sedan började jakten på roliga svarta Iron Maiden tröjor med Eddie-tryck och små runda knappar att sätta på skolväskan. Det var tider det.... |
Min anläggningstråd |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2008/02/04 : 17:46:47
|
Jag tycker "A Matter of..." har straffbart dåligt ljud! Påminner lite om gröten på Metallicas "St Anger", huh... Jag gillar nog ljudet bäst på "Piece of Mind", "Powerslave", "Seventh Son of..." dvs skivorna mellan 1983-1988. Inte på något sätt jättebra men man stör sig i alla fall inte på ljudet när man lyssnar... |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/02/04 : 17:53:24
|
rolnor: Du är inte ensam...själv behövde jag bli närmare 40 innan jag tittade på en konsert (tack SVT) - Ojdå, det här är ju bra! Sedan köptes Edward the Great (samling), nu har även Rock in Rio, Number of the Beast, A Matter....inköpts och de håller än... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2008/02/04 : 18:16:23
|
@Matte76, Jag tycker nog iofs att alla deras skivor har ett "dovt och inbäddat ljud där sångaren hörs för dåligt", men att jag tycker om ljudet på "A Matter of.." ville jag bara nämna för att inte rolnor (eller andra som kanske är intresserade) ska tro att de äldre skivorna är flera klasser bättre ljudmässigt.
Vilken skiva som har bäst ljud kan såklart diskuteras i evigheter, tex. så tycker jag att det råa ljudet på deras första platta är helt underbart. Fast rent Hi-Fi mässigt är det ju inte det, eller är det kanske det det är? de senare plattorna är ju inspelade med massor av studiotricks (triggade trummor och olika effekter i mängder) Oavsett vad, så är Maiden knappast något man lyssnar på när man är på "Hi-Fi-humör", inte jag iallafall.
En helt annan grej: Jag kollade nyligen på DVD'n "The Early Years pt.1" när jag var magsjuk i helgen. Bruce berättade om när Nicko skulle sätta introt till "Where Eagles Dare" och han vägrade spela på dubbla baskaggar (hur det är möjligt vete sjutton, men han gör det), tror han vägrar än idag har inte tänkt på det förut.
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2008/02/04 18:21:36 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/02/04 : 19:00:30
|
quote: Jag tycker "A Matter of..." har straffbart dåligt ljud! Påminner lite om gröten på Metallicas "St Anger", huh... Jag gillar nog ljudet bäst på "Piece of Mind", "Powerslave", "Seventh Son of..." dvs skivorna mellan 1983-1988. Inte på något sätt jättebra men man stör sig i alla fall inte på ljudet när man lyssnar...
Håller med!
quote: alla deras skivor har ett "dovt och inbäddat ljud där sångaren hörs för dåligt"
Håller inte med! Piece of mind, Number of the beast, Seventh son, Brave new world lider inte av detta IMO. |
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/02/04 : 19:16:03
|
gillar allt dom har gjort, fast periodvis |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/02/11 : 23:00:22
|
Japp! ALlt med Maiden är suveränt förutom Virtual XI som är ett hånskratt i ansiktet på alla Maiden-fans! Så obegripligt rutten skiva både låt- och ljudmässigt!! Obegripligt hur man kan släppa sån dynga!
Annars är det genomgående bra med hög lägsta nivå.
Tips från mig om man gillar klassisk hårdrock är Powerslave.
Gillar man mer intrikat hårdrock och accepterar synthar så är 7th son oslagbar.
Gillar man mörk stämning, suggestiva låtar, målande och mörka texter och kan acceptera att det inte är Bruce som sjunger så är X-Factor ett kanonval! En av deras bästa skivor enligt mig, just för att de vågade göra något annorlunda (för en gångs skull kanske?)
Brave New World är den bästa skivan sedan Dickinson återvände, inget snack, men Kevin Shirleys mixning och ljudbild har jag extremt svårt för. Baskaggar ska låta som baskaggar, inte som överstyrda brakskitar...
En rolig parentes i sammanhanget är att A matter of.... inte är mastrad alls. Bara mixad i studion och sedan pressad på skiva. Blev varken bättre ljud eller dynamik för det...
Dance of Death och A matter of... har otroligt dött och livlöst ljud. Det som stör mig mest är att gitarrerna låter så otroligt klena och spretiga. Ingen tyngd för fem öre, vilket är synd tycker jag! Låtarna tappar väldigt mycket energi och fokus när gitarrerna har så ruttet ljud.
Ett axplock ur katalogen som man måste lyssna på är enligt mig Killers, Powerslave, 7th son, X Factor och Brave New World. Det ger en bra bas att stå på, sedan kan man experimentera med skivorna därimellan och efter för att utforska Maiden vidare.
Ett spår som är väldigt förbisett är den fenomenala Alexander the great från Somewhere in Time! Kanske en av deras starkaste låtar på en av deras mindre starka skivor...
Annars är jag kungligt trött på både Number of the beast (i all ärlighet inte särskillt bra skiva faktiskt, ett par guldkorn, men ojämn som tusan) och Piece of Mind (har kanske två bra låtar, resten är svajigt)
Vill man utforska Maiden vidare efter de tipsen jag gett ovan bör man köpa Somewhere in Time och Fear of the dark.
Somewhere in time pga experimentlustan med synthar och synthgitarrer. Finns ett par riktigt starka spår såsom öppningslåten, Wasted Years, Stranger in a Strange Land och Alexander the great samt fantastiska solon från Adrian Smith.
Fear of the dark för att det finns även här solon som kan få en att greppa fjärren och spola tillbaka gång efter annan. Janick Gers har verkligen lekstuga på denna skiva och briljerar på ett sätt han aldrig gjort sedan dess. Även på denna skiva finns det guldkorn att utforska såsom The Fugitive, Judas my Guide och Afraid to shoot strangers. Titelspåret är väl nästan alla bekanta med, så det nämner jag inte... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 06:59:31
|
Håller med om att "Dance of death" och "A matter of life and death" har ruttet ljud, den senare skulle ju få bättre ljud av att inte mastras utan spelas in direkt, men det blev tyvärr tvärtom, sämre ljud istället. Varför mastrade de inte den bra istället, utan dynamisk kompression och sånt skit? Bra skiva annars...
Deras bästa skivor, som också har bra eller helt ok ljud är: Iron Maiden, Number of the beast, Piece of mind (alla låtarna är kanon utom möjligen de två sista som bara är "bra"), Seventh son of a seventh son, Fear of the Dark, Powerslave, Killers och Brave New world. Ett av världens bästa band, som jag ska se på Ullevi den 26 juli! |
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 07:05:12
|
quote: Varför mastrade de inte den bra istället, utan dynamisk kompression och sånt skit?
Sådant läggs in redan vid inspelningstillfället, vissa komprimerar mer än andra. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 08:41:35
|
Kevin Shirley är mästare på att använda dynamisk kompression... Allt karln tar i blir extremt torrt och dynamikfattigt... Dream Theater är också ett lysande exempel på Shirleys extrema förkärlek till den fetaste av kompressorer!
Konsten att få baskaggen att låta sådär konstigt som bara han kan är enligt mig en gåta?! Det låter verkligen inte som en trumma, mer som att kasta en stor kudde på en mikrofon...
Brave New World har iaf lite lyster i ljudet och rätt bra balans i registren, men sen har det bara gått utför...
De tidiga Maidenskivorna som Martin Birch har proddat låter däremot riktigt bra tycker jag! När sen Harris tog över producentrollen blev det inte alls lika kul. En halvdöv musiker ska inte mixa en skiva är min åsikt. Tror han lider av ett rätt stort kontrollbehov och det går tyvärr ut över ljudbilden.
Men musiken, den är jäkligt bra!
Edit: Beställde precis Live After Death som precis kommit på nyputsad DVD-utgåva! Kevin Shirley har gjort 5.1 mixen... Jag bävar...
Passade på att få med Dream Theater Metropolis DVD'n med bara för att den var så billig... Alltid kul med musik DVD! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
Edited by - OcA on 2008/02/12 20:00:05 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2008/02/12 : 18:53:03
|
Iron Maiden - Hallowed Be Thy Name (Live at Ullevi)
Gillar framför allt intro:t på denna låt.
http://uk.youtube.com/watch?v=xjvfUEOr0N4&feature=related |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2008/02/12 18:54:44 |
|
|
Topic |
|