HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tipsa på! Mer musik som Halford, Fight mm.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/01/30 :  17:20:05  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Sitter och njuter storligen av Halfords skiva "Resurrection", ett verkligt jämnt och bra mästerverk som vuxit med åren. Utkom år 2000 tror jag. Gillar även hans båda skivor med sitt band Fight liksom Judas Priest blymanglande låt "Painkiller" från början av nittiotalet. Det vill säga Halford när det ganska "rätt på" och "in your face"

Jösses vilken pipa den mannen har när han verkligen bjuder till, behärskar alla register...

Eftersom jag i vanliga fall inte lyssnar på artister/grupper i denna genre av heavy metal/hårdrock så är jag lite låst och kan inte komma vidare och hitta fler bra och liknande alster. Jag lyssnar ju i oftast på hårdare metal eller mer goth-liknande musik.

Har lite svårt för den genre som oftast kallas power metal, känns som det är lite för mycket majonnäs och ketchup på laxen för mig... vill ha det lite mera "rått och basic".

Se där... Kom gärna med förslag. Länka gärna till hemsidor eller myspace där provlyssning kan göras. Vore kul med lite nya idéer och möjlighet för förnyelse i skivsamlingen!

Min anläggningstråd

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/30 :  17:37:02  Show Profile Send Kmj a Private Message
Sabaton är ju bra, prova plattan "Attero dominatus". Kanske kan klassas som powermetal men grövre.

För övrigt så lyssnar jag på ungefär samma som dig och gilar samma priest och halford som dig.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2008/01/30 :  17:55:19  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Om jag förstår vad du frågar efter rätt så kan nog listan göras sjukt lång.

Känns det här som rätt spår:

Judas Priest -från "British Steel" fram till "Painkiller" (de senare skivorna har jag ingen koll på)
http://www.youtube.com/watch?v=pABuVpNZhh4

Metallica -från "Kill 'em All" fram till "And Justice For All".
http://www.youtube.com/watch?v=YYLQwJESh-w

AC/DC? -Kanske särskilt från "Back in Black" och framåt.
http://www.youtube.com/watch?v=BTba1SChFXk

Iron Maiden -De tre fyra fem första skivorna kanske
http://www.youtube.com/watch?v=4Sam5omG0v0

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2008/01/30 17:57:07
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/01/30 :  18:42:10  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Japp, Maiden fram till "Powerslave" är ju riktigt bra. Här efterlyses dock en aning hårdare alster men i genren...

Tackar för tipsen hittils. Vad gäller Metallica har min flickvän de tidiga skivorna. Ska låna o lyssna, nästan konstigt att jag inte gjort det innan

Sabaton ska kollas upp!

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/01/30 19:17:35
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/01/30 :  21:43:16  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Du kan ju prova Beyond Fear och Iced Earth.
Tim "Ripper" Owens är en ruggigt bra sångare!
Fast nu är tyvärr Matt Barlow tillbaka vid micken i IE...

www.myspace.com/beyondfear
www.myspace.com/icedearth

Jag såg och hörde ett nytt bra band i söndags, The Bereaved
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=74334703
Jäkligt bra om man gillar In Flames och liknande band.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2008/01/30 21:50:28
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/02/01 :  10:58:21  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hehe, löste det hela för tillfället genom att snorbilligt anskaffa Halfords "Crucible", inte lika jämn som "Resurrection" men ändå samma stuk.

Tim "Ripper" Owens har ju verkligen en bra pipa han också, hur är de album där han ingick i Priest? Tex "Jugulator" från -96?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/02/01 :  12:36:06  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
De album som "Ripper" gjorde med Priest anses väl tyvärr vara ganska tråkiga.
Men du kanske gillar dom, ge dom en chans vetja.
Själv gillar jag inte Priest alls, har en "Greatest Hits" CD som jag aldrig lyssnar på...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/02/01 :  13:25:03  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Nej, jag kan hålla med om Priest... är konstigt nog inte alls speciellt jätteförtjust i Judas i stort... Skulle vara just låten "Painkiller" som är undantaget då... Sen har jag "Defenders of the faith" på vinyl som ju i och för sig är lysande. (Jawbreaker som Ronnie_Ericsson tipsade om är ju metalmagi tex) Men numer har jag tyvärr inte nån möjlighet att lyssna på vinyl...

Annars är det på Halfords "solo"-skivor jag tycker han har fått till det.
(Dock ska varning utfärdas för skivan "Two" som Halford gjorde med Trent Reznors inblandning, elektronisk rock, men när den är som sämst)

Vad gäller Judas Priest är dock jag lite intresserad av att utforska deras första och lite progressiva 70-tals plattor.... Men det känns som en helt annan genre än den jag är ute efter i den här tråden...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2008/02/01 :  17:15:21  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
quote:
opethic skrev:
Du kan ju prova Beyond Fear och Iced Earth.
Tim "Ripper" Owens är en ruggigt bra sångare!
Fast nu är tyvärr Matt Barlow tillbaka vid micken i IE...


Jag tycker tvärtom, äntligen är Barlow tillbaka... ;) Allt som de släppt sen han slutade är ju dead boring - det beror inte alls på Ripper dock men förhoppningsvis går Barlow in och styr upp det hela mot gamla hederliga Something Wicked-takter.

Till TS:

Om du gillar Halford är jag helt säker på att du skulle uppskatta Primal Fear. Den killen har Halford-komplex deluxe men de är faktiskt grymt bra bitvis. http://www.youtube.com/watch?v=pal-SpjlJCI

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2008/02/01 :  22:49:35  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Gillar du Painkiller så bör du lysna på Primal Fear, särskilt det självbetitlade albumet från 1998.
Och gillar du låten "Painkiller" med Judas så måste du bara lyssna på "Chainbreaker" med Primal Fear, jag säger inget mer...
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2008/02/03 :  13:16:10  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Personligen så tycker jag att Rob sjöng som bäst fram till Turbo.
Lyssna annars på unleashed in the east, världens bästa sång..

Det tråkiga är att de fem senaste gånger jag har sett honom på scen så märker man att den gamla Rob snart är borta då sångprestationen inte blir bättre om man säger så, Det känns i mitt gamla Priest hjärta ska ni veta.

Köp även DVD´n ELECTRIC EYE och kolla in dom gamla BBC "klippen",
så fruktansvärt bra.
Kolla in helförvandlingen på Rob från de två första låtarna, Rocka Rolla och Dream Deciver.
Från Robert plant "kopia" till Tysk läderbög på Take on the world.
Kan det ha att göra med att han hängde på Tyska bögklubbar runt -76,77..?
-Sen hur mycket läder och nitar har betytt för hårdrocken vet nog alla.

Till din musiksökar fråga:

Lyssna på panteras tidiga, tex Cowboys from hell, Vulgar Display Of Power.

Kolla även upp Fear Factory, digimortal. Låten Linchpin är vacker..

En annan gammal fin skiva är Damage med svenska B^thong.

Förresten, vi ses väl på Sweden rock i år? Priest och jag kommer vara där iaf.

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/02/03 :  23:08:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Pantera och Fear Factory tillhör mina gamla favoriter, riktigt bra! Min favorit med FF är nog Obsolete. Vulgär uppvisning och Cowboysarna från helvetet är klassiker man inte vill vara utan!

Det svenska bandet du nämner Mikaell hade jag däremot aldrig hört talas om...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/02/05 :  13:58:16  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
... och som av en händelse så har cdon rea på judas just nu... Defenders of the faith och Pain Killer är beställda...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/02/28 :  22:14:34  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Tim "Ripper" Owens ska tydligen sjunga på Yngwie Malmsteens kommande platta, kan bli riktigt bra.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000