HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver info om högtalare!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/28 :  11:17:45  Show Profile Send iroise a Private Message
Jag har ett par talare som heter EPI70c ocd är amerikanska, EPI står för Epicure Products Inc.
Frågor: Vad vet ni om dessa?
Vet någon om det går att omkanta basarna på dem?
Hur omkantar man?
Var köper jag kitet för omkantning?
Fick dem av en polare och tänkte ha dem i sovrummet?
Tacksam för alla svar. Är det bra talare!!??

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/01/28 :  12:16:13  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hittade det här. Verkar vara en bra sajt ...

http://www.humanspeakers.com/e/epi70.htm

Johan
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/28 :  13:08:30  Show Profile Send B-200 a Private Message
Omkoning en bildguide: http://www.minhembio.com/Lust/86216/

Kit till dina högtalate finns på e-bay. annars hifikit om du vill ha i sverige.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/28 :  15:10:24  Show Profile Send iroise a Private Message
Härligt forum, snabba svar, men jag vill ha flera svar. Fråga: kan en klåpare sätta på nya kanter dvs är det svårt!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2008/01/28 :  15:12:29  Show Profile Send EAR a Private Message
Finns en firma i Göteborg som är duktiga på att byta kanter.Var helnöjd med mina JBL en gång i tiden(äger fortfarande högisarna)

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/28 :  15:16:39  Show Profile Send iroise a Private Message
Ingen som vet om dessa är något att ha? De är ju väldigt gamla!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/01/28 :  23:56:09  Show Profile Send edison a Private Message
Har en kompis som har ett par Epicure av annan modell än din.
De har han spelat på sedan ca 1985, och de låter ännu "gött å varmt"...lite 'old american sound', skulle jag säga.
Inte hyperdetaljer, men mkt behagligt och med rätt bra bas...dock inte särdeles märkvärdigt djup/bredd.

Dessa fick han bytt skumkanterna på för typ 3-4 år sedan, hos göteborgarna (LN Högtalarservice tror jag dom heter)

Jag tror man kan köpa skumkanter/gummikanter och göra det själv, kolla med firman.
Hur lätt det är vet jag inte dock...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/02/02 :  22:45:13  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Sitter på ett par vintage DynAudio med samma problem. Vet inte om jag är så sugen på skumkanter igen, de håller ju inte lika länge som en riktig gummi-ring.

Var hittar man skum- och gummi-ringar?

(Hörde någon gång i forntiden att slav-basar finns billiga, kan man inte lyfta över ringen från en sådan?)

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/02/02 :  22:49:18  Show Profile Send edison a Private Message
Antar LN Högtalarservice även kan tillhandahålla skum-/gummikanter separat.
Dock får man räkna med att elementets egenskaper ändras, då materialen inte uppför sej precis lika mht resonansfrekvens etc hos originalkonstruktionen.

Hur svårt det är att plocka bort och flytta över gummikant från ett element till ett annat har iaf jag ingen aning om....men antar att det går.Är väl att lura fram hur man lossar kanten oskadad...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/02/02 22:51:25
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/02/03 :  07:53:30  Show Profile Send iroise a Private Message
Ln högtalareservice okey, tack jag skall kontakta dem. Ljudets karaktär är inte så viktigt de skall vara i sovrummet och har inga som helst krav på sig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000