HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brum-problem med Canton Ergo RC-L (AVHJÄLPT!!)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2002/12/14 :  20:18:26  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
Köpte ett par beggade Canton RC-L.

Kopplade in enligt alla regler till min Yamaha DSP A-1.
Kan separera för o slutsteg i A-1:an, så "boxen" kopplades in mellan pre in och main out.

Slår på allting o får ett mystiskt, lågt, konstant brum i högtaleriet.
Vad kan detta bero på? Någon annan som upplevt det?

Om jag tar bort boxen o kör utan den så finns inte brummet.
Lurar på om det kan ha att göra med att jag har ojordade kontakter i väggarna hemma. Eller kan det ha att göra med kablaget mellan boxen och stärkaren? I brist på andra kablar hemma för tillfället så har jag ett par lakrits-snören och ett par finare kablar.

Man kan ju även koppla boxen genom tapeloop o det finns en omkopplare på boxen för det, om jag bara trycker in omkopplaren utan att ändra på kablarna så brummar det iaf, dock något lägre. Trots att jag då givetvis inte får någon musik eller annat ut högtalarna.

Vore tacksam för uppslag om vad det kan bero på...

www.scaar.net

Edited by - NikkiSixx on 2003/01/07 11:39:30

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/14 :  20:37:27  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Är förgreningsdosan jordad eller ojordad? Slingan skulle kunna uppstå uppstå genom att boxen är kopplad till samma förgreningsdosa som förstärkaren.

Är kontakten till boxen jordad?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2002/12/14 :  22:44:30  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
Thomas A: Har testat i både den jordade förgreningsdosan, samt provat att sätta eliminatorn (?) från boxen direkt i väguttaget (iofs samma tvådelade vägguttag som stärkaren o resten av stereoanläggningen tar ström från)
Men samma fenomen uppstår hur som helst.

Ska kanske pröva att dra en skarvsladd från ett annat vägguttag i samma rum till "boxen"... Kan det bli annorlunda då?

Kontakten till "boxen" är av typen eliminator (heter det så verkligen? osäker..)

www.scaar.net
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2002/12/14 :  23:31:53  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
Thomas A: Har testat i både den jordade förgreningsdosan, samt provat att sätta eliminatorn (?) från boxen direkt i väguttaget (iofs samma tvådelade vägguttag som stärkaren o resten av stereoanläggningen tar ström från)
Men samma fenomen uppstår hur som helst.

Ska kanske pröva att dra en skarvsladd från ett annat vägguttag i samma rum till "boxen"... Kan det bli annorlunda då?

Kontakten till "boxen" är av typen eliminator (heter det så verkligen? osäker..)

www.scaar.net
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/14 :  23:49:50  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Vet inte hur boxen är jordad, men som du beskriver torde nätjorden vara bruten till boxen vilket är ok.

Nånting internt i boxen som övriga systemet inte gillar kanske.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2002/12/15 :  11:57:59  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
Ja, kanske... Men hur kan jag veta??

www.scaar.net
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/01/07 :  11:38:47  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
Äntligen har jag löst mitt brumproblem!

Efter att ha talat med Canton om probelemt så var dom vänliga nog att skicka mig en ny dosa... Tänkte att det måste ju vara den det är fel på på nåt sätt, så jag gjorde inga ingrepp förrän jag fick dosan och bytte den idag! Wow.. vilken förändring! NOT!!!! Nope... samma jäkla brum iaf, då blev jag lite smålack o började med en rejäl felsökning. Började med att dra ur nätkontakt efter nätkontakt till förgreningsdosorna bakom stereon. När jag väl börjat ge upp, så var jag framme vid den sista kontakten, som var till en videoapparat jag eg inte använder längre....
Voila! Brummet var borta! O jag var en mkt lycklig liten skit... Testade för skojs skull med att sätta in samma kontakt igen, och ÄNDÅ var brummet borta... Satte i den åt samma håll o allting.. mycket konstigt!
Men, men... jag är iaf nöjd nu, det är ju huvudsaken...

www.scaar.net
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/01/07 :  13:49:59  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej.

Hur tycker du RC-L låter. Varit lite små sugen på dom nu när priset ligger rimligt
Mvh
Jonas
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/01/07 :  14:57:24  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
Monster:
Jag är mkt nöjd... men trodde faktiskt skillnaden skulle vara större jämfört med mina gamla Audio Pro Black Diamond.

www.scaar.net
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/07 :  15:12:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by NikkiSixx

Äntligen har jag löst mitt brumproblem!

Efter att ha talat med Canton om probelemt så var dom vänliga nog att skicka mig en ny dosa... Tänkte att det måste ju vara den det är fel på på nåt sätt, så jag gjorde inga ingrepp förrän jag fick dosan och bytte den idag! Wow.. vilken förändring! NOT!!!! Nope... samma jäkla brum iaf, då blev jag lite smålack o började med en rejäl felsökning. Började med att dra ur nätkontakt efter nätkontakt till förgreningsdosorna bakom stereon. När jag väl börjat ge upp, så var jag framme vid den sista kontakten, som var till en videoapparat jag eg inte använder längre....
Voila! Brummet var borta! O jag var en mkt lycklig liten skit... Testade för skojs skull med att sätta in samma kontakt igen, och ÄNDÅ var brummet borta... Satte i den åt samma håll o allting.. mycket konstigt!
Men, men... jag är iaf nöjd nu, det är ju huvudsaken...

Du har väl inte missat slutet i denna tråd där jag och andra skrev lite om brum, tänkbara orsaker, och dess lösningar.

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7349

/Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000