HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vind och färjor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/27 :  00:00:39  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nu i den här stormen på väst och sydkusten har en färja rivit upp ett 10 meters hål vid krasch med en pir eller något sådant. I förra ovädret, två veckor sen eller vad det var, så kunde färjorna inte lägga till utan folk fick sitta på båten i timme efter timme efter timme tills det gick att lägga till.

WTF handlar det om? Struntar de i väderrapporterna och har ingen respekt för liv längre? Blås hur mycket det vill vi kör ändå?

Jag fattar inte hur det där fungerar.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/27 :  09:36:40  Show Profile Send B-200 a Private Message
2 gången de krockade med. förra blåsten testade en färja att komma i land, gick ju lika bra som andra gången...(idioter)...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/27 :  10:23:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi kan vänta till drkim är tillbaka, han borde nog veta sånt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/27 :  10:49:35  Show Profile Send B-200 a Private Message
Problemet som jag ser det är att jag bor i Trelleborg och kan se färjorna från mitt fönster i princip.
När lastbilschaffisarna kommer av en något försenad färja kör alla som en F1 förare igenom stan för att hinna till sina destinationer.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/01/27 :  11:21:07  Show Profile Send JonasY a Private Message
Svaret är naturligtvis pengar. Att ställa in båtarna kostar flis.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/27 :  12:19:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Förr ett par veckor sedan så försökte dom gå in o tuffsade till kajen lite, sen tog det mer än 24 tim innan vinden mojnade så pass att dom kunde lägga till.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/27 :  13:30:04  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Klart att det är pengar, men Estonia trodde jag skärpte till reglerna så att sånt här inte ska inträffa?

Jag har åkt på en finlandsbåt i 28 m/s och 8 meter vågor, det var i alla fall vad kaptenen rapporterade. Det var innan Estonia. Mådde illa av två öl, blev en lugn kväll. :)

Har seglat gotland runt med, medelvind 22 m/s och 28 i topparna, 4 meter våghöjd i en 9 meter segelbåt, det var inte något vidare kul det heller.

När jag bodde i Australien, Melbourne, så hade, har väl än, de "findlandsbåtar" stora roro-färjor som går till Tasmanien. Där var det rabalder när färjan tvingades vända, precis när färjan kom ut ur bukten, in i bass strait, så slogs fönster sönder på åttonde våningen, det var rejäl vind och brutala vågor, många på båten var sura för att de missade anknytningar och hyrbilar och annat i Tasmanien.
Själv hade jag varit tacksam för livet i det fallet.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2008/01/31 :  21:12:45  Show Profile Send Apinator a Private Message
Är sjöman själv och vet lite hur det funkar, problemet med färjor är deras stora vindfång. Därav problemen med att gå till kaj vid hård blåst. Ofta kan ju förhållandena ändras till det värre under överresan. Fartyg tål mycket dåligt väder, finns inte mycket saker på denna jord som är byggda för att tåla så dåligt väder som fartyg. Jag har upplevt 55 m/s och ca 16 meter höga vågor i nordatlanten på vintern på väg till Island i en oljetanker. Det rullade av förklarliga skäl ganska rejält men det funkade ganska bra ändå!

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/31 :  22:41:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag har upplevt 55 m/s och ca 16 meter höga vågor i nordatlanten på vintern på väg till Island i en oljetanker. Det rullade av förklarliga skäl ganska rejält men det funkade ganska bra ändå!



Sat*n i gatan !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/31 :  23:02:42  Show Profile Send iroise a Private Message
Kommer du över bron imorgon Johan! Tågen går kanske oavsett väder!?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/31 :  23:18:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det ska mycket till för att bron stängs för bilar och ännu mer för att tåget ska sluta går.
Enligt Rip så stängdes bron 2 ggr förra året o då pga trafikolyckor.


Det hade varit bra snopet att inte komma över i morgon

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000