HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tokigt filter eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/14 :  17:10:30  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Jag har börjat klura lite på hur filtret till mina högtalare ska se ut. Jag har dock inga uppmäta kurvor så det är ju lite på en höft. Det jag gjort är att jag importerat in friluftsmätningen till låddesignen och sedan simulerat baffelsteget. Sen tar jag denna frekvenskurva och importerar till filterdelen. Till detta så har jag friluftsmätningaen av diskanten. Inte särskilt nära saningen antar jag men ändå kan det inte vara långt ifrån..

Jag har lyckats att, med filter optimization, få till ett aukustiskt första ordningens filter som ser helt ok ut. Enda nackdelen är att diskaten har en oregelbundenhet i återgivningen så trots filtret så återger den alldeles för mycket information vid 20-40 hz.. Detta ordnas med en liten anan filter lösning som dock ger lite sämre frekvensåtergivning.
Nej jag ska nog köra på 4e ordningens linkwitz. Där har jag också fått till nåt som ser riktigt proffsigt ut. 150-20000 +/- 3db är väl inte helt fy skam. Ett elektrisk andra ordningens filter till basarna och et fjärde ordningens till diskanten är vad som krävs tydligen. Efter lite optimering så komer man väldigt nära den teoretiska frekvensgången som 4e ordningens LR har.
En impedans som ligger runt 3-4 ohm och med ett minimum på 1,5 ohm vid ca 3000 hz är väl mindre lyckat dock. Fast där vet jag inte om LspCad visar rätt. Impedansen för diskanten blir nämnligen noll så fort man läger in en serie kondensator (verkar lite skumt..).

Vilka element är det? Ja Peerless HDS 134 och Focal TC120 TD5.
Detta är hur filtret ser ut. (Jag är ingen fena på det här så ser det åt helvete ut så skratta inte för mycket.. )

L1 - - - +
R1 B
C1 A
C2 S
- - - - -

C3 -C4 -R2 - - - +
R4 D
L2 L3 R3 I
C5 S
- - - - - - - - -

L4 - - - +
R5 B
C6 A
C7 S
- - - - -

L1/L4, L2, L3
0,6 0,04 0,15 (mH)

C1/C6, C2/C7, C3, C4, C5
10 16 40 36 14 (uF)

R1/R5, R2, R3, R4
7 0,4 1,1 23 (Ohm)


Jag hoppas det är förståeligt allt..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/14 :  17:12:37  Show Profile Send Kraniet a Private Message
hmm blev ju bara gröt det där.. Jag ska försöka fixa nån bättre schema bild..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Edited by - Kraniet on 2002/12/14 17:13:03
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/14 :  17:45:29  Show Profile Send Kraniet a Private Message


Har du sett.. lite hackerskills och sen e man igång..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/14 :  21:32:07  Show Profile Send marens a Private Message
Som sagt svårt utan verkliga mätningar.
Din höft är nog lika bra som min egentligen.

Har dock ett fundamentalt tips. Om de två LP-filtrena är identiska så blir det exakt samma sak om man kopplar baselementen parallellt och använder ett lp-filter med halva induktansen och resistansen och dubbla kapacitanserna.

0,6mH är nog för litet, det borde bli runt 2mH istället (1mH med gemensamt filter). Är det skråligt och påträngande mellanregister?

Sen ser högpassfiltret rätt brant ut elektriskt sett och på tok för lågimpedivt uträknat. Vad var målet? 36dB/oktav? En L-pad på 1,1 + 0,4 ohm det blir ju mindre än 1,5ohm !!! Det här måste du ändra.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/15 :  17:18:49  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ja det är det jag tycer är lite skumt.. Impedansen för diskanten ligger på 1 ohm med delningsfiltret.. Men kurvan är iaf enligt LsCad en aukustisk 4e LR kurva. Aviker väldigt lite från idealet. Men impedansen är trots allt för låg.. Optimeringsfunktonen i LspCad tar bara hänsyn till vilken kurva man vill ha så impedansen kan bli lite konstig.
Jag vill inte gärna koppla ihop basarna då jag tänkt köra biamp. Men tack för tipset.

Ska i vilket fall ändra diskant filtret så man får lite bättre impedans (verkar dock som att det är den första spolen som sänker impedansen, men mitt LspCad verkar inte vara friskt (buggit))

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/15 :  18:12:38  Show Profile Send marens a Private Message
Går det inte i optimeringsfunktionen i LSPcad att låsa värden som den inte får ändra? I så fall sätt L-paden så att den blir 8ohm totalt i stället och optimera bara själva filtret. Då får du inte så groteskt stora kondensatorer heller.

Du menar tri-amp? Inte för att det gör någon som helst skillnad mot bi-amp i en ren tvåvägare men ändå..
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2002/12/15 :  18:31:43  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Lås alla konjugatlänkar också om det går, C5 t.ex. verkar ha blivit ca 10 ggr för stor.
Jag har lagt märke till att man får konstiga resultat på impedansen om man inte även låser dessa.
Ibland kan det dock bli acceptabelt, så man får pröva lite olika varianter.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/15 :  20:12:50  Show Profile Send Kraniet a Private Message
jo det går ju att välja vad den ska ändra på. ska prova lite till så får vi se vad det blir..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/16 :  15:58:51  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Trixade lite mer igår och kom fram till detta..
L1/L4 0,7
L2 0,25
L3 0,6

C1/C6 11
C2/C7 2
C3 3
C4 8
C5 2

R1/R4 (serie med basen) 1
R2/R5 (r-c på basen gamla R1/R5) 5,5
R3 (gamla R4) 6

Annat alternativ är sama basfilter men diskanten har
C3 6
C4 9
C5 20
L2 0,15
L3 0,7
R3 (serie) 2
R4 5

Ger en lite mindre orolig impedans på 5 ohm min. Den övre är mer reaktiv (kanske fel ord) eller mera orolig men med minsta värde på ca 7 ohm.

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/16 :  16:39:48  Show Profile Send marens a Private Message
Tror ändå att du får för mycket mellanregister eller för lite bas/nedre mellanregister om du använder 0,7mH i basen. 1.5-2mH borde det bli. Eller 0,7-1mH med basarna parallellkopplade. Det blir ingen skillnad mellan bi- och triamp i en tvåvägare. Det är bara ett sätt för vissa tillverkare att sälja fler apparater. I en 2,5 eller trevägare är det möjligt att det blir skillnad, men i en tvåvägare finns det inga tekniska belägg alls för det. Elektriskt sett är det exakt samma sak som att använda ett kraftigare steg i stället för två mindre.

Edited by - marens on 2002/12/16 16:43:14
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:28:06  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Elektriskt sett är det exakt samma sak som att använda ett kraftigare steg i stället för två mindre."

Vilket väl i och för sig kan ha sina finesser...
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:48:46  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Det sista filtret för basarna ger en -3db på 90 hz enligt programet. Kurvan är helt rakr från ca 140 hz till 20000. Så jag vet inte hur det kan bli för mycket mellanregister. Men sen är ju deta en rå uppskattning och rått uppskattade fiktiva kurvor så verkligheten stämmer nog med de du säger.
Ja jag får fundera på det du säger. Första filtret kanske bör bli med basarna parallell kopplade. Filtret är ju externt så jag är ju inte låst om jag vill göra annorlunda i framtiden.
Men jag är lite osäker på om LspCad går att lita på när det gäller simulering av två baselement i sama låda. Tycker db ökningen blir för liten vid parallell koppling..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:50:21  Show Profile Send marens a Private Message
Som vaddå? Att man kan stänga av ena steget?

Det finns väl inget som säger att ett mindre slutsteg för halva priset skulle låta bättre än ett kraftigare?
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:54:34  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Men om man sen skulle vilja prova på en 2,5 vägs historia funkar det om basarna spelar i samma volym? Eller bör jag dela av så dom får varsin volym? Kanske har betydelse i en vanlig 2väg med två basar också?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:56:10  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by Kraniet

Men jag är lite osäker på om LspCad går att lita på när det gäller simulering av två baselement i sama låda. Tycker db ökningen blir för liten vid parallell koppling..



Ökningen ska bli 6dB vare sig det är separata eller gemensam låda.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:58:36  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by Kraniet

Men om man sen skulle vilja prova på en 2,5 vägs historia funkar det om basarna spelar i samma volym? Eller bör jag dela av så dom får varsin volym? Kanske har betydelse i en vanlig 2väg med två basar också?



Ser inget som hindrar att man använder en gemensam låda i en 2,5-vägare. Men jag gillar separata volymer framför gemensam. Då har man mera kontroll på avstämningen i varje element/låda för sig och det är inte lika kritiskt om elementen inte är helt identiska.

Edited by - marens on 2002/12/16 20:01:33
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/17 :  09:12:40  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det finns väl inget som säger att ett mindre slutsteg för halva priset skulle låta bättre än ett kraftigare?"

Nej, men det kan vara lättare att hitta två klenare steg för en rimlig penning, än ett gigantiskt. Särskilt om man är ute efter höga ljudtryck.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/17 :  14:43:07  Show Profile Send Kraniet a Private Message

nytt filter..

tar basen först som nu är parallellkopplade .

L1 0,9
C1 10
R1 (serie) 2
R2 (konjugat) 5,5
C2 (konjugat) 35

Diskant
R1 (serie) 1
C1 6
L2 0,2
C4 8
L3 6
R2 (serie) 4
R5 (konjugat) 10
C5 (konjugat) 20

Jag är lite osäker på serie motståndet till basarna dock. Vet inte hur mycket impuls man tappar på att ha det där. Kurvan blir mer flack och får ett högre Q (ser ut mera som 0,7) och därmed lägre -3db. Men jag vet inte hur det blir när man kör på mer norala watt nivåer. Kurvan brukar öka i q och då kan det lätt bli 0,8-1 och således overshoot i basen..
Men filtret i övrigt kanske börjar likna nåt?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000