HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Canton-Högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2008/01/22 :  20:04:04  Show Profile Send Sudden a Private Message
Hej,

Jag håller på och tittar lite smått efter nya högtalare. Jag lyssnade för några år sedan på ett par enorma Canton Högtalare, tror det var Digital 1.1. Är dock ej helt säker.
Har lyssnat på Canton efter det också, och måste säga att jag gillar spelsättet, det kanske inte är "Hifi" ut i fingerspetsarna, men det är lättlyssnat och med bra driv, utan allt för mycket kall på detaljer och finess.
Vet inte om det är storleken som gör att det låster som att dom går på tomgång fast man har höjt rejält, men jag gillar det skarpt, det låter aldrig ansträngt eller jobbigt.

Vad finns det för Cantonhögtalare (eller andra högtalare) idag som kan förmedla samma känsla? Vilken serie bör man titta på? Och finns det någon butik/webshop som har Cantons fulla sortiment med priser?

Prisidé. 15-20.000

/Sudden

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/22 :  20:14:54  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hej Sudden,
Klassikerna RC-L får du för ca 7000 från Tyskland och jag tycker de är helt suveräna. Då har du råd med TVÅ par för den summa du tänkt dig. Överdimensionerad hembio?
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2008/01/22 :  20:18:20  Show Profile Send Sudden a Private Message
Hej,

Var hittar man dessa då? Någon Tysk beg. marknad? Länk?
Har iofs. en hemmabio också, men tror inte jag ska ha 4 RC-L i den, för då vill jag ju fortfarande ha nya till stereon
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/22 :  20:43:29  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag tror faktiskt man får RC-L för 7000:- nytt.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/01/22 :  20:49:53  Show Profile Send jonasz a Private Message
http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/B00005LAX4/ref=nosim/digitalbuch31-21


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2008/01/22 :  20:56:12  Show Profile Send Sudden a Private Message
Jaha
Nu hittade till och med jag, Canton Ergo RC-L.
Någon som har någon länk till en sådan tysk firma?

Någon som har några åsikter om Ergo 611 DC?
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/01/22 :  20:57:57  Show Profile Send Smackman a Private Message
Rcl är bra högtalare tänk bara att det följer med en box som du kopplar in tex mellan för och slutsteg och vad det innebär i signalkablage..


Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2008/01/22 :  21:02:04  Show Profile Send Sudden a Private Message
Detta blev ju genast mycket intressant

Mellan för och slutsteg?
Mitt slutsteg tar bara XLR, kanske ställer till ett problem

'611 DC' finns även, dem har väl ingen box?

Säljer inte Pause Canton? Tex. 611 DC?
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/01/22 :  21:25:41  Show Profile Send Snoop a Private Message
canton ergo rc-l går att köpa nya från hifi-fabrik.de för 7000kr inkl frakt.

Mycket högtalare för pengarna och kan faktiskt tänka mig sådana igen i en framtida bio anläggning.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2008/01/22 21:25:52
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/22 :  22:22:22  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag köpte mina RC-L från hififabrik.de för runt 7000 inkl frakt. Det är ett vrakpris om man betänker att de kostade 20 000 i Sverige när de kom -98 och att de då betraktades som extremt prisvärda!!

Stora nackdelen med dem är som jag ser det den här boxen som alltså ska kopplas mellan för- och slutsteg. Utan box tycker jag de låter betydligt sämre. Och nej, den tar bara rca, inte xlr. Däremot kan harmony design modda den (och fixa till den bedrövliga nätdelen på den) och sätta in balanserade in- och utgångar. Så här skrev de när jag frågade dem:

quote:
Enklast är att skrota hela prylen och plocka ut själva filtret och sätta in det i en ny låda ihop med en ny nätdel. Mest prisvärt är att använda samma låda och nätdel som Ear 90 använder.

En Ear 90 låda ink nätdel och även uppgradering av själva filtret kostar 5500 kr. Själva handhavandet blir samma som det är i orginalskick. Balanserad ut och in adderas. Det går naturligtvis att välja bort detta och få ett lite lägre pris, men om man ser till vad balanseringen kostar och vad den ger så tycker jag att man skall ha denna. Via en rca-xlr sladd kan du koppla ingången till en obalanserad källa och få en klart hörbar ljudförbättring i form av ett mjukare och större ljud.

Det finns även prisnivåer både uppåt och nedåt, men 5500 kr ger dig mest valuta för pengarna.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/22 :  22:52:58  Show Profile Send svanbo a Private Message
Om du är sugen på RC-L så gör en sökning på minhembio. Där får du massor av träffar, många där som köpt från hifi-fabrik.

Har dålig koll på andra Ergo-burkar men det var några som blev testvinnare i Hifi&Musik förra året har jag för mig. Kanske var 611.
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2008/01/23 :  00:33:37  Show Profile Send Shullman a Private Message
Ang Rc-l som jag själv ägde under ca 2års tid så BEHÖVER man en kraftfull förstärkare som matschar högtalarna, dessutom behöver de gott om plats, 20kvm är absolut minimum, gärna 25-30, Men har man detta så är det bara att slå till
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/23 :  07:55:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag äger lillebror till testvinnarna i Hifi & Musik 611 DC (609 DC) och är nöjd med dem. Och visst är det hifi De spelar klart och ganska öppet med bra bas, och bra rösthantering. Låter dessutom helt ok även med dåliga inspelningar, en stor fördel för mig som gillar rock/hårdrock och endast kör med CD. De är dessutom ganska lättdrivna, också en fördel. Kan tänka mig att 611 DC låter bra de med, men de var för stora för mitt rum när jag valde. 611 DC kostar strax över 20 k har jag för mig, 609 kostar ca 15 k.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/01/23 08:09:33
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2008/01/23 :  17:38:08  Show Profile Send Egill a Private Message
Vill du har rumskorrigering kan du köpa begagnade 2.1/1/1.1 digital. De priser jag sett är mellan 12-18000 kr.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2008/01/24 :  21:26:30  Show Profile Send Sudden a Private Message
Ok, Så RC-L Med uppdaterad box blir ca. 12000
Klart billigare än vad jag tänkt mig, men det är ju bara bra

Vad gör "Boxen" egentligen?

Jag har kollat lite på några sidor, men jag är enormt dålig på Tyska, inte någon som har någon direktlänk? Svarta ska dom vara
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2008/01/24 :  22:25:50  Show Profile Send Shullman a Private Message
www.hififabrik.de
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/24 :  23:47:37  Show Profile Send svanbo a Private Message
...eller direktlänk till RC-L (kanske inte funkar):
https://ssl.kundenserver.de/s60666213.einsundeinsshop.de/sess/utn;jsessionid=154799143635097/shopdata/0010_Lautsprecher/0020_Canton+Ergo+Serie/product_details.shopscript?article=0280_Canton%2BErgo%2BRC-L%2B%3D28Paar%3D29%2B%3D2812009%3D29

Från hifi&musiks test:

"Med den aktiva boxen kunde man dessutom anpassa klangen till rummet. Men tro inte att det är någon ordinär tonkontroll. Nej, här är det frågan om ett avancerat faslinjärt parallellfilter som även kontrollerar distorsionen. All vår reflexmässiga misstänksamhet mot extra elektronik i signalkedjan kom därför fullständigt av sig."

En annan förklaring:

"Den inbyggda basförstärkningen i boxen sker bara under 100 hz med max förstärkning på ca 11db vid 30 när basratten står i mittläge. Basratten reglerar bara från ca 100 hz och neråt. Vid 30 hz reglerar den som max plus-minus 3.5db med ratten i respektive ytterläge. Diskantratten börjar påverka vid ca 5 khz och vid 15 khz påverkar den plus-minus 3.5 db när ratten står i repektive ytterläge. Sedan har du ett subsonicfilter som börjar att skära väldigt brant vid ca 26 hz."

Båda från http://user.tninet.se/~xfz720w/hogtalare.htm

Sök på nätet, det finns massor om dessa burkar, inte minst på minhembio.com.

Min subjektiva uppfattning om boxen är att den spelar mjukare generellt och framför allt betydligt djupare i basen med boxen. De är ju kända för att spela bråddjup bas, det gör de inte utan boxen. Antagonisterna säger att boxen bara är en basförstärkare som är av ondo.

Edit: stavfel

Edited by - svanbo on 2008/01/25 00:34:22
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/01/25 :  10:02:11  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag gillar Canton själv. Jag har lyssnat ett par tre gånger på de största Digitalhögtalarna och det lät verkligen helt fantastiskt! De är ju grymt stora - både höga och rejält djupa och var verkligen top of the line i bästa bemärkelse. Jag vill sticka ut hakan lite och säg att RCL-modellen är en rejäl nedbantning och även om den kanske påminner något i karaktären så är det "oceaner" imellan ljudkvalitetsmässigt.
/Shaft
PS. Med detta vill jag inte skriva ner RCL på något sätt - mycket prisvärda och bra på många sätt, men Digitalen är en helt annan liga sas...
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/25 :  10:08:19  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
även om den kanske påminner något i karaktären så är det "oceaner" imellan ljudkvalitetsmässigt

Intressant! Har aldrig hört dem, vore väldigt kul att få göra det någon gång! De spelar ju även i en annan liga prismässigt...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/25 :  10:33:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har haft dom stora Digitalarna o fick man till mätningen rätt så spelade dom riktigt bra. Basen o lägre mellanreg är riktigt bra fast man får offra en del i ljudbilden.

Då var man tvungen o ha en dator med Win 98 men jag har hört rykte om en uppdatering till nyare OP

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2008/01/25 :  16:28:00  Show Profile Send Breddan a Private Message
Det är väl ingen rumskorrigering till Digitalarna? Mer en högtalarkorrigering för att få de att spela så exemplariskt korrekt i ett riktigt rum. De kan prestera bättre utan korrigeringen i ett vanligt skitrum :) .

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/25 :  17:50:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Det är väl ingen rumskorrigering till Digitalarna?


Visst är det korrigering men inte på det sättet som många andra företag gör. Det ändra tex inte jätte mycket i höjning/sänkning av nivåer utan det som ändras mest är fasen. Man ska mäta 7 punkter o enligt manualen så ska det vara 80-100 cm mellan dom yttersta punkterna.

Sätter man sig då utanför den boxen så låter det väääldigt konstigt ibland. Det enklaste då var att mäta soffans bredd (eller vad man nu har), en meter framför, en meter bakom, 60 cm upp och 60 cm ner.
Det gav mig det bästa resultatet.

Men just det att boxen ändrar fasen kan ställa till med lite konstigheter på andra ställen där hemma. Toan som är 2 rum bort fullkomligt skakade av lågbas redan på moderata volymer.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2008/01/25 :  20:20:21  Show Profile Send Sudden a Private Message
Ok, tackar för alla synpunkter.

Men vad tror ni att man skall satsa på då?
Ett par Beg. Digital eller ett par nya RC-L där man lämnar in boxen för moddning?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/25 :  20:30:58  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag personligen gillar rc-l, nu har jag inte hört canton digital.
Men med tanke på att man kan få rc-l så pass billigt idag är ju ingen direkt nackdel. Sen är boxen speciell. Undrar om moddningen fixar ut de buggar som fanns på vissa exemplar.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2008/01/25 20:32:53
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/25 :  20:36:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Digitalarna kan spela som tusan men är trixiga att få till.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/01/25 :  23:25:56  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Äger själv Digital 1.1 samt har en god vän som ägde ett par RC-L under ett par år och har självklart jämfört dessa. Digital är en annan högtalare tveklöst. Ett antal pinnhål upp ljudmässigt hur man än vänder och vrider på saken.

Men som JB är inne på så är det lite av en hatkärlek varje gång man byter rum (tack gode gud att man inte gör det ofta!) eller gör ett större ingrepp i rummets akustik (går från en pinstol till femsitssoffa i lyssningspos. tex.). De är inte lätta att vare sig handskas med eller 'få till'. Dsp-programmet är inget mirakelmedel på kasst uppställda högtalare eller usel akustik, och ofta får man välja - efter noga uppställt och i vanlig ordning justerat in högtalarna - mäta och göra en trimmning på frekvensgången där den gör bäst nytta. Väl uppmätt och justerat är det sweetspot som gäller. (Tänk också på att du måste ha en dator ståendes i garderoben med win98 enbart för mätprogrammet )

RC-L har ju en annan sak till sin fördel - priset kontra prestanda och handhavande. Här kan inte så mycket gå fel. Bra och prisvärt! 7000kr som vissa säger här är ju rena gåvan till en hifitörstande själ.

Men om vi skall lämna kringlådor och Dsp hädan kan du ju kika på dagens Ergo-serie. Ofta en populär högtalare i hifipress. Har bara hört 609 och 607 i butik, men av vad jag hörde lät det lovande. Släktskapet till populära RC-L är talande. Missade dock att notera priset på nya Ergo.

/M
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000