HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Framtiden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2008/01/22 :  19:15:33  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Tja, en kanske intressant titel på ett ännu intressantare scenario. Här är några av mina egna funderingar kring HIFI-framtiden:

1. Internetdistrubuerad musik. Att framtiden ligger här bekräftas väl bara av CES 2008, eller?

2. LP överlever och ökar. Det kommer att finnas folk med stora LP-samlingar inom överskådlig framtid och intresset för detta odödliga format tycks outtröttligt

3. SACD och DVD-audio dör. Att denna utveckling kommer att ske hoppas jag ingen missat, precis som många andra format (Quadronic Sound mm) dött genom åren.

Det enda jag personligen är mest osäker på det är CD:ns framtid. Att ny musik kommer att distrubueras över internet är nog ingen högoddsare, men här pratar vi ett format som snart funnits i 30år och dessutom är etablerat på marknaden.

Så min fråga är nu, hur tror ni HIFI-framtiden kommer att se ut och vad tror ni om den?

Riktiga förstärkare går på 3 faser!

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/22 :  19:22:45  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag HOPPAS att om internetdistrubutionen kommer att öka i omfattning, så kommer formaten inte kunna "köpas" av nåt j-kla företag. Dessutom vill jag ha CD-kvalitet, annars tänker jag inte betala 100:- för komprimerad iPOD-musik.

Det där lät kanske lite surmulet, men det var vad jag tänkte på när jag läste. Jag hoppas också på vinyl, även fast jag bara äger 2 skivor ("album"?) sedan min barndom.
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2008/01/22 :  19:24:54  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Fast det finns lite "ljus i tunneln" (även om det kan vara ett tåg...). Apples lossless är inte dumt! Personligen skulle jag vilja ha avsevärt bättre än CD-kvalité, minst 24bit/96kZz och gärna 24bit/192kHz

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/01/22 :  19:28:55  Show Profile Send forken a Private Message
För de stora massorna så tror de närmasta 5-10 åren kommer handla om distribution. Nya sätt att sälja musik. Tror Apple inte är helt fel ute med deras tanke att folk när som helst kan provlyssna och ladda hem musiken i sin telefon sen bara docka telefonen när man kommer hem. Tror DRM kommer försvinna inom ett par år. Tror vi kommer se fler mp3 docknings system.

På hifisidan så tror jag inte det händer speciellt mycket
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/01/22 :  19:30:28  Show Profile Send rolnor a Private Message
MusicGiants ska ju börja sälja okomprimerat via nätet till Europa i år, enligt vad dom själva säger, något jag ser fram emot. CD är ju ett väldigt smidigt format, tåligt och lätthanterligt, kommer nog att finnas kvar ett bra tag. Man kan ju undra vad som händer när
Blu-ray blir mer etablerat, kanske det blir fler livekonserter och videos, kanske med bättre ljud-upplösning än CD???

rolnor
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/01/22 :  19:32:24  Show Profile Send forken a Private Message
Tror tyvärr inte vi kommer få se någon ökning upp mot lossless hos Apple eller de andra större onlinebutikerna.

Edited by - forken on 2008/01/22 19:33:46
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2008/01/22 :  19:48:00  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Tyckte Wadias Ipoddockningsstation (underbart ord, visst är svenska fantastiskt ) var häftig. Själv sitter jag och funderar på att bygga en "mediamaskin" men det är än så länge bara på planeringsstadiet.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/22 :  19:55:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tror att CD:n kommer att inte bara överleva utan också dominera marknaden (som den gör idag) i många år framöver. LP kommer att överleva men knappast växa särskilt mycket, medan SACD/DVD Audio tyvärr kommer att dö ut. Lagliga nedladdningar kommer att dö ut om det inte blir en förbättrad marknad, dvs möjligheten att köpa lossless till lägre pris än motsvarande cd-skiva. Som det är nu är kvaliteten mp3, dvs för dåligt, och även för dyrt. Då laddar folk hellre ner gratis.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/22 :  20:01:21  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag tycker en minst lika viktig fråga som distribution är den kring "loudness war". Kommer musiken fortsätta att vara dynamiskt komprimerad? Då spelar liksom upplösningen ingen roll iallafall. Här hoppas jag att musiken på sikt släpps okomprimerad och sedan vid behov komprimeras vid överföring till mp3-spelare eller andra apparater där det gör nytta, enligt någon specifik profil för just den spelaren. Samtidigt som man fortfarande kan lyssna okomprimerat i sin anläggning hemma. Men det kan man ju bara drömma om...

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2008/01/22 20:01:54
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/01/22 :  22:08:15  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Jag tror stora utvecklingen närmaste fem åren främst kommer handla om att ljud- och bildåtergivningen fortsätter växa ihop. Folk kommer vilja köpa spelare som klarar allt och som är enkla att sköta och där finns det ju en del att göra.

Att satsa på tvåkanalsljud kommer kanske snart vara en liten kvalitetsnisch som LP varit sista tio åren.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/23 :  08:57:11  Show Profile Send MartinN a Private Message
Framtiden är tyvärr abonnemang tror jag. Man betalar
olika priser för hur mycket man har möjlighet att
lyssna. Och lyssnar man inte har man kastat bort
sin månadsavgift. Och betalar man inte månadsavgiften
blir det ingen lyssning, för man har inte köpt
musiken, bara en tidsbunden lyssningsrättighet.

Martin
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/01/23 :  10:39:36  Show Profile Send garmen a Private Message
Risken med format som du lagrar på disken är ju att datorer har en tendens till att crasha, där av så försvinner hela din samling ifall du inte har varit noga att back:upa den. Risken att det börjar brinna och din vinyl alt cd-samling försvinner är desto mindre, minimal jämnfört med diskcrashen.

det kanske är löst så att ifall du har köpt din musik via nätet så finns det kanske möjlighet att lösa den gratis igen ?

Rätta mig ifall jag har fel ;) Tycker att mp3 formatet är grymt behändigt, jag har med mig min ipod överallt. Jag och även som många andra laddar ner musik "gratis" på nätet, för att sedan köpa skivan, så att man slipper grisen i säcken. Själv har jag ökat mitt skivkonsumerande rejält dom senaste åren, kan bero på att jag la ner högskolan och fick ett schyst jobbet med ok pengar, istället för att leva på csn :P

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/23 :  10:43:17  Show Profile Send MartinN a Private Message
Det är just vad skivbolagen vill, att musiken skall
försvinna så snabbt som möjligt från användarens
apparater

Martin
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/23 :  11:37:36  Show Profile Send B-200 a Private Message
cd överlever, pga folk vill äga vad de betalar för rent fysiskt.
LP kommer finnas kvar men minska lite.
sacd kvar pga klassisk musik distribuerar en massa som sacd och det låter riktigt bra.
dvd-a dött.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/01/23 :  11:46:18  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Trådlöst och streamat är framtiden.

Fast jag kommer aldrig att sälja min vinylsvarv

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/23 :  11:57:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Och jag fortsätter att köpa cd-skivor till min eminenta Primare cd-spelare!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2008/01/23 :  12:35:24  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Det intressanta är att åsikterna verkligen går isär! Själv tror jag hårt på internetdistrubuerad musik, men vi får se, det enda man vet om framtiden är att den inte tycks bli som man tror...

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/02/06 :  11:46:24  Show Profile Send Kaktus a Private Message
MartinN har nog en klar poäng med distributionsbiten. jag tänkte mer på hårdvaruperspektivet.
Det som väl är speciellt för den här tiden nu är väl att det som växer mest, mp3-spelare och internet, inte är det kvalitetsmässigt bästa. tidigare har väl nya medier som kommit varit ett ljudmässigt kliv framåt. nu sker utvecklingen åt olika håll. kanske för att ljudet nu är "tillräckligt bra"?
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/02/06 :  11:57:58  Show Profile Send MartinN a Private Message
Tillräckligt bra ? Tja, de flesta tycks inte bry sig det
minsta om kvalitet. CD var sämre än LP och MP3 är sämre
än CD och snart blir mobiltelefonsdistrubutionen sämre
än MP3 (128kbps ?). Alltså summarum har det hela tiden
gått bakåt från hur nära man kom de analoga masterbanden
som var 'state of the art'. Digitala inspelningar på
80-90-talet med 44.1kHz DDD digital-direct är förstörda
för alltid för det finns (oftast) inget 'bättre' än en
usel 16 bitars master. SACD och 24bit 96kHz var ett steg
i rätt riktning - att ge bättre ljud men vanliga
musikkonsumenter kunde inte höra någon skillnad - de är
väljudsdöva och har för dåliga apparater. Men ett ljus
i mörkret är HD-DVD och Blu-ray, men där har vi ett nytt
formatkrig. DVD-A och SACD maskiner kommer att försvinna
och skivorna ospelbara. Alla blev förlorare i 'förra'
formatkriget.

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/02/06 :  12:27:20  Show Profile Send MartinN a Private Message
Ja, hårdvarutillverkare och då speciellt Hifi-tillverkare
bör anpassa sig till marknadens behov och då behövs stöd
för MP3, USB och satellit- och internetradio. Ingen större
marknad finns för SACD spelare och DVD-Audio. CD ÄR stort,
likaså DVD, därför bör nya spelare vara bakåtkompatibla
med dessa. Tyvärr finns det en trend att tillverkare inte
bryr sig om de gamla formaten när nya kommer så man kan
tänka sig att en Blu-ray spelare i början är en usel spelare
för CD och DVD. Nisch-tillverkare gör då väljudande CD och
DVD maskiner som låter nästan lika bra som Blu-ray.

Martin
Go to Top of Page

j3n5
Member

58 Posts

Posted - 2008/02/06 :  14:39:48  Show Profile Send j3n5 a Private Message
Man kan ju tänka sig ett scenario där man abbonerar på en strömmad musiktjänst, alternativt betalar styckepris till vissa låtar, får ett konto där man fritt kan strömma sin betalade, okomprimerade musik, överallt, till olika musikapparater. De olika musikapparaterna levererar som vanligt olika kvaliteter på återgivning. Då skulle varje musikspelare egentligen vara behöva innehålla en kortläsare där kontouppgifter lagras.

Aurum Cantus M-102, Nuprime, Audeze.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/06 :  16:13:43  Show Profile Send svanbo a Private Message
I min kristallkula ser jag:

- Mp3 fortsätter öka i populäritet och är snart det totalt dominerande musikformatet

- Intresset för FLAC och andra förlustfria komprimeringsformat minskar mer och mer eftersom mp3 är "tillräckligt bra" för 99%

- Nedladdad (lagligt) musik (mp3) ersätter skivaffärer

- Musiken strömmas trådlöst till hemmets mediaspelare, eller spelas upp direkt från mediaspelarens hårddisk (som inte är någon hårddisk utan ett flashminne)

- CD-skivor finns kvar för hifi-nördar, andra musikformat dör ut

- Även film laddas ned och spelas upp trådlöst på hemmets mediaspelare

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/02/06 :  16:16:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
svanbo: Har du rätt går vi en mörk framtid till mötes...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/02/06 :  16:25:10  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Dagens generation har inga problem med att inta musiken elektroniskt via nätet, men det finns gott om människor som inte klarar av att tanka ner musik till sin stereo.

Min sambo skulle absolut vara utan musik om hon inte kunde köpa en CD eller Lp på grund av tekniska problem.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2008/02/06 :  16:28:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message
quote:
I min kristallkula ser jag:

- Mp3 fortsätter öka i populäritet och är snart det totalt dominerande musikformatet

- Intresset för FLAC och andra förlustfria komprimeringsformat minskar mer och mer eftersom mp3 är "tillräckligt bra" för 99%

- Nedladdad (lagligt) musik (mp3) ersätter skivaffärer

- Musiken strömmas trådlöst till hemmets mediaspelare, eller spelas upp direkt från mediaspelarens hårddisk (som inte är någon hårddisk utan ett flashminne)

- CD-skivor finns kvar för hifi-nördar, andra musikformat dör ut

- Även film laddas ned och spelas upp trådlöst på hemmets mediaspelare



Jag ser samma saker i min kristallkula

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/06 :  16:32:18  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
svanbo: Har du rätt går vi en mörk framtid till mötes...

Det kanske låter lite dystert. Men det kommer alltid finnas en marknad för oss hifi-nördar som faktiskt vill ha kvalitet

quote:
Min sambo skulle absolut vara utan musik om hon inte kunde köpa en CD eller Lp på grund av tekniska problem.

Där har du branchens största utmaning som jag ser det - att göra det lättillgängligt för "gemene man" och inte bara för datakunniga. Men jag tror man kommer lösa det.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000