Author |
Topic |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 14:44:28
|
Om man får för sig att inhandla ett sub-kit från ljudia med Peerless (stavning??!) basar, vad ska man använda för material? MDF är ju kännt sedan innan iofs, men tjocklek?
Kan man använda exempelvis bänkskivor av ek eller lönn/björk till ett sådant bygge för att det ska se lite snyggare ut?
Vad kan en brädgård ta för att såga till materialet enligt de specar man får från Ljudia? Själv är jag världelös på träslöjd...
Edit:
Fick tips om Linkwitz Thor. Ser mycket trevligt ut, men jag ställer mig undrande till om jag verkligen behöver det aktiva (och svindyra) filtret som är med på sidan?
Min Sony kan enkelt agera delningsfilter och skicka signalen vidare till ett slutsteg. Nivå på signalen, samt EQ går också att ställa i Sonyn. Så jag undrar om det går att använda LInkwitz lådritning och Peerless elementet och sedan göra en egen variant av den, eller om det blir skit av allt om man inte följer instruktionerna slaviskt?
Tanken på att bygga en Thor verkar lockande, dels för att det är ett enkelt bygge, dels för att min Sony lämpar sig bra som signalprocessor för suben, samt att man med rätt billiga medel kan köpa ett PA-steg som kan bryggkopplas och lämna hiskelig effekt för att driva burken. Blir det lyckat kan man bygga en till och blir det misslyckat kanske någon Orion-ägare vill ta över och fortsätta utveckla hemma...
Vad tror ni? Verkar osannolikt prisvärt och enkelt iaf!
Enligt Linkwitz ska det räcka med 22mm spånskiva för hela bygget samt ett par reglar för själva låda. Det kostar inte många spänn. Sedan får brädgården såga till allt så slipper jag göra det med lövsågen hemma... Slöjdkunskaperna är inte så goda tyvärr, men man måste ju börja nån gång.
Fördelen med Linkwitz-lådan är att den blir fysiskt sett relativt liten och smidig. Vill inte ha några jätteas hemma i lägenheten.
Enda kruxet är ju EQ'n och aktiva filtret som Linkwitz förordar, men om jag läser mellan raderna och tolkar fritt så är det mer för att få Thor att lira med en Orion-rigg. Varför köpa svindyrt filter när jag har ett inbyggt i Sonyn?
Ponera att jag bygger lådan enligt Linkwitz mått och med Peerless-elementet. Iom att den aktiva EQ'n inte är aktuell så funderar jag på om man inte ska ta och dämpa upp lådan (enligt Linkwitz behövs inte det iom EQ'n). Vanlig enkelt "bilmatta" från Mekonomen borde ju duga? Ca 3-4 cm tjock och självhäftande. Peerless-elementet är ju gjort för slutna lådor på runt 50 liter enligt vad jag läst mig till, så måtten på lådan är ju inte annat än perfekt.
Studerar man vidare på Linkwitz sida så drar han paraleller mellan maximalt ljudtryck vid låga frekvenser och tillgång på effekt/ström i stärkaren. Diagrammen på sidan visar, enligt vad jag förstår, en icke EQ'ad låda och med en ineffekt på 75 watt är det inte mycket till nivå under 40 hz. Sedan pumpar han upp effekten till 200 watt ca och då hamnar vi helt plötsligt på runt en 100-105 db vid 30-40hz.
Nu ska man inte dra alltför hårda paralleler mellan bas och effekt, men enligt Linkwitz egna mätningar är det bättre att ha en kraftfull förstärkare om man vill få ut bra ljudtryck på låga frekvenser i just detta bygget.
För att hålla budgeten låg i själva provskedet funderar jag på om man ska försöka hitta ett begat Rotel eller NAD steg och brygga det för att landa någonstans mellan 2-300 watt. Torde ge en ok förutsättning för lådan iaf. Impedansen på elementet är enligt specen 5-8 ohm (www.ljudia.se), rätta mig gärna om jag har fel. Många slutsteg ogillar att bryggas i lägre impedanser än 8 ohm, vilket jag givetvis får kolla när det blir aktuellt. Ett NAD 214 petar ur sig ca 240 watt i 8 ohm i bryggat läge och går att hitta för rätt skapliga pengar. Är det bättre att satsa på ett hifi-steg i detta läget, eller ska man köpa sig ett nytt PA-steg som lämnar den effekten, men kostar lika lite som ett begat Rotel eller NAD? Klangkaraktären på ljudet lär väl inte ha så otroligt stor betydelse när vi pratar så låga frekvenser som vi ändå gör? Det viktiga i sammahanget är att steget orkar driva elementet till korrekt ljudtryck utan att krokna och att elementet i sig ska få ren ström att jobba med och inte en distad signal. För mycket effekt har man ju aldrig dött av och Peerless elementet klarar enligt specen 300 watt. Hur mycket törs man elda på med? Har hittat ett PA-steg som petar ur sig 600 watt i 8 ohm bryggat, är det overkill?
Summerar man utläggen för bygget så kanske vi hamnar på 500 spänn för lådan, 2500 för elementet och i bästa fall runt 1000-1500 för ett slutsteg som klarar att driva det. Alltså inga värstingpengar, men det har förutsättningar att bli jäkligt bra. Kör jag dessutom PA-varianten så går det ju att köra steget i 2-kanal då det levererar 2x300 watt i 8 ohm för att driva två stycken subbar. Dubbla subar borde betyda att de behöver jobba hälften så mycket samt att ljudet blir mer homogent.
Tja, kom med förslag om jag är helt ute och cyklar.
Suben kommer att stå bredvid soffan (där jag hade min REL en gång i tiden) som är bäst placering av sub i mitt rum. Fasjusteringar, avstånd osv osv sköter jag via Sonyn (som visar sig vara en otroligt komplex och duktig maskin, väl investerade pengar).
Läste också igenom manualen och sub-out går att ha aktiverat i tvåkanalsläge om man väljer auto-decode istället för 2 channel bypass. Har inte hört någon skillnad på ljudet när jag provat bägge lägen. Fördelen är att frontarna blir elektroniskt delade vid 40hz och suben kan ta vid från 40hz och neråt, dvs ingen interference dem emellan.
Blev en riktig avhandling detta...
Funkar allt bra köper jag dörrfanér och limmar på subbarna så blir det snyggt också! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
Edited by - OcA on 2008/01/24 23:37:07 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 15:03:37
|
Jag har byggt sub i stavlimmad ek.
Baffeln är förstärkt med en 16mm mdf skiva o så sitter det även en stagvägg (15mm björkplyfa) i lådan. |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 15:38:26
|
Ser riktigt snyggt ut!
Väl värt att prova! Tror nästan man klarar sig på en styck bänkskiva från typ Bauhaus iom att själva subban inte är så stor... Stagvägg osv behöver ju inte vara snygg, bara funktionell. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 19:51:52
|
Fungerar säkert bra. Köp en obehandlad bara så fäster limmet som det ska... |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 20:06:38
|
Tack för tipsen!
Surfade in på Valutronics hemsida och fick blodad tand... De har en sub man bygger själv i spånskiva 16mm med ett 12" element som kostar ca 700 bagis. HÄng på en typ Zachary sub-bas stärkare och du har en f3 = 18hz!!! Jösses! Men lådan blir rätt stor. Går dock att göra den i halva storleken och då snackar vi f3 = 26hz, det räcker det med...
Skulle inte bli falrigt dyrt att slänga ihop en sådan på en helg. Spånskiva kostar inte mycket, inte heller stärkare och element.
Får jag tid och pengar över kommer jag absolut att prova! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 20:44:33
|
16mm spån är allt för tunt till en sub....
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 22:22:41
|
Enligt Valutronics så ska det funka, men jag kände också att det var väl tunnt. Vill nog gärna ha en tjockare baffel i vilket fall. Går ju att köra lager på lager. Spånskiva är billigt...
Befarar att lådan kommer sjunga med en hel del om man följer deras ritningar till punkt och pricka, men som grundmall är de nog rätt bra! Man slipper tänka på basreflexrör tex, något som kan vara lite marigt i mindre lådor när det ska vara lite längd på dem. Enligt deras ritningar slitsar man helt sonika upp en spalt i bakkant på lådan och låter spalten agerar reflex. Borde ge rätt låg risk för blåsljud iaf?
Tar man den mindre subben så är spalten ca 8mm hög och 40cm bred, vilket tydligen ska vara tillräckligt för att ge bra prestanda. Den lilla subben har ett 6,5" element och en f3 punkt på runt 32hz enligt Valutronics. Kanske inte fullt tillräckligt för hemmabiodaller i infraljudsregionen, men det funkar nog bra i mindre rum och om man bygger två så kan det ju iaf inte bli sämre...
Undrar hur många sub-out jag har på Sonyn....
De största lådorna fick "aldrig i h-e" av sambon... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 01:37:08
|
Vad gäller material, utan att ha fog för det, skulle jag använda plywood, äpple skall vara utmärkt har jag hört, eller baltisk björk om du vill ha fin yta att utgå ifrån. Vad gäller sågning, jag tror att du får räkna på från 15:- och uppåt av vad jag sett själv. |
J. Ullberg |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 07:59:35
|
Plywood är ju stort inom PA där nästan allt byggs av det materialet.
Men det ska väl helst vara minst 22mm plywood kan jag drista mig till och gärna dubbel baffel när vi pratar ett sådant element som detta Peerless?
Baltiskt björk verkar flådigt, kan man t.o.m kanske få en snygg yta som inte behöver fanéras om man gör tillverkningen snygg och prydlig. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 09:31:24
|
Skulle detta element kunna funka?
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930525 &cart_id=
Blir ju bra mycket billigare bygge, speciellt om jag ska bygga två stycken på en gång.
Enligt Ljudia ska elementen funka bra i slutna lådor mellan 40-60 liter.
En annan fråga. Går det att köra två subbar från ett bryggkopplat steg? Eller blir det knas med impedanserna?
Drivning tänkte jag att detta ska stå för:
http://www.thomann.de/se/samson_servo_300.htm
300 watt bryggat i 8 ohm. Volympotar för att ställa nivåerna på steget om inte Sonys volymkontroll för subben räcker till.
Kan det vara nåt? |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
Edited by - OcA on 2008/01/24 10:45:12 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 10:53:14
|
Bygg två dipolsubbar med två sls element i varje. O så lite eq på det o en skapligt slutsteg så har du ett par riktigt bra subbar |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 15:14:08
|
Nån som har ritning på dipolsub? |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 23:41:46
|
Hoppar det där med dipol, tyvärr... Går på mer traditionell design!
Har sett många bygga med Peerless, men vet att de i Sverige (via Ljudia och Hi-Fi kit) kostar bra mycket mer än vad man kan ge utomlands (Europa, så slipper man moms och tull och dyr frakt).
Vart är det bäst att fynda Peerless?
Letar efter ett styck 830452 10" sub-bas samt tillhörande 80481 10" slav.
Har suttit och ritat lite och kommit fram till en låda som är 360mm runt om, dvs fyrkantig så att den blir smidig och lätt att möblera in. Beräknad lådvolym blir ca 39 liter om jag räknat rätt.
Har snott lite idéer från Linkwitz, samt lite idéer från hifi-kits passiva sub-låda med dessa element i sig.
Räcker 22mm MDF skiva för detta ändamål? Tänkte staga internt enligt Linkwitz Thor-låda och sedan dämpa upp lådan internt med bitumen för att få bra tyngd i den, samt få den hyffsat död i ljudet. Bör jag köra dubbla bafflar eller räcker det med 22mm?
Slutsteg att driva med har jag inte riktigt bestämt. Lutar åt ett bryggat PA-steg av nån sort, men har inte full kläm på vad jag ska välja. Vill inte lägga några enorma summor på steget som sagt, men effekt bör det finnas gott om. Hur funkar T-Amps PA-steg? Finns ett på Thomann för 1400 spänn som petar ur sig 1x800 watt bryggat... Borde duga... Hur det låter i övrigt är ju fullständigt egalt iom att det bara ska driva suben under ca 40-50hz. Är endast XLR in på det steget, så nån sorts skarv från RCA->XLR måste köpas med. Endast speakon ut också, men det finns på Ljudia för skitpengar... Frågan är bara hur det ska kopplas från slutsteget, men det löser sig när man väl kommer dit.
Total materialkostnad om jag köper element i Sverige är under 5000 spänn och jag tror och hoppas att denna sub sopar mattan med rätt mycket för minst dubbla pengen... Bara hoppas att Sonyn duger som kontrollcentral och delningsfilter!
Nåt jag missat?
|
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 00:09:33
|
Vad gäller lådform, så har jag ännu så länge bara läst, att det är bättre med en rektangulär låda än en kubisk, men det är möjligt att det är av sekundär betydelse. |
J. Ullberg |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 00:29:46
|
Går ju alltid att förlänga lådan med 10 cm, är ju inga problem...
Min REL Stampede jag hade en gång i tiden var nog fasen något högre än den var bred nu när du säger det...
Och så blir det ju kanske en 11 liter till i lådvolym, det skadar inte heller!
Kom tyvärr på att jag förivrade mig angående min Sonys duktighet... Ingen ställbar delningsfrekvens för subben, bara för alla andra högtalare!
Blir till att köpa ett Zachary-substeg iaf då med inbyggt filter... Nåväl, ingen större skada skedd mer än att hedern fick sig en törn!
Men då bygger jag en separat låda för steget i så fall. Orkar inte hålla på att bygga dubbla kamare i lådan, så kopplar jag in det via vanliga terminaler i stället. Bäst att satsa på det mest potenta steget, alternativt kolla in Hypex moduler, men de är effektsvagare än Zachary i jämförbart pris (på pappret iaf), men de kan ju ha andra kvaliteter!
Budgeten höjdes med ett par spänn, men ska det bli bra så får man väl offra det och käka nudlar nån vecka eller tre... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
|
Topic |
|