HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 program för beräkning av stående vågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/01/19 :  10:22:47  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej
har sökt runt och hittat många program för att beräkna vilka frekvenser som skapar resonans i ett rum. Jag söker ett enkelt program eller excel-blad som även beräknar vilka frekvenser som är förstärkta/försvagade just i lyssninspositionen, och som kanske tom kan gissa en frekvensgång i lyssninspositionen. Var hittar jag det?
/ mvh Tomas F.

musikälskare

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/19 :  11:21:45  Show Profile Send MartinN a Private Message
I mitt tycke är den bästa :
http://www.hunecke.de/de/rechner/lautsprecher.html

(kräver Java). Herr Hunecke har också andra räknare.

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/19 :  11:23:36  Show Profile Send MartinN a Private Message
PS välj english om inte tyska förstås.

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/19 :  11:44:27  Show Profile Send MartinN a Private Message
Om du vill köpa ett program så finns
www.cara.de, men det är
inte mycket bättre än Java kalkylatorn.

XTZ har ett riktigt MÄTprogram med mikrofon.

Martin
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/01/19 :  12:04:12  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej!
Tack för länktipsen, Java-räknaren har NÄSTAN det jag letar efter. Jag önskar även kunna knappa in en lyssnarposition och se resultatet i den positionen, som jag förstår ger Java-räknaren alltid resultatet ungefär mitt i rummet.

Eigenmode-räknaren på samma sida har möjlighet att knappa in lyssnarpositionens koordinater ser jag, men den räknar bara på en frekvens i taget så man får ingen överblick.

Finns där fler förslag? / mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/19 :  12:09:02  Show Profile Send MartinN a Private Message
Nej, du kan flytta lyssningspositionen fritt
genom att klicka med musen på lyssningspositionen
och flytta med piltangenterna. Likaså med högtalarna.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/01/19 :  12:25:21  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
För beräkningar har jag inget bättre förslag än hunecke, men för mätning har audionet ett enkelt och gratis program, CARMA: http://www.audionet.de/main/service/downloads/carma-v22/page.html?L=en

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/19 :  12:33:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Inget av dom programen visar vart i rummet resonanserna går. Som min 45 hz tex som kryper längs min vänstra vägg. Jag hade grejer om just sådant liggande trodde jag.
Ska leta vidare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/19 :  12:50:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Beräkningsprogram har svårt att veta hur exakt dina väggar ser ut.
Mät upp det istället.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/01/19 :  13:07:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lade in det i fel tråd först

Hittade en här http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html
Fast den visar inte på samma sätt som den jag hade innan om jag minns rätt.

Men det är fortfarande väldigt mycket teori i det hela. Inget slår praktiska tester

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/01/19 :  15:48:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Dett finns program som klarar detta men då talar vi ganska avancerade finita element metoder 3D . Comsol är ett exempel på program som används för detta

Galleriet på denna sida visar vad som går att göra
http://www.comsol.com/showroom/apparea.php?category=159

Längst ned finns ett exempel på rumsberäkning. Jag har en CD från en Comsol-konferens där det finns fler exempel på rätt avancerade rumsberäkningar (med möbler, olika material på väggarna osv) där de sedan jämför med mätningar, det stämmer ganska bra.

MEN, problemet är att formen på alla möbler, akustiska egenskaper för att material i rummet etc också måste matas in; frekvenskurvan i en specific position är så känslig att detta måste med om överenstämelsen ska bli bra.
Det kräver naturligtvis en hel del jobb och kunskaper.

Jag har faktiskt gjort lite enklare beräkningar för mitt rum med Comsol (jag använder Comsol för elfältberäkningar på jobbet) där jag tog med bokhyllan och soffan i olika positoner, det stämde någotsånär men det skulle krävts mycket mer jobb för att få det så bra att det blev användbart. Jag föredrar att mäta istället (dessutom tar varje beräkning 30-60 minuter).

Edit: Stavning...

Edited by - f95toli on 2008/01/19 16:08:22
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/01/20 :  10:08:03  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej
http://www.hunecke.de/de/rechner/lautsprecher.html med tipset att klicka i "rummet" och sedan flytta lyssarplatsen med piltangenterna var precis vad jag letade efter. Tack. /Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/01/20 :  13:37:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ta den beräkningen med en STOR nypa salt.
Den typ av approximativa lösningar som används i länken ovan (som är tillräckligt enkla för att man ska kunna göra dem för hand) är till stor hjälp om man bara vill veta vilka moder som ger de största problemen (var de största "topparna" och "dalarna" troligtvis finns i basområdet, fast inte ens det är helt säkert) är vilket är bra om man ex. funderar på akustikåtgärder. Men de är på gränsen till meningslösa om målet är att veta hur den verkliga kurvan ser ut i en given position eftersom den påverkas så mycket av möbler, material etc.

Denna typ av approximativa lösningar finns beskrivna i ex. Everst - "Master Handbook of Acoustics" vilket jag tycker är en help ok bok.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/20 :  13:46:18  Show Profile Send MartinN a Private Message
Tja, approximationer och beräkningar är visst
litet inexakta, men mina jämförelser med att
lyssna på frekvenser med 10Hz mellanrum från
20Hz-150Hz har visat att nog beräkningar ger
ganska bra resultat. Men enklare är just att
lyssna på testfrekvenser och jämföra den
upplevda ljudstyrkan eller sedan skaffa
en ljudtrycksmätare från ClasOhlson så
man får numeriska värden. Men å andra sidan
det som ger mest utdelning är dock att genast
börja köpa absorbentmaterial, möbler mattor osv.
och verkligen göra något åt saken.

Martin
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/01/20 :  13:56:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Inget slår en mick o mätprogram
Rummet är en så pass viktig detalj att det är ganska dumt att göra för mycket mellan tummen o pekfingret.

I mitt fall så stämmer inte teorin med praktiken.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000