Author |
Topic |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 20:47:56
|
wow. perfekt initiativ. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 21:07:52
|
Och sälja mindre Klass A :o) |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 21:10:55
|
Vilka av era produkter är svanenmärkta? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 08:18:00
|
Miljöfrågorna börjar onekligen bli var mans frågeställning. Själv har jag varit med i SNF i 30 år och då mest varit anhängare av deras arbete med Pilgrimsfalkar, vitryggar och mer biologiskt inriktade frågor, naturvård etc
SNF har idag 170 00 medlemmar och är den största och i mitt tycke mest seriösa och demokratiska rörelsen. De är helt framme vad klimatfrågor och annat beträffar, det är också av SNF vi köper utsläppsrätter.
Tittar man på vår hobby så inriktas ju knappast utvecklingen på miljön. Det som har hänt i takt med strängare (och bättre) regler för både arbetsmiljö (såväl fysisk som psykisk) och miljö (utsläpp i mark, vatten och luft) med följande regelverk om giftfria färger, förbud av flamskyddsmedel, krav på säkerhetsutrustning för personal och omgivning och tusen andra åtgärder för att för första gången få ordning på människans rovdrift.... är att produktionen flyttat. Dit där utvecklingen inte hunnit lika långt. (Globalt sett, några fabrikat finns kvar )
Det är både naturligt självklart och samtidigt fullständigt förkastligt. Men priset är ALLT.
Nåväl, vår hobby är å andra sidan en livsbejakande och positiv sysselsättning. Den GER utövarna tillbaka på samma sätt som all annan hobby och på så sätt känns det fel att sätta den i negativ dager bara för att prylarna går på ström. Tittar man på racing, rally och annan motorsport har de ju fått anpassa sig och är idag väldigt "rena".
Samma väg måste vi gå. I stället för att SLUTA lyssna på Hifi eller välja förstärkare efter hur lite ström den drar får vi kompensera för transporter från t ex Kina och USA och också kompensera för all "onödig" förbrukning som går åt.
I butiken är det kaffe du dricker redan KRAV-märkt och oftast rättvisemärkt. Det är en liten eftergift för att montera in det energislösande monster till professionell cafémaskin som snart skall in i vårt kök. Nästa gång vi gör en reklamtröja i bomull finns det ingen anledning att välja en vanlig bomull där man VET att odlingen torrlägger sjöar, att både fält och arbetarna på fältet besprutas från flygplan vilket i sig skapar ett elände för både människor och vatten nedströms. EKO-bomull är 4 gånger dyrare. Fine, den tar vi. Det är den vanliga som är sjuk och fel framställd. Om en vara är FÖR billig - då kostar den på något annat sätt.
Vi tänkte försöka fundera lite mer på det viset. Allt har en baksida. Förhållandevis är vi rika som troll i vårt land. Vi har råd att kompensera och ge tillbaka en liten del.
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 08:36:03
|
Mycket bra initiativ!! Hoppas andra handlare följer.... |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 10:27:43
|
Föredömligt!
Johan
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 12:59:43
|
Mycket bra! Hoppas att fler följer efter...miljön är vår tids absolut viktigaste samhällsfråga! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Cyrus
Member
734 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 13:32:43
|
Mer sånt tänkande bland företagen (och privatpersoner) så kanske det finns ett klot kvar att leva på till våra barn och barnbarn och.....
Andreas |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 22:35:35
|
Modernt och driftigt och även proffsigt! |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 22:53:09
|
BRA!! |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2008/01/17 : 01:21:40
|
Suveränt ! Det är viktigt med företag som visar vägen. Vi kan alla dra vårt strå till stacken. Jag och min fru skall köpa utsläppsrätter inför vår kina-resa och hoppas inspirera våra vänner till detsamma. Alla små åtgärder är bra för det blir som ringar på vattnet. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2008/01/17 : 18:46:08
|
Sladd, Du samlar den ena poängen efter den andra. Var ska detta sluta? Snart får jag väl byta "hovleverantör" till Alingsås igen.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/01/17 : 23:50:48
|
Mycket berömvärt! |
J. Ullberg |
|