Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 09:29:09
|
Hej!
Vet någon (som mätt) vad det är för reella utimpedanser på tapparna? Jag har tre pluspoler på mina Sterling PETSE.
Alternativt: Hur fan gör man när man mäter upp dylikt?
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
Edited by - Strmbrg on 2008/01/15 09:50:40 |
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 14:59:16
|
Tyvärr har jag inte kvar uppgifterna på utimpedanserna, men om det är det de optimala belastningsimpedanserna som efterfrågas blir det 2,4 resp.8 ohm med 2 ohmsuttaget närmast minuspolen. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 16:44:32
|
Jag driver ett par små Elac (4 Ohm/87 dB) på 8 Ohmstappen.
Detta utan att jag upplever några problem med "svampig bas" eller dylikt. Därför förmodar jag att det ändå är en ganska god dämpfaktor i dessa kaminer. (Man har ju läst om värden på ett par, tre Ohm på vissa rörslutsteg...)
Med de andra tapparna upplever jag att det blir lite mindre "luft" i ljudet, inget annat ändras egentligen. Basen känns lika potent oavsett tapp!
Intressant att ett hemlånat, kraftigt transistorsteg på 250 Watt gav en mindre god basåtergivning, förövrigt.
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 02:44:51
|
Rörsteget kan man anta är "slappare" i basen än trissesteget. Elacen kan vara en väldigt dämpad konstruktion, så en "slappare" kontroll, ger bra synergi. Kul att det fungerar, njut av välljudet. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
|
Topic |
|