HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Alternativ till Photoshop?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kamelia
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/01/13 :  21:26:53  Show Profile Send Kamelia a Private Message
Har hört att det ska finnas ett gratisalternativ till Photoshop. Är det någon som vet vad det heter och var jag kan hitta det?

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33032

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/01/13 :  21:30:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Precis. Speciellt om det finns Linux variant.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8495 Posts

Posted - 2008/01/13 :  21:33:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
http://www.gimp.org/ säger dom som vet,jag har bara provat lite..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/13 :  21:45:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Paintshop Pro
Photoshop elements
Gimp

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/01/13 :  21:54:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Finns även en modifierad variant av GIMP som heter GIMPShop vilket ska vara till för att göra GIMP mer likt PS i gränssnittet. Huruvida det lyckats vet jag inte då jag ej testat.
http://plasticbugs.com/?page_id=294
Med ledning av versionsnumret verkar det inte som om det uppdaterats på ett tag. GIMPShop verkar vara på 2.2.x grenen medan själva GIMP i dagsläget är på 2.4.x.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/01/13 :  22:01:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Gimp är helt OK, om än något mer svårarbetat än PS.
Gimp finns väl till i princip alla OS även om det började som ett rent Linux/Unix program.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/13 :  23:35:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har kört GIMP länge. Det finns bara en uppenbar nackdel, den stöjder inte 16 bitars bilder, så skjuter du raw och får ut säg 12 bitar så tappar du lite färgdjup i gimp eller hur det nu var.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/01/14 :  00:16:52  Show Profile Send Roq a Private Message
Har bara testat lite GIMP. Intrycken är - lite osmidigt att jobba med men kompetent!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/14 :  00:39:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, man vänjer sig, som med allt. Dessutom är det gratis, klart bättre än att tjuva med en licens för PS. Jag menar, det är många vanliga människor som använder PS, hur många betalar licensen? Hur många använder PS fullt ut och verkligen måste ha PS? Inte många, tror alla klarar sig med GIMP som gör 95 % av vad PS gör.

Jag har inte ETT enda olagligt program på min burk. Precis som med musik så försöker jag undvika att fuska med mjukvaran.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/14 :  10:33:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
För dom som plåtar i RAW så rekomenderar jag RAWshooter. Adobe gick och köpte dom och släppte Lightroom som är baserad på Danskarnas teknik. Fast det är segt som sirap jämfört mot RS-premium.

En light version av Rawshooter finns fortfarande ute på nätet men jag misstänker att dom allra senaste Kamerorna (D300 D3 Tex) inte stödjs.


http://www.download.com/RawShooter-Essentials-2006/3000-12511_4-10518796.html

För info om Lightroom och RAWshooter
http://bildochfoto.se/2007/02/03/ladda-ner-rawshooter-essentials-innan-lightroom-slapps/

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/01/14 :  20:27:23  Show Profile Send Roq a Private Message
Tycker GIMP verkar väldigt bra men det är just det där att det dyker upp så många fönster som gör det lite oöverskådligt. Det där med att det finns en GIMPshop nu verkar klart intressant. GIMP har funktioner så det räcker och blir över för en hemanvändare.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/01/15 :  14:10:03  Show Profile Send ILLY a Private Message
Vanliga GIMP tycker jag är våldsamt klumpigt och oöverskådligt, GIMPshop lyckades jag aldrig installera. Minns inte vad som var fel, men kunde på supportforumet konstatera att många hade fastnat på samma ställe som jag, men ingen hade något förslag på hur man skulle ta sig runt problemet.

Minns inte så noga, var några månader sedan.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Kamelia
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/01/19 :  11:43:44  Show Profile Send Kamelia a Private Message
Tack för tipsen. Har nu laddat ner GIMP och ska testa.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33032
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000