HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tillförlitligheten hos DVD-RW,igen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/01/13 :  17:01:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Skulle uppdatera min musik-flac backup (har ändrat i taggarna),ca25-30 DVD-RW.Jaha då är 1/3 del oläsbara..dom har kanske stått i 5-7 år.
ska det vara så?Jag har provat olika dvd läsare.
Hur är det om man har dom på en hårddisk som ligger utan ström,hur länge
är dom kvar då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/13 :  18:30:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vilket märke på DVD-RW? Vissa märken är bättre än andra helt klart...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/01/13 :  19:45:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
TDK..verkar som märken som Princo,,verbatim mm klarat sig bättre.
I alla fall har jag en 300Gb disk som ligger,det kanske är säkrare/billigare att ha den som backup,jag menar kopiera filerna och låta den ligga i säkert förvar?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/13 :  20:54:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har mina foton på en raid 0 setup, två diskar, en raid 1 setup, två diskar, och ett set brända DVD skivor. Har haft flera hd haverier och vågar inte lita på något längre.

Jag hade trott att en DVD skulle vara mer säker än en HD.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/01/13 :  21:30:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Iofs så är ju "RW" kännsligare än "R".Problemet är att det blir mängder med DVD skivor för att ta backup på musiksamlingen,och det tar tid..
Hmm,tycker det skulle vara riskabelt att ha backupen på Raid 0?
Den disken jag har på 300gB har inte gått så många timmar så..
Fler erfarenheter?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/14 :  00:42:55  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, en HD som fungerar när du stänger av burken, kan vara paj när du ska starta den nästa gång. Får den ligga kan den rasa. Tyvärr. Så, datat måste alltid finnas på två ställen samtidig, jag har det på tre, har torskat alla bilder jag hade, från två år i Australien via en hd krasch i laptopen jag hade.

Jag hade sån röta att det fanns en likadan drive på firman, där driven hade kraschat, vi bytte kontrollerkort på min drive, då kunde windows se driven, men fortfarande trasig disk. Då kom r-studio in i bilen, för 80 US dollars, så fick jag tillbaka 99% av bilderna. Efter det är jag rabiat.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/01/14 :  01:05:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag hade sån röta att det fanns en likadan drive på firman, där driven hade kraschat, vi bytte kontrollerkort på min drive, då kunde windows se driven, men fortfarande trasig disk. Då kom r-studio in i bilen, för 80 US dollars, så fick jag tillbaka 99% av bilderna. Efter det är jag rabiat.

Nån gång ska man ju ha tur.
Tja,får föra över flac filerna på den hd som ska arkiveras,så har jag originalerna på TS109Pro så får jag ha en ytterligare kopia på USB disken kopplad till den,risken måste ju vara liten att alla 3 rasar samtidigt...ta i trä.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/14 :  13:30:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag tänkte så här, blixnedslag, det skulle ju kunna slå ut massor av elektronik, även om det är långsökt, därför dvd också, de ska väl vara blixnedslagsäkra. Brinner de så åker ju de med, men brinner det så är jag antagligen där, och då brinner jag med, så då spelar inte bilderna någon roll längre. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000