Author |
Topic |
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2008/01/11 : 20:10:03
|
Hade tänkt stoppa in filtret i lådan nu ikväll men för säkerhets skull så gjorde jag en ny beräkning och... det verkar vara åt helvete fel.
Basar, 2 st parallelkopplade t&p c92or, totimpendans 3.1ohm diskant newform research r30, impendans... skitsamma när de lever sitt eget liv. (har som tur är en graf att gå efter när det kommer till filter)
Filtret är av första ordningen. Hur stor ska spolen vara? |
Edited by - regner on 2008/01/11 22:07:09 |
|
Rickard.v
Member
195 Posts |
Posted - 2008/01/11 : 21:47:07
|
Om basarna har 3,1 om är de väl parallelkopplade??? Har du mätit hela frekvensområdet?? du behöver säkert en konjugatlänk till basarna. en konding och resistor parallelt med basarna för att hålla impedanzen på samma nivå uppåt i frekvens annars blir 6db filtret verknings löst. Kan testa lite i mitt program, var vill du ha delningen???? Hur tänkte du dela diskanten?? |
Denon Dali Supra. |
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2008/01/11 : 22:06:37
|
exakt.. parallelkoppling skulle det vart. :) En konjugatlänk har jag tänkt knåpa ihop framöver, men jag verkar ha förlagt ritningen så du får jättegärna testa i ditt program. Delning ska ligga på 1100hz. Newforms diskanter är lite speciella. De ska inte köras med något annat än en konding i serie och när de beter sig lite speciellt går det inte att räkna fram något värde på vanligt vis. |
|
|
Rickard.v
Member
195 Posts |
Posted - 2008/01/11 : 22:49:35
|
Mitt program säger 0,58mH på filter spolen. Och konjugatlänken skall vara 6,25uf och 4ohm. Blir i verkligheten 4,7 + 1,5uf och 4st 1ohm eller 1,8+2,2ohm. Ditt bygge blir nog bra med så fina element. Berätta hur det går senare!!!!! |
Denon Dali Supra. |
|
|
Rickard.v
Member
195 Posts |
Posted - 2008/01/11 : 22:53:53
|
Jag har ju själv börjat med bandelement i form av neo8 så jag är mkt nyfiken på vad du tycker om dina bandelement. O du bor förstås långt ifrån västerås?? |
Denon Dali Supra. |
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 21:36:14
|
Tack för förliterberäkningen. :)
det är helt klart något speciellt med banddiskanter. Newforms banddiskanter är extremt detaljrika, otroligt dynamiska och neutrala. Jag kommer sitta nöjd med dessa väldigt länge. Vad tycker du om dina neo8or? wisdom audio använder bgs bandelement i sin Adrenaline serie, (de har iof en modifierad upphängning mm) så de lär låta riktigt nice. ;) |
|
|
Rickard.v
Member
195 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 21:46:31
|
Jag tycker mina neo8 låter kanon, väldigt exakt o detaljerad o luftigt. Men nu tycker jag min dynaudiobas börjar låta luddig, som tidigar låtit kanon eller så beror det på mitt nya lilla lyssningsrum, finns mycket att göra än. Funderar på liknande basar som dig, har ju hört några mårten burkar och tycker det låter bra. Hur låter dina basar? höjd?? Jag undrar om det inte skulle låta bättre med 12db för dig. Banden får mindre bas som minskar utslagen o grumlar återgivningen. Och basarna spelar mindre mellanreg och färgar mindre det banden spelar, förstår min tanke?? |
Denon Dali Supra. |
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 23:10:51
|
ja en diskant kommer inte att låta bra med den låga delningen!!
varför dela så lågt ?
|
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2008/02/08 : 23:54:41
|
Richard.v, jag är riktigt nöjd med c92orna. De har ett mycket neutralt och detaljerat mellanregister och en otroligt detaljerad och relativt djupgrävande basåtergivning. Jag har tidigare kört c92or portade men som slutna låter de ännu trevligare. rösterna är nu en aning naturligare och de presterar en mer artikulerad bas men självklart gräver de inte riktigt lika djupt. Anledningen till att jag bara kör filtret i 6db beror på att newform research diskanter inte ska ha något annat. De är helt enkelt konstruerade så. Billigt och bra! :) Mina R30 är extremt dynamiska och snabba. Jag har fått för mig att det är en gemensam nämnare för banddiskanter så man bör då rimligtvis matcha med men så pass snabba mellanregister/basar som möjligt. t&p är riktigt duktiga på denna punkt och speciellt med deras mindre element. Även eton har några trevliga alternativ. |
Edited by - regner on 2008/02/08 23:55:25 |
|
|
|
Topic |
|