HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 0,5mm benavstånd = utmaning!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2008/01/11 :  11:53:27  Show Profile Send weedo a Private Message
Jag behöver montera en krets som är 3x3 mm och bara har 0,5mm benavstånd (den finns bara i den kapseln). Och det kommer att bli ett äventyr...

Jag tänke fråga om någon har gjort detta och har något bra tips? Jag har tidigare monterat vanliga SO kapslar (1,27 mm benavstånd) och det var inga problem alls. Men detta ser knivigt ut.

Min första utmaning blir att göra kortet. Jag undrar verkligen om min egen process hemma i köket fixar det. Kanske jag måste inse att det inte längre går att göra kort själv? Nu är det att lämna bort det som gäller.

Jag har köpt en ny tunn spets till min lödpenna och ett tunt lödtenn. Nu ska jag öva lite och se hur det går.

Så här ser kretsen ut:

Anders Cöster www.coster.se

Edited by - weedo on 2008/01/11 11:54:21

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2008/01/11 :  12:24:28  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Tjo Anders,
Fläska på med lödtenn bara när du löder dit den.
Sen lägger du lödfläta över hela benraden, värmer med lödkolv och suger upp överflödet.
Klart!
Brukar bli bra på första försöket
Lycka till!
/Benn

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/01/11 :  16:23:56  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag har lött en hel del ytmonterat men 0,5 mm kretsar kräver koncentration utöver det vanliga.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2008/01/11 :  17:01:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har ett projekt med lika benavstånd som jag går och gruvar mig för..
Har hört om fläskmetoden..men..
Jag tänkte om jag först förtennar på på kretskoretet,sedan pinnarna på kretsen måttar in kretsen och värmer "dit" benen.Skulle det funka?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/01/11 :  18:20:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är väl "egentligen" inte någon bra metod men det är vad jag brukar göra när jag löder små saker på jobbet. Jag brukar dock använda en flusspenna som jag använder för att lägga på lite fluss på paddarna också innan jag värmer. Det brukar fungera även om det händer att jag får gå in och lägga på lite extra tenn "för hand" ibland (jag löder dock alltid under mikroskåp vilket gör det lite lättare).
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2008/01/11 :  19:10:52  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
jag löder dock alltid under mikroskåp vilket gör det lite lättare

Mmmm... det vad ungefär vad jag upptäckte efter att ha brottats med lödpennan en stund. Jag åkte iväg till Clas Ohlsson och köpte mej ett par billiga (49 kr!) glasögon med tok-mycket förstoring (+3). Och nu går det rätt bra att se!

Jag har provat att löda lite på en TQFP-44 (0,8 mm benavstånd) som redan sitter på ett kort och det gick någorlunda... Men 0,5 mm har jag inte vågat mej på ännu...

Fortsättning följer.

Anders Cöster www.coster.se

Edited by - weedo on 2008/01/11 19:12:17
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2008/01/11 :  20:45:30  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Tjo igen,
fläskmetoden är den lödproffsen använder i produktion, de har inte tid att småfjösa .

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2008/01/11 :  21:04:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
de har inte tid att småfjösa



slow and easy,du vet.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2008/01/13 :  00:59:23  Show Profile Send PelleW a Private Message
f95toli har det jag tycker, den bästa metoden. Börja med en lödpunkt, lägg tenn på kortet, sedan tar du en pincett och håller komponenten på plats och värmer upp den förtennade padden. Sedan försöker du löda resten av paddarna så gott du kan, det gör inget om du råkar få några överlödningar, men överdrivet med lödtenn behöver du inte. Sedan kommer det magiska! Fläska på med ett bra flussmedel, jag tycker om hartsbaserade sådana, inte flussmedel för blyfritt, de fungerar inte lika bra. Sedan är det bara att värma på alla paddar med lödkolven så kommer tennet att flyta ut hur fint som helst. Om det mot förmodan skulle bli för mycket tenn och överlödningar ändå så kan man använda lödflätan lite. Sedan är det bara att tvätta med isopropanol så får man bort alla flussrester.

Lycka till!

-Pelle
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/01/14 :  15:40:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Idén tidigare att förtenna alla paddar är ingen bra idé. Kortet ska vara så plant som möjligt för kretsen. Jag kör också med medtoden att förtenna en padd för att sedan löda in kretsen och samtidigt rikta upp den. Därefter det diagonala benet. Sen resten.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/01/14 :  16:18:25  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Lödpasta (tenpulver och flussmedel blandat, finns på Elfa) kan vara fiffigt att använda här, kleta på en liten klick på varje pad, sätt på kretsen och löd benen ett och ett.

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2008/01/16 :  11:17:42  Show Profile Send weedo a Private Message

Jaha, nu har jag ritat layouten och lagt ut ett par kretsar på en utskrift. Den stora är en vanlig SO8 = inga problem. Motståndet är en 1206 = inga problem. Den lilla kretsen är min utmaning!

Jag har gett upp tanken på att göra kortet själv, det är för mycket små geometrier. Jag tänker låta Cogra göra det. Kostar drygt en femhundring.

Tack för alla tips om montering!

Fortsättning följer...

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2008/01/16 :  21:42:26  Show Profile Send PelleW a Private Message
Jag rekommenderar att du beställer flussmedel på penna från ELFA, art.nr. 80-844-69. Bra att ha när sedan korten kommer. Lätt att applicera utan att det blir för mycket kladd.

-Pelle
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2008/01/18 :  13:49:16  Show Profile Send weedo a Private Message

Idag fick jag kortet från Cogra. Det ser ok ut och det är tenn på alla ytor.

Jag monterade kretsen med "fläskmetoden". Jag har inga bra fotoprylar för närbilder så bilden är lite suddig men det syns i alla fall någorlunda hur der blev. Rättt ok för att vara gjort hemma tycker jag själv.

Hålmonterat är bara för tunnisar!

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000