HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Brian Bromberg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

struts
Member

315 Posts

Posted - 2008/01/11 :  10:49:54  Show Profile Send struts a Private Message
För ett par år sedan "upptäckte" jag en bassist som är väldigt spännande, akustisk bas är hans huvudinstrument men han hanterar alla sorters basar som på vissa av produktionerna blir lite för mycket.
Har själv fastnat för tre av hans cd som jag spelar mycket där också ljudet är av mycket hög klass. Han har "top of the line" musiker med på varje cd och han är själv en flitigt anlitad studiomusiker som exempelvis av Dave Grusin och George Duke.
Den akustiska basen han använder, som han gärna påpekar, är Italiensk och gjord av Matteo Guersam på 1700talet och den har en grym ton.
Är du intresserad av bra akustik och elektrisk bas med bra ljudproduktion och bra musik så är Bromberg nåt för dig.

De cd jag kan rekommendera är:

"WOOD" som är enbart akustisk jazz i trioform från 2002

"JACO" som är en hyllning till Jaco Pastorius där han arrangerat Jacos låtar men även nån av Zawinul och nån annan. På den här cdskivan finns ett par låtar som ger mig gåshud nästan varje gång och jag spelar den ofta. Den är inspelad 2002 och bjuder på mängder av bra musiker och är främst "elektrisk".

"DownrightUpright" som är hans senaste,2007, blandar han egna kompositioner med klassiker som Cantaloupe Island, Mercy Mercy Mercy och Cameleon och det svänger duktigt.
Medmusikerna på den här är inte att leka med eller vad sägs om:

Gannin Arnold: Git
Rick Braun: Trumpet
Vinnie Colaiuta: Trummor
George Duke: Piano
Boney James: Tenor sax
Jeff Lorber: Piano
Gary Meek: Tenor sax
Lee Ritenour: Git
Kirk Whalum: tenor sax

Vilken som är bäst av dom jag rekommenderar måste du nog utröna själv men alla tre är riktigt bra.

Brians hemsida http://www.brianbromberg.net/

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/01/11 :  11:00:26  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Läste lite om honom i somras, men hittade inga skivor via de vanliga kanalerna. Var har du handlat?

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2008/01/11 :  11:10:20  Show Profile Send struts a Private Message
Mina är köpta på Ebay och det har fungerat kalasbra dessutom har jag aldrig, hitintills, betalat moms eller tull.
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2008/01/11 :  14:12:30  Show Profile Send struts a Private Message
Hittade ett "klipp" från hans hemsida som var ganska bra.


." Brian Bromberg can get his bass to do just about anything except wash the dishes."

Zan Stewart LA TIMES
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2008/01/11 :  14:31:52  Show Profile Send Gabe a Private Message
Boergars: Samtliga plattor finns att köpa via hans egen hemsida.
hälsn
gabe
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2008/01/11 :  16:32:27  Show Profile Send struts a Private Message
Ebay är betydligt billigare!
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/01/11 :  23:32:40  Show Profile Send llerk a Private Message
Gillar ni Brian ska ni lyssna på Marcus Miller "Silver Rain". Det är en riktig KILLER platta

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000