HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ny bil för 16 000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/01/10 :  16:29:28  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
På torsdagen presenterade indiska Tata Motors sin omtalade folkbil, kallad världens billigaste bil. Den kommer att kosta motsvarande 16 000 kronor. Målgruppen är Indiens snabbt växande medelklass.

Artikel och bilder: http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleId=2008%5c01%5c10%5c16495&src=xlink



Tycker att den verkar kul. Det fattas chosefria fordon i biltillverkarnas utbud. Minns "skrytbilen" Renault 4...

Bakhjulsdrift borgar för körglädjen, 33 hp, 600 kubik, två cylindrar, svansmotor...

Varför åker vi omkring och fraktar kopiösa mängder plåt i onödan? Idealet vore ju att åka runt i nåt man definitivt inte behöver vara rädd om, drar lite soppa eller elbil, som kan frakta en från punkt a-b med någon slags funktionalitet och gärna lite charm (jag minns min gamla hundkoja med en liten tår i ögonvrån, varför sålde jag den när jag blev student...?).

... sedan skulle man med större nöje kanske kunna, när solen lyser en vacker sommareftermiddag, rulla ut sitt "riktiga" fordon som då skulle kunna vara hur "omoralisk" som helst i antal cylindrar. En bil osm kanske endast används för den rena glädjen att finåka på landsvägar, gasa runt en bana eller åka och köpa glass ett mindre antal mil om året.

Resten av året kan jag lika gärna sitta i snögloppet, snurra runt konsum, eller få parkeringsskador - på en Tata... och slippa höja ett ögonbryn för det, räkna bara skillnaden i värdeminskning i reda pengar på en bil som kostar 250 000:- eller en som kostar en tiondel av det...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/01/10 16:39:05

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/01/10 :  16:36:43  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Tycker att den verkar kul


Vill bara tillägga att jag också tycker att den är väldigt ful... men det "ska" väl den här typen av bilar vara?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/10 :  16:37:00  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Det är ju smått fantastiskt, men hur är det med säkerheten i en såndär?
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/01/10 :  16:37:48  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Mullbenkt, hade du planerat att kollidera med din bil?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/10 :  16:49:04  Show Profile Send B-200 a Private Message
snorbilligt.
jag skulle lätt köpa en sådan men tror aldrig den kommer hit för det första OCH även om den kom hit skulle den bli sönderbeskattad så dens grundtanke om en billig bil hade blivit förstört.

synd för jag gillar tanken om så pass billig bil, jag gillar utseendet och den skulle bli en superb andrabil.


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2008/01/10 16:50:07
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/10 :  16:49:22  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
haha, nej, men man kan aldrig styra de andra trafikanterna!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/10 :  16:50:43  Show Profile Send B-200 a Private Message
liknar framlyktorna inte ford KA lite?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2008/01/10 16:50:55
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/01/10 :  16:54:41  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Annars kan ni ju slå till på denna bilen, nersatt från 16000kr till 3000kr...

http://www.blocket.se/vi/13155569.htm?ca=11_s

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/10 :  16:58:31  Show Profile Send boombox a Private Message
Helrätt!

Desto mer pengar över till att pimpa upp den med högtalare, flatscreens osv :-)
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/10 :  17:00:07  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag tror inte en sådan här bil funkar i vår del av civilisationen
Det jag menar är att krockar du denna i sverige så är du död,punkt slut.Men... med samma bil och samma typ av olycka i indien,ja då är du helt plötsligt pånyttfödd
Den är säkert optimerad i takhöjd för turban,undrar om det heter kofångare i indien,jaa.. denna bil väcker nya tankar

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/01/10 :  17:05:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Motorcyklar då? Är de säkrare?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/10 :  17:12:23  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Håller helt med guy gadbois, i det här samhället är tydligen status väldigt viktigt, man skall helt enkelt HA dyr vräkig bil vare sig man behöver eller inte, det är viktigt att imponera på grannen mfl, "köste vad det köste vill". Egentligen är det ju smått vansinnigt att behöva betala 6 siffriga belopp för nya bilar som i värsta fall börjar rosta efter några få år. Personligen kör jag en bil för 4000kr till och från jobbet och den går både tyst snålt och bekvämt. Jag skall väl erkänna att jag skruvar själv, annars brukar det inte vara ekonomiskt försvarbart att köra bil i SÅ låg prisklass då ev verkstadsbesök ofta kan kosta mer än bilens värde och då blir det lite snett.. Däremot lägger jag gärna pengar på mina veteranbilar som skall gå vid valda tillfällen sommartid.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/10 :  18:01:01  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Björn-Ola jag hoppas att du ser att jag försökte skojja lite.
Själv har jag alltid kört billiga bilar.
Jag kan inte se tjusningen att hämta ut en ny bil,samtidigt som man vet att man förlorat 50-100 lök när man vrider om nyckeln.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/01/10 :  18:29:48  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det där är ingen bil. Det är ett skämt.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/01/10 :  18:46:04  Show Profile Send Lech a Private Message
Jo tyvärr klassas den Bil. Tata kommer inom kort att köpa Jaguar och Landroover från Fords Premium automotive group.

Ja dom kommert att köpa imperiets kvarvarande kron juveler.

BR
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/10 :  19:41:21  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Så fort någon nämner Ford känner jag doften av bränd olja
(taskiga ventintätningar eller begynnande motor haveri)

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/01/10 :  19:55:46  Show Profile Send 80-talet a Private Message
ja skulle köpt en imorgon!! även om den är ful som stryk och går som en moppe, blir desto roligare då! hade passat mig och min sambo perfa.

eoJeud
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/01/10 :  20:27:38  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hifi consult skrev
quote:
Det där är ingen bil. Det är ett skämt.


Visst går det att se det så, bilen lär knappast vara ett gediget kassaskåp och ser lite lustig ut... men, den utgör likväl en dröm (ofta ouppnåelig) för en stor mängd människor liksom den symboliserar lycka och möjligheter för många... kanske inte här, men i en annan del av världen.

För dem är den definitivt inget skämt, men jag förstår vad du menade..

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/01/10 :  20:43:47  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Jo, man kan lätt skifta perspektiv. Jämfört med en Ford Anglia är den tämligen högteknologisk och kan man misstänka nästan oförstörbar i jämförelse.

Ur ett demografiskt perspektiv kan den säkert vara med och förändra hela Indiens samhälle i grunden. Ju mer välstånd, prylar, arbete, semester och någon form av socialt skyddsnät, ju färre barn föds det och ju mer "civiliserat" och i takt med den "moderna" världen kommer ett land.

Vi väntar nu på att Kineserna bygger en likadan för 6 000:- , upplåsbar, lättfraktad och med stickers i stället för riktiga lampor och säljer till Indien.


Ur ett annat perspektiv är produkten rent skräp. Du får inte plats med vare sig golfbag eller två konsumkassar, säkerheten är fullständigt obefintlig och så lite beskrivning av en helt ny bil vad miljöaspekten avser har väl aldrig hänt förut. Eländet drar lite bränsle eftesom den är liten och motorsvag såklart men hur är det med CO2 eller ens katalysator?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/01/10 :  20:45:29  Show Profile Send Passerati a Private Message
Skulle lätt kunna leva med en Tata Motor om en ny bil kostade <20 000SKR.
Utvecklingen mot allt större och tyngre bilar leder oss i fördärvet, bara bra om ett alt. kommer finnas även här.
quote:
Hi Fi Consult
Det där är ingen bil. Det är ett skämt.

mvh
Hur definierar du bil resp. skämt
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/10 :  20:54:57  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Den är definitivt inget skämt för den som behöver en liten smidig billig stadsbil, förmodligen blir den urbillig i försäkring också. Somliga verkar ha dömt ut bilen på förhand men jag föredrar att ligga lågt tills jag vet alla data på den.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/01/10 21:05:44
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/10 :  20:59:16  Show Profile Send OcA a Private Message
Säkert ett behjärtansvärt initiativ, men behöver världen verkligen fler bilar? Borde man inte satsa pengar på att bygga ut kollektivtrafiken i utvecklingsländerna och inte göra om samma misstag och synder som vi i väst redan gjort? Tänk er om två miljarder (nu blir det väldigt grovt uppskattat) människor helt plötsligt börjar köra bil istället för att cykla! Föroreningarna går sky high, oljan tar slut ännu snabbare och planeten dör fortare den med...

Nej, Indien och Kina, tag lärdom av vad vi i väst redan har fått lära oss den hårda vägen... Fler bilar är inte hållbart i dessa länder så länge de drivs av fossila bränslen. Hade det varit en elbil, eller hybrid eller vad som helst utom just fossil motor i den hade jag kunnat köpa idén, men det där är bara dumt. Att bilen sedan är osäker att åka i och att man förmodligen inte får in ens en kryddburk med curry i bagaget gör ju inte saken bättre.

Men, den bör nog vara renare och säkrare än det skräp som redan finns i u-länderna, så på det sättet är det ju kanske vettigt... Hur mycket är 16.000 sek i Indien? En årslön för en medelklassfamilj? Det som är billigt här behöver inte vara billigt där...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/01/10 :  21:03:12  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Gottleib Daimler och Wilhelm Maybach löste problemet INNAN det uppstod. Men ingen lyssnade. Snart ska alla vi marginaliserade och förbisedda motorcyklister än en gång regerera vägnätet. Snart...

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/01/10 :  21:04:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är två allvarliga problem med bilen ifråga.
Dels är den extremt osäker; den kommer inte ens i närheten av att klara de säkerhetskrav som finns i ex. Europa.
För det andra är den som det verkar extremt miljöovänlig, Indien ligger långt efter övriga världen vad gäller krav på avgasrening så bilen får säljas där men knappast i övriga världen.

Jag såg för övrigt en intervju med Renaults VD för ett tag sedan, de planerar tydligen också att göra en extremt billig bil för ex. Indien och Kina och andra tillväxtmarknader. Han sade rent ut att den enda anledningen till varför en sådan bil kan göras så billig är att man inte behöver uppfylla samma krav som i Europa/USA vad gäller säkerhet och miljö.

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/10 :  21:15:35  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag håller också fortfarande på motargumentet angående säkerheten. Jag skulle aldrig i mitt liv åka till mitt extrajobb i Arvidsjaur (13mil enkel resa) i en sådan liten bil med så klena A-balkar. Det skulle inte ens hålla för en ren. Värre med en älg. Volvo C30 är inte en liten bil men ett steg i rätt riktning.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/01/10 :  23:41:06  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Den där håller inte för 4 normalfeta lämlar en gång

PasseratI
En kamrat till mig vitsade ihop skillnaden mellan olika bilägare på följande sätt (han hade varit och kikat på BEE Movie nyligen)

BMW drivers are the BEE:s
Alfa drivers are wanna-BEE:s

och bilen i den här topicen...
is not to BEE

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000