Author |
Topic |
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 16:29:28
|
På torsdagen presenterade indiska Tata Motors sin omtalade folkbil, kallad världens billigaste bil. Den kommer att kosta motsvarande 16 000 kronor. Målgruppen är Indiens snabbt växande medelklass.
Artikel och bilder: http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleId=2008%5c01%5c10%5c16495&src=xlink
Tycker att den verkar kul. Det fattas chosefria fordon i biltillverkarnas utbud. Minns "skrytbilen" Renault 4...
Bakhjulsdrift borgar för körglädjen, 33 hp, 600 kubik, två cylindrar, svansmotor...
Varför åker vi omkring och fraktar kopiösa mängder plåt i onödan? Idealet vore ju att åka runt i nåt man definitivt inte behöver vara rädd om, drar lite soppa eller elbil, som kan frakta en från punkt a-b med någon slags funktionalitet och gärna lite charm (jag minns min gamla hundkoja med en liten tår i ögonvrån, varför sålde jag den när jag blev student...?).
... sedan skulle man med större nöje kanske kunna, när solen lyser en vacker sommareftermiddag, rulla ut sitt "riktiga" fordon som då skulle kunna vara hur "omoralisk" som helst i antal cylindrar. En bil osm kanske endast används för den rena glädjen att finåka på landsvägar, gasa runt en bana eller åka och köpa glass ett mindre antal mil om året.
Resten av året kan jag lika gärna sitta i snögloppet, snurra runt konsum, eller få parkeringsskador - på en Tata... och slippa höja ett ögonbryn för det, räkna bara skillnaden i värdeminskning i reda pengar på en bil som kostar 250 000:- eller en som kostar en tiondel av det... |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2008/01/10 16:39:05 |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 16:36:43
|
quote: Tycker att den verkar kul
Vill bara tillägga att jag också tycker att den är väldigt ful... men det "ska" väl den här typen av bilar vara? |
Min anläggningstråd |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 16:37:00
|
Det är ju smått fantastiskt, men hur är det med säkerheten i en såndär? |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 16:37:48
|
Mullbenkt, hade du planerat att kollidera med din bil? |
Min anläggningstråd |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 16:49:04
|
snorbilligt. jag skulle lätt köpa en sådan men tror aldrig den kommer hit för det första OCH även om den kom hit skulle den bli sönderbeskattad så dens grundtanke om en billig bil hade blivit förstört.
synd för jag gillar tanken om så pass billig bil, jag gillar utseendet och den skulle bli en superb andrabil.
|
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
Edited by - B-200 on 2008/01/10 16:50:07 |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 16:49:22
|
haha, nej, men man kan aldrig styra de andra trafikanterna! |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 16:50:43
|
liknar framlyktorna inte ford KA lite? |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
Edited by - B-200 on 2008/01/10 16:50:55 |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 16:58:31
|
Helrätt!
Desto mer pengar över till att pimpa upp den med högtalare, flatscreens osv :-) |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 17:00:07
|
Jag tror inte en sådan här bil funkar i vår del av civilisationen Det jag menar är att krockar du denna i sverige så är du död,punkt slut.Men... med samma bil och samma typ av olycka i indien,ja då är du helt plötsligt pånyttfödd Den är säkert optimerad i takhöjd för turban,undrar om det heter kofångare i indien,jaa.. denna bil väcker nya tankar |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 17:05:39
|
Motorcyklar då? Är de säkrare? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 17:12:23
|
Håller helt med guy gadbois, i det här samhället är tydligen status väldigt viktigt, man skall helt enkelt HA dyr vräkig bil vare sig man behöver eller inte, det är viktigt att imponera på grannen mfl, "köste vad det köste vill". Egentligen är det ju smått vansinnigt att behöva betala 6 siffriga belopp för nya bilar som i värsta fall börjar rosta efter några få år. Personligen kör jag en bil för 4000kr till och från jobbet och den går både tyst snålt och bekvämt. Jag skall väl erkänna att jag skruvar själv, annars brukar det inte vara ekonomiskt försvarbart att köra bil i SÅ låg prisklass då ev verkstadsbesök ofta kan kosta mer än bilens värde och då blir det lite snett.. Däremot lägger jag gärna pengar på mina veteranbilar som skall gå vid valda tillfällen sommartid. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 18:01:01
|
Björn-Ola jag hoppas att du ser att jag försökte skojja lite. Själv har jag alltid kört billiga bilar. Jag kan inte se tjusningen att hämta ut en ny bil,samtidigt som man vet att man förlorat 50-100 lök när man vrider om nyckeln. |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 18:46:04
|
Jo tyvärr klassas den Bil. Tata kommer inom kort att köpa Jaguar och Landroover från Fords Premium automotive group.
Ja dom kommert att köpa imperiets kvarvarande kron juveler.
BR Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 19:41:21
|
Så fort någon nämner Ford känner jag doften av bränd olja (taskiga ventintätningar eller begynnande motor haveri) |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 19:55:46
|
ja skulle köpt en imorgon!! även om den är ful som stryk och går som en moppe, blir desto roligare då! hade passat mig och min sambo perfa. |
eoJeud |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 20:27:38
|
Hifi consult skrev quote: Det där är ingen bil. Det är ett skämt.
Visst går det att se det så, bilen lär knappast vara ett gediget kassaskåp och ser lite lustig ut... men, den utgör likväl en dröm (ofta ouppnåelig) för en stor mängd människor liksom den symboliserar lycka och möjligheter för många... kanske inte här, men i en annan del av världen.
För dem är den definitivt inget skämt, men jag förstår vad du menade.. |
Min anläggningstråd |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 20:43:47
|
Jo, man kan lätt skifta perspektiv. Jämfört med en Ford Anglia är den tämligen högteknologisk och kan man misstänka nästan oförstörbar i jämförelse.
Ur ett demografiskt perspektiv kan den säkert vara med och förändra hela Indiens samhälle i grunden. Ju mer välstånd, prylar, arbete, semester och någon form av socialt skyddsnät, ju färre barn föds det och ju mer "civiliserat" och i takt med den "moderna" världen kommer ett land.
Vi väntar nu på att Kineserna bygger en likadan för 6 000:- , upplåsbar, lättfraktad och med stickers i stället för riktiga lampor och säljer till Indien.
Ur ett annat perspektiv är produkten rent skräp. Du får inte plats med vare sig golfbag eller två konsumkassar, säkerheten är fullständigt obefintlig och så lite beskrivning av en helt ny bil vad miljöaspekten avser har väl aldrig hänt förut. Eländet drar lite bränsle eftesom den är liten och motorsvag såklart men hur är det med CO2 eller ens katalysator?
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 20:45:29
|
Skulle lätt kunna leva med en Tata Motor om en ny bil kostade <20 000SKR. Utvecklingen mot allt större och tyngre bilar leder oss i fördärvet, bara bra om ett alt. kommer finnas även här. quote: Hi Fi Consult Det där är ingen bil. Det är ett skämt.
mvh
Hur definierar du bil resp. skämt |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 20:54:57
|
Den är definitivt inget skämt för den som behöver en liten smidig billig stadsbil, förmodligen blir den urbillig i försäkring också. Somliga verkar ha dömt ut bilen på förhand men jag föredrar att ligga lågt tills jag vet alla data på den. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2008/01/10 21:05:44 |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 20:59:16
|
Säkert ett behjärtansvärt initiativ, men behöver världen verkligen fler bilar? Borde man inte satsa pengar på att bygga ut kollektivtrafiken i utvecklingsländerna och inte göra om samma misstag och synder som vi i väst redan gjort? Tänk er om två miljarder (nu blir det väldigt grovt uppskattat) människor helt plötsligt börjar köra bil istället för att cykla! Föroreningarna går sky high, oljan tar slut ännu snabbare och planeten dör fortare den med...
Nej, Indien och Kina, tag lärdom av vad vi i väst redan har fått lära oss den hårda vägen... Fler bilar är inte hållbart i dessa länder så länge de drivs av fossila bränslen. Hade det varit en elbil, eller hybrid eller vad som helst utom just fossil motor i den hade jag kunnat köpa idén, men det där är bara dumt. Att bilen sedan är osäker att åka i och att man förmodligen inte får in ens en kryddburk med curry i bagaget gör ju inte saken bättre.
Men, den bör nog vara renare och säkrare än det skräp som redan finns i u-länderna, så på det sättet är det ju kanske vettigt... Hur mycket är 16.000 sek i Indien? En årslön för en medelklassfamilj? Det som är billigt här behöver inte vara billigt där...
|
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 21:04:41
|
Det är två allvarliga problem med bilen ifråga. Dels är den extremt osäker; den kommer inte ens i närheten av att klara de säkerhetskrav som finns i ex. Europa. För det andra är den som det verkar extremt miljöovänlig, Indien ligger långt efter övriga världen vad gäller krav på avgasrening så bilen får säljas där men knappast i övriga världen.
Jag såg för övrigt en intervju med Renaults VD för ett tag sedan, de planerar tydligen också att göra en extremt billig bil för ex. Indien och Kina och andra tillväxtmarknader. Han sade rent ut att den enda anledningen till varför en sådan bil kan göras så billig är att man inte behöver uppfylla samma krav som i Europa/USA vad gäller säkerhet och miljö.
|
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 21:15:35
|
Jag håller också fortfarande på motargumentet angående säkerheten. Jag skulle aldrig i mitt liv åka till mitt extrajobb i Arvidsjaur (13mil enkel resa) i en sådan liten bil med så klena A-balkar. Det skulle inte ens hålla för en ren. Värre med en älg. Volvo C30 är inte en liten bil men ett steg i rätt riktning. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 23:41:06
|
Den där håller inte för 4 normalfeta lämlar en gång
PasseratI En kamrat till mig vitsade ihop skillnaden mellan olika bilägare på följande sätt (han hade varit och kikat på BEE Movie nyligen)
BMW drivers are the BEE:s Alfa drivers are wanna-BEE:s
och bilen i den här topicen... is not to BEE
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Topic |
|