HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ljunivå vid jämförande lyssning!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2008/01/08 :  18:33:07  Show Profile Send urban a Private Message
Jag vet inte hur det är för andra men detta med volymen vid jämförande lyssning är verkligen inte ett faktor att underskatta, jag anser att en mätmikrofon är ett absolut måste !
Då uppkommer det fenomenet som i alla fall jag har upplevt, nämligen att då ljudkvaliteten förbättras så upplever jag att volymen/nivån känns som starkare fast decibelmätaren visar samma eller rent av lägre nivå ! Om man vid detta fenomen inte har mätmikrofon till sin hjälp så blir det fort en förvirrande situation.Fast man vet inte om det!
Jag menar som så, att om det vid förstärkarbyte (eller vilken annan komponent som helst)upplevs som en volymändring och man då bara subjektivt justerar ljudnivån till vad man tror är ca samma volym som vid lyssning till den tidigare förstärkaren, fast en mätmikrofon hade visat på samma ljudnivå så kanske man missar viktig information !

I till exempel min nuvarande uppsättning så ligger medelnivån runt 80 db medans den tidigare närmade sig 90 db för den ljudnivå som känns "rätt". 85-90 db upplevs som hög nivå, och närmare 100 db känns öronbedövande!

Hade jag inte hade haft mätmikrofonen till min hjälp så hade jag kanske inte varit medveten om vad som egentligen försiggick!
Fast vad det är som händer är jag egentligen inte så säker på! En tanke som slog mig när jag såg db-mätarens siffror var att det kanske upplevdes som högre volym på grund av mer distorsion men samtidigt lät det ju renare och klarare! Det hade också blivit fylligare klang och mer atmosfär.
Så jag har accepterat att låter det bättre så är det bättre, eller i alla fall så låter det mer !!

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/01/08 :  19:33:49  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Motvals som man är... så beskrev du i slutet just varför man INTE behöver /måste ha en mätmikrofon.

Gör långa lyssningar, strunta var volymen står eller vilka absoluta db-tal som råder. Det du beskriver hörs på annat, möjlighet att lyssna på lägre volym, "svartare" bakgrund, bättre dynamik, ett tydligare 3-D, upplevelser av att gitarren är gjord av lackat trä, high-hatar som svävar eller låter som glas, stolskrap i publik där golvet plötsligt är gjort av trä och dessutom osopat... (jämfört med innan då hjäernan bara registrerat "stolskrap")

Lägg undan mätmiken och gå på den känsla du avslutar med, att tro på det man hör.

i all vänlighet

mvh


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2008/01/08 :  19:38:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Så jag har accepterat att låter det bättre så är det bättre, eller i alla fall så låter det mer !!

Jag har uppmärksammat samma fenomen om jag tar signalen direkt ut från en dac krets,så låter det softare mjukare,jag det låter som lägre nivå än om jag har opamp buffer efter.Då låter det kraftfullare,distinktare,mer detaljerat.Tvärtemot vad det egentligen ska(borde) vara.. (voffor?)

Edit:
quote:
i all vänlighet




Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/01/08 19:40:24
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/08 :  20:49:45  Show Profile Send boombox a Private Message
Kan det vara så att vissa komponenter kan komprimera signalen i olika grad? Ungefär på samma sätt som man kan komprimera musiken vid mastringen en cd t ex.

Bara en fundering jag har

Komprimerade inspelningar upplevs väl oftast som just mer kraftfulla, distinkta och kanske detaljerade på bekostnad av dynamik och nyanser?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/08 :  20:56:54  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Distortion kan spela öronen ett spratt på många sätt, bla så kan man som tidigare nämnts uppleva ljudet som konturskarpare mera detaljerat osv, anledningen till det är att distortionen gör att du tappar upplösning, du hör mera av anslag och det som dominerar musiken, du hör desto mindre av rumsinformation efterklang osv, det som finns bakom, detta gör att återgivningen kan verka transientsnabbare medan det i själva verket beror på att anläggningen spelar mera "på ytan" om ni förstår vad jag menar. Det här upplevde jag särskilt tydligt när jag bytte till furutech rodium kontakter på all min elektronik, nivån kändes lägre vid samma pådrag, allt blev lugnare och mindre aggressivt, jag fick en utmärkt balans mellan anslag och efterklang, det var lite som att dra bort en maskerande hinna från ljudbilden.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/01/08 20:58:43
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2008/01/08 :  21:56:14  Show Profile Send urban a Private Message
Instämmer om att låta öronen och känslan avgöra, hur levande det låter/känns.Jag vill bara påpeka detta, hur volymen kan vara en lurig del vid bedömning av komponenter. Sedan kan det vara så att det ibland, beroende tex på hur komplex eller komprimerad musiken är kan vara fullt tillfredställande volym fast db-mätaren inte passerar 70db, och andra gånger krävs det betydligt mer.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/01/08 :  22:06:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja det är som vanligt lite farligt med mätningar.

Varför jag sällan eller aldrig kalibrerar SPL'n är att två olika apparater kan låta lika på en viss nivå men den ena aparaten lockar till högre ljudnivåer eller tvärtom för den delen. Tyvärr blir ju slutsatsen att man måste testa under längre tid för att liknande kvaliteer skall få en chans att nå fram. Tid är ju inte det vi "moderna" människor har mest gott om...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/08 :  22:37:01  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Tyvärr blir ju slutsatsen att man måste testa under längre tid för att liknande kvaliteer skall få en chans att nå fram. Tid är ju inte det vi "moderna" människor har mest gott om...

Det tror jag dock att de flesta här på forumet har, annars satt vi nog med färdiga system från någon lågpriskedja. Är man genuint intresserad tar man sig tid.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2008/01/08 :  23:02:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Distortion kan spela öronen ett spratt på många sätt,

Ja,på tal om tid,så vid de lyssningar jag gjort så gillade jag distortionen bäst.(opamen)Får ta och lyssna lite längre,kopplad direkt från dac:en(Ic`n)kanske finns kvaliteter där oxå.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/01/08 23:03:16
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000