HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Focals aktiva monitorer och alternativ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/08 :  16:16:55  Show Profile Send OcA a Private Message
Vet att någon medlem här på forumet kör med Focals aktiva monitorer, men kommer inte ihåg vem?

Surfade runt på Thomann.de och en tanke dök upp i min hjärna:

Varför inte köra linjesignal från min Sony ut till ett par aktiva Focal? Vore hemskt spännande att prova, förutsatt att man gillar FOcalburkarnas ljud vill säga...

Enda kruxet jag kan se är att de är designade för närfält och kanske inte gör sig lika bra på ett lyssningsavstånd på 3 meter?

Sedan finns det ju två varianter av dem. Focal Solo med en 6,5" samt Focal Twin med dubbla 6,5".

Fråga nummer två är således om man ska köra den lilla eller stora? Prisskillnaden är inte enorm, ca 3 bagis stycket och då kanske man kan leva utan tillhörande subba? Eller ska man köra Focal Solo med sub istället?

Vad jag läst så ska dessa aktiva burkar vara något i hästväg vad gäller ljudprestanda? Lär tydligen klå betydligt dyrare "hifi" Focal på fingrarna.

Anledningen till min tankegång är helt enkelt att försöka få så enkel signalväg som möjligt, samt att testa lite nya grejer förstås.
Tanken på att ha ett par högtalare med slutsteg designade för just den högtalaren tilltalar mig och vad jag förståt är FOcal rätt bra på rock och rytmisk musik, dock med reservation för att de kanske låter betydligt "tunnare" än mina PMC i basen (med sub lär det dock bli annat ljud i skällan)

Vore tacksam om medlemen som har dessa kan dra ett PM till mig så jag kan ställa lite frågor och kanske komma förbi om det inte är långt åt helskotta bort i Sverige...

Pengar för Krellen och PMC-burkarna täcker in ett eventuellt köp utan problem.

Sedan är ju Focalburkarna snygga... Finns de bara i mörkt trä? Skulle vilja ha lönn eller ek...

Ett helt 5.1 system med dessa burkar vore jäkligt häftigt och roligt att prova! Bara köra pre-out från Sonyn och saken är biff! Och det blir plats för HTPC'n i racket...

Edit: Såg att det bara är XLR ingång på dem. Innebär detta problem för mig som sitter med bara RCA-ut? Går det att göra en adapter eller köpa en adapter som passar?

Edit 2: Surfade runt lite på Thomanns sida och upptäckte att Dynaudio faktiskt gör monitorer. Hittade en som hette BM12 tror jag det var... 8" bas och 1" diskant. Har haft nöjet att lyssna på Dynaudios billigare stativare en gång och det lät mycket bra. Frågan är om dessa Dynaudio är bättre än Focal? Borde rimligtvis ge lite mer botten i ljudet samt att den har EQ kontroller och lite annat. Inte lika kraftfull som Focal dock, endast 100+50 watt, men det borde la räcka tycker man... Vad kan man jämföra dessa Dynaudio med från deras hifi-serie? Och vad jämföra man Solo 6 med hos Focal?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/01/10 19:04:56

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/08 :  16:24:36  Show Profile Send iroise a Private Message
JM Lab, tror jag iaf.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/08 :  16:25:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, danke sehr!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/08 :  16:58:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Edit: Såg att det bara är XLR ingång på dem. Innebär detta problem för mig som sitter med bara RCA-ut? Går det att göra en adapter eller köpa en adapter som passar?


Det fungerar
Apinator har Solo 6 till salu har jag för mig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/08 :  17:33:46  Show Profile Send OcA a Private Message
Såg att Svalander hade adapters man kan köpa för 45 spänn styck. Works for me!

Gäller bara att hitta en matchande kabel till burkarna. Gillar Supras neutralitet och balans, men de kan låta lite stela ibland jämfört med Nordost och Audioquest som jag provat också, men det behöver ju inte betyda ett skvatt när man kopplar upp Focalburkarna...

Nåja, gör ett försök att sälja det jag har så får vi se! Alltd kul att prova nya saker!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/01/08 :  22:34:10  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Sedan är ju Focalburkarna snygga... Finns de bara i mörkt trä? Skulle vilja ha lönn eller ek...


Endast mörka träsidor ifall jag inte har helt fel. Tycker själv de är riktigt snygga på rätt stativ. Har lyssnat på dem på normalt avstånd och tyckte inte det var något problem. Apinators skickar med ett par Van den Hul XLR - RCA kablar har jag för mig.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/09 :  09:25:23  Show Profile Send OcA a Private Message
Forken -> Tack för tipsen!

Högtalarna var godkända av "regeringen" iaf... Med rätt stativ dock... Fördel att sandfylla/blyfylla stativen? Tittar främst på Atacamas stativ som jag tycker är både snygga och prisvärda.

Får se om någon nappar på Krellsteget först och främst. PMC burkarna behåller jag gärna ifall det skulle skita sig med Focal.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/10 :  20:44:33  Show Profile Send hman a Private Message
Jag har ett helt 5.1 system med 5 aktiva monitorer med tillhörande sub som drivs med ett hemmabioförsteg och en DVD spelare. Det analytiska ljudet är det vissa som inte gillar, men jag vill inte bli lyssningstrött. Aktiva system har mindre förluster och kortare signal väg än passiva, vilket ger en bredare ljudbild. Enligt Quad var det 0.01 V skillnaden mellan att köra CDP-2 direkt till slutstegen jämfört med att ha ett försteg i vägen. Närfältslyssning i ett litet vardagsrum på 3x4 m går alldeles utmärkt. En annan fördel är att jag inte behvöver ha igång alla monitorerna när jag lyssnar på två-kanal.

Fostex PM2, Dynaudio BM6a och BM15a är andra kraftiga promonitorer men dem kanske passar dåligt i din hemmiljö. PMC, ATC och AVI gör också monitorer för hemma bruk. Om det är kort signal väg du är efter, så kan AVI's ADM9 anslutas direkt till CD spelaren och skötas med den tillhörande fjärren. Jag blev helt stum när jag läste hur bra de skulle vara på www.pinkfishmedia.net och www.hifiwigwam.com samt i Hifi choice. Att jag sedan skrev till AVI och fick svar på mina funderingar på mindre än 30 minuter gjorde inte saken sämre. Nu blir jag säkert avstängd för att göra så mycket reklam för en produkt jag aldrig har hört och andra forum, men visst undrar man.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/10 :  21:15:59  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipset! Det verkar onekligen mycket intressant med AVI!
Bara att ploppa i USB kabeln och köra, så jäkla nice!

Vem säljer dessa i Sverige? Eller är det import som gäller?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/10 :  21:19:00  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Kolla upp ADAM's sortiment. Minns inte vem som för deras produkter här i Sverige men en snabb googling (nysvenska?) borde nog svara på den frågan. Lycka till!
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/10 :  21:26:16  Show Profile Send hman a Private Message
Claes Holmerup och Jam har ADAM monitorer i Sverige. Jag tror att han kör med ADAM A7 i sitt hemmasystem enligt studio forum.

http://www.holmerup.biz
http://www.jam.se

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/10 :  21:34:37  Show Profile Send OcA a Private Message
Fastnade rätt hårt för de där AVI burkarna... Har ju sett ett par recensioner av AVI i Hi-Fi&Musik så nån svensk agent bör det finnas... De kostar ca £1000 i England, så det verkar vara rätt pris-spann för min del.

Det där med USB var fasen klockrent... Och fjärr!

Har kikat lite på ADAM på Thomann, men det är ju svårt att bilda sig en uppfattning bara genom att kolla på bilderna och specar... Får kanske gå ner till Musikbörsen och kika vad de har inne också.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/10 :  22:05:22  Show Profile Send hman a Private Message
Nedan finns den Norska och Svenska general agenten. Dock är ADM9 såpass nya at de inte finns på deras hemsida än.

http://www.avihifi.no/contact.htm

AVI's hemsida nedan har dock lite mer information.

http://www.avihifi.co.uk/Contact/Contact.html


Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/10 :  22:31:14  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack! Ska absolut kolla upp! Omdömmena verkar väldigt positiva och snygga är de också!

Så smidigt att man nästan inte tror det är sant...

Är bara lite rädd för att det ska bli välan tunnt i botten, men det kan ju subben råda bot på i så fall.

Enligt recensionen jag läste från Hifi Choice (tror jag det var) verkar det dock inte som att det fattas botten i dem. Och 250+100 watt torde ju ge rätt bra ljudtryck iaf. Synd bara att det bara finns USB eller optisk ingång, ingen coax, men man kan inte få allt kanske?

Begrep jag det rätt när det var en digital ingång samt en analog? Då kan man alltså köra datorn via USB och övriga källor via min Sony. Smutt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/10 :  22:47:15  Show Profile Send hman a Private Message
Helt rätt med att ansluta sonyn till analogdelen och datorn till USB kontakten. Det finns även uttag för att ansluta 1 eller 2 subbar för att köra 2.1 eller 2.2 men jag tror inte att det behövs.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/10 :  23:07:55  Show Profile Send OcA a Private Message
Enligt vad jag lyckats läsa mig till så ska de vara väldigt kapabla i basen med tanke på bestyckningen. Lär ju märkas om det blir för tunnt i botten och då får man köpa en sub eller två...

Har mailat svenska agenten och frågat om priser och när/om de kommer att plockas hem.

AVI verkar vara ett klart smidigare alternativ än att köra studiomonitorer. Om de är bättre eller sämre än Focal/Dynaudio/ADAM låter jag vara osagt, men recensionerna är lyriska. Var någon som bytte ut sina svindyra ProAc mot dessa AVI och tyckte det blev bra mycket bättre.

Betydligt högre WAF på dem än på studioprylarna också...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/11 :  11:15:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Fick ett svar från Hifi Börsen som kränger AVI. Ca 13800 sek fraktat och klart till min dörr är vad som erbjuds, vilket jag tycker verkar rätt rimligt, eller? Leverans kunde ske per omgående, men jag måste bli av med lite pryttlar först...

Blir ett par i svart pianolack och sedan svarta klarlackade stativ från Atacama på det. Kommer bli riktigt snyggt tror jag! Sen kommer det nog låta bra med... Killen på AVI tyckte att ADM9 låter bättre än vad deras golvare Duo gör, så det verkar positivt.

Edit: Japp! Då går Krellen iväg på måndag! Kanske det blir AVI till nästa helg...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/01/11 12:33:38
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/11 :  15:40:21  Show Profile Send hman a Private Message
13800:- motsvarar växlingskursen på £1000, så det är ett bra pris. Ashley James på AVI tycker att de sopar mattan med Dynaudio BM15a med, vilket -om det är sant- skulle betyda att ADM9 är det nya syperfyndet.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/11 :  15:44:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Ska bli väldigt spännande att prova dessa! Rapport kommer!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000