HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med mest spelade cd-skivorna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/12/13 :  16:21:06  Show Profile Send B Peter a Private Message
De skivor jag spelar oftast har en tendens att bli nästan ospelbara. Det gäller särskilt om de fått ligga i cd-spelaren någon längre tid. Dels så får spelaren svårt att hitta spåren dels så blir det en del oväsen från cd-spelaren, vilket skulle kunna vara hårt arbetande felkorrigeringskretsar. Problemet fanns på min gamla Micromega-spelare och fortsätter att besvära mig på min Linn Karik. Däremot så har min sambos simpla Technics inga som helst problem med de här skivorna! (pga enklare felkorrigeringskretsar??)

Några idéer om orsak samt förslag på åtgärder?

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/12/13 :  16:40:57  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

Det gäller särskilt om de fått ligga i cd-spelaren någon längre tid.
Det beror alltså inte på repor om jag fattat rätt???
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/13 :  17:54:06  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag tror att det kan bero på att lasern i Kariken börjar åldras och inte har samma kraft. Lämmna in till Linn butik/ återförsäljare så fixar dom byte.Troligen åker den till england tar 2-3 veckor och kostar mellan 1500 - 2000. Hur gammal är den ?? ju äldre desto större sannolikhet att lasern behöver bytas.


Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/13 :  19:18:12  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det är väl skillnad på hur lasern läser. Som jag har förstått, är Linn intrimmade för att lasern ska sprida så lite som möjligt. Jag har även märkt att min nya classik är lite kinkig ibland, fast det är värst på äldre Mimik/Karik.

http://www.daniel.silicon.nu/linn.html#discread_mod

läs om "discread"
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/13 :  20:24:23  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har haft en Karik och den kan vara litet kinkig ibland, men inte så farligt. I bästa fall kan det räcka med att skaffa en rengöringsskiva för linsen på lasern. Det kan ockå vara någon justering som behöver göras.
Jag hade problem med en annan dyr spelare men i det fallet berodde det på att fettet torkat in så att mekaniken kärvade.
Det finns alltså mycket annat som gör att det kan krångla förutom att lasern är utsliten.


Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/14 :  03:46:23  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
Jag har haft en Karik och den kan vara litet kinkig ibland, men inte så farligt.

Jag böjer mig helt för att andra vet bättre och att det inte är så farligt men det här är mina erfarenheter.

För mig så började problemen precis som du beskrev: inte på karik utan på min Ikmemi.

Jag fixade till skivorna med DiscRestore, ett lítet kit där man kan polera bort repor o sånt på CD skivorna" problemen försvann men problemen kom tilbaka och sedemera så började jag få problem med trackingen i form att att det började komma små " Klick" på vissa skivor. Jag gjorde rent linsen men problemen kvarstod och ökade.

quote:
Jag hade problem med en annan dyr spelare men i det fallet berodde det på att fettet torkat in så att mekaniken kärvade.

Jag tror inte Linn har sådana problem men öppna och titta i din spelare men det låter väldigt osannolikt, jag tror att lasern trasslar före.

Senare blev det ändå svårare att läsa vissa skivor och då åkte den in på service.

Enligt Highfidelity ( Linn återförsäljare i stockholm)
så åldras lasern och det går olika fort på olika spelare så förr eller senare måste man byta. Hur gammal är din spelare ?? Lasern är förbrukningsvara ungefär som nålen på din skivspelare.

Dom sa att det har varit mycket problem med lasern och tracking på Karik men även på tidiga utgåvor Ikemi ( ej så vanligt).

Har själv haft en Karik i 4 år utan dessa problem men min Ikemi fick problem.

Efter laserbytet så är spelaren som ny och låter väldigt mycket bättre än någonsin. Absolut inga tracking problem.

HighFidelity fixade även till så att en kabel mellan spänningsväljaren i Brilliant nätdelen som behövs för att fixa olika nätspnningar ex vis 110v kopplades bort (Den behövs inte i Sverige men är lätt att återställa) och vola så blev ljudet väldigt mycket bättre.
Det låter som hokus pokus men faktiskt låter det är det som en ny spelare. Det är en grymm förbättring.

Om du inte har Briliant så är även detta en bra uppdatering.

Kontakta återförsäljare dom är väldigt hjälpsamma för att fixa dina problem


Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/14 :  13:21:17  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Både Micromega och Linn Karik är kända för att drabbas av sådana här problem, varför vet jag inte. Förmodligen har det inget med felkorrigeringen att göra, dock.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/14 :  13:26:07  Show Profile Send Anders47 a Private Message
HPW, det var väl en ganska meningslös debatt. Det jag ville framhålla är att krångel kan bero på annat än sliten laser. Det finns väl inget att invända mot det.
Det enda man egentligen kan göra själv är att rengöra linsen, funkar det inte då förutom ev. problem med enstaka skivor (det jag menade med inte så farligt kinkig), så är det bara att lämna in den för översyn om man inte är tekniker.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/14 :  14:11:59  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
Jag böjer mig helt

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/14 :  17:21:47  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Angående krångel med cd så kan jag säga att jag hade problem med min gamla Mimik då den var ganska ny. Alltså problemen var inte jättestora. 95% av alla mina cd gick att spela.
Men den ville inte spela No Doubt och Cranberries som var det som gällde just då.
Så åkte den till Skottland och fick nytt laserpaket o då fixade den det den inte klarade av förut.
Min nuvarande spelare en Karik av sen modell har haft en del problem med repiga skivor men det är den nog inte ensam om. Det där med lasern är ju lite konstigt. Karik använder trippelbeam laser står det i manualen. Borde inte vara problem att läsa skivor med den. Felkorrigeringskretsarna är väl till för att göra det möjligt att spela icke perfekta skivor = alla skivor.
Dom kan aldrig bli för bra.
Själva lasern borde inte gå att nöta ut. Snarare kan det vara laserpickupen och spindeln som fixerar strålen som är snäckigt byggda. Linn och Micromega använder Philipsbaserade transporter. Kan vara dom som är rappliga.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2002/12/14 :  19:08:02  Show Profile Send daggen a Private Message
Min karik hade också stora problem att läsa skivor, brända som ickebrända. Jag skickade den till Linn och lät dom byta ut det som behövdes. det gick på 9000 sek men som tur var har dom en s.k prisgaranti och jag behövde därför bara betala 2400. Nu funkar den iaf klockrent och det finns inte en enda skiva som jag testat och som den inte klarat av att läsa. Alltså, skicka den till linn, få lasern + annat som behövs bytas utbytt och få tillbaka en spelare som är i nyskick och dessutom läser allt.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/14 :  19:14:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Marantz använder väl Phillips transport. Alla skivor fungerar i min CD6000 spelare.

Om det är så att vissa spelare inte klarar vissa skivor men andra spelare klarar de galant måste de vara felkonstruerade/feltrimmade på nåt sätt. Borde fixas gratis, IMO.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2002/12/14 :  19:19:23  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Hmm, är inte dessa spelare ni talar om ganska dyra? Sådan här problem skall inte existera, så är det bara. Ni som skickat iväg spelarna för reparation har ju gjort helt rätt, hoppas bara att ni inte fick betala något för det, om det inte var så att lasern var uppemot 10 år. Vad jag har hört skall lasern bytas kanske var 7-8 år, men min fars H/K cd-spelare som snart är 10 år tar utan problem alla skivor vi slänger i den. Jag har heller inte haft några problem med min Copland CDA 289 som tycks svälja allt, även skivor med ansenliga repor som är näst intill ospelbara på andra spelare.

Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/14 :  22:24:11  Show Profile Send HPW a Private Message
Linn ger normalt 3 års garanti på all elektronik dock inte Lasern i CD spelarna där dom ger 1 år. Alså ingen hemlighet att man behöver byta efter en viss tid JMF med Pickup till skivspelare eller rör i en rörförstärkare


Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/12/14 :  23:31:17  Show Profile Send B Peter a Private Message
Tack för svaren!

Det jag är mest fundersam över är att det främst drabbar skivor som varit länge i cd-spelaren. Allra värst är problemet om man glömmer en skiva i över natten, med spelaren påslagen.

I vilket fall som helst så kanske det är dags för cd-spelaren att besöka farbror doktorn, trots att det är en Karik III med Slimline strömförsörjning och serinummer över 16000.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/15 :  01:07:10  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
HighFidelity fixade även till så att en kabel mellan spänningsväljaren i Brilliant nätdelen som behövs för att fixa olika nätspnningar ex vis 110v kopplades bort (Den behövs inte i Sverige men är lätt att återställa) och vola så blev ljudet väldigt mycket bättre.

Be dom göra detta lilla tweak oxo HiFidelity på karlavägen vet vad man ska göra. Låter mycket bättre sedan

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2002/12/15 :  05:15:34  Show Profile Send daggen a Private Message
bluesboy, jo min laser var runt 8 år så den behövdes nog bytas pga förslitning.

B Peter, alltså din karik är ju väldigt ny så om den har problem med skivor är det nog säkert en inställningssak mer än att lasern skulle vara slutkörd. Far till T&T (eller hellre stereokompaniet) och be dom kika på den.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000