HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 6C45 pp steg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Ryssen
100.000-klubben

8328 Posts

Posted - 2008/01/08 :  22:57:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Frekvenskurvan,när rasket är färdigt.Det är alltså vanliga 50Hz toroider?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/08 :  23:13:51  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Japp vanliga toroider.
När röken skingrats så ska jag försöka mäta lite.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7621 Posts

Posted - 2008/01/08 :  23:22:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Läckert? Hur sker fasdelningen i detta steg?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/08 :  23:38:39  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
HMM.. fasdelning,jag har ju trafo på utgången i försteget LL1674.
Så det är ju bara 2 rör och toroiden.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/01/08 :  23:49:35  Show Profile Send reVintage a Private Message
OOPS! Redan fått järn!? Har haft annat för mig fixar lite arbetspunkt imorgon bitti.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/08 :  23:58:03  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Och tänk på max 75-80ma tot.så ca:18ma/rör blir fint.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/01/09 :  07:33:30  Show Profile Send reVintage a Private Message
En tanke slog mig: Är inte dina drivers 16 ohm? I så fall måste vi dimensionera om utgångstrafon . 9Vs trafon motsvarar i så fall 7,5k:16 och 6V motsvarar 16k:16.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/01/09 07:47:37
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/09 :  21:21:05  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Idag har jag lödat gridstoppers ytmonterade 330R storlek 3x6mm och dom passade perfekt mellan pinne 2,8 och så andvände jag mitt pinnen som lödstöd.Sen blev det 39k till jord på ingången(47k var slut).
Jag testade även att köra röret i provarn på 250v med 5v på katoden så låg dom tänkta 4 mellan 16-18ma.
Kanske en sån på var katod för att lysa upp det hela...
http://www.elfa.se/pdf/75/07500580.pdf

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2008/01/09 21:34:03
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/01/10 :  08:34:27  Show Profile Send reVintage a Private Message
Katodmotstånd 150-180ohm på varje katod. Behåll 6V trafon. Om du ska köra 9V måste du köra bortåt 30mA genom varje rör.
Testa med 200V istället, du får inte mer ur nätdelen. Troligtvis ca 3V Ug då.
Lars

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4155 Posts

Posted - 2008/01/10 :  09:16:40  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Kanske en sån på var katod för att lysa upp det hela...
http://www.elfa.se/pdf/75/07500580.pdf

Jag kör 6C45 med liknande typ av LED och det funkar kanon.

Röd = 1,6 - 1,7V (lägst resistans)
Grön ca 2V

Dock påverkar även spridningar i dessa en hel del på arbetspukten för röret, så jag behövde ett 10-tal för att hitta två hyffsat identiska.

Jag har hört att en LED som utsätts för stakt ljus kan generera brus, varför katod LEDen bör täckas med en bit krypslang eller målas.
Är det någon som testat/mätt om så är fallet ?

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/10 :  21:17:28  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
jaha.. då spelar det.
Det låter skit och lågt med 16R driver.
Imorrn ska jag testa med 8 ohms burkar.
B+ 212v, katod motstånd 180R 3,1v spänningsfall,47r på ena lindningen i trafon.
Inga tendenser till mättnad i utjärnen(väl anpassade så kanske det funkarmed toroider om man har rör som mäter tajt)

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/11 :  10:54:45  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Som sagt det låter men illa
Om trafokärnan går i mättnad tystnar det helt då?
Som det är nu känns steget trögdrivet men distar väldigt tidigt.
Jag har kopplat det singel end nu,alltså mitten på ingången till minus röret.Och rca kabel från försteget.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2008/01/11 10:57:26
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/11 :  10:56:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Inga tendenser till mättnad i utjärnen
Hur märker man det?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/11 :  10:59:45  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Bernt,ärligt talat så är jag osäker
Jag trodde det skulle tystna då.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7621 Posts

Posted - 2008/01/11 :  11:31:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Jag har kopplat det singel end nu,alltså mitten på ingången till minus röret.Och rca kabel från försteget.


Kan vi få se ett schema över hur allting är kopplat?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/01/11 :  11:32:47  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hoktuna: Om man vill köra in signalen enbart på ena ingången(den andra jordad) måste man köra gemensamt oavkopplat katodmotstånd(180//180). Då fungerar steget som en LTP. Ungefär så här:



Använder denna koppling i min minsta gitarrförstärkare "Prince" med 7591A. Den distar fett och fint och klipper tidigt!

Fuling,ungefär så här:


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/01/11 11:54:57
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/11 :  15:36:55  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Och jag mitt pucko fick väl lite bakläxa
Nu spelar det bättre men,dom tröga hfls-1 så går det inte att spela högt.Det finns både bas och diskant.men det börjar dista väldigt tidigt

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/01/11 :  15:46:51  Show Profile Send reVintage a Private Message
Det bör dista tidigt eftersom nätdelen bara räcker till ca 1W/8ohm, Med kraftigare nätdel skulle man få ut ca 3W i klass AB. Dra i gång hornen istället! Man blir nyfiken!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7621 Posts

Posted - 2008/01/11 :  16:22:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, det var just det där med vad som sitter på katoderna som jag var ute efter. Personligen tror jag inte att ett oavkopplat katodavstånd på 90R "räcker" för att det ska bli en särskilt bra fasdelare, en CCS eller ett högohmigare motstånd draget till en negativ matning vore nog bättre.
Om steget matas med en balanserad signal så borde det inte spela så stor roll vad som sitter på katoderna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/01/11 :  16:38:41  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fuling: Vem har sagt att det skulle bli en bra LTP? Bara OK till gitarr eftersom det som sagt blir en go fet dist pga osymmetrisk klippning. Hoktuna kör balanserat in så LTP-varianten var bara ett sidospår.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/01/11 17:03:55
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7621 Posts

Posted - 2008/01/11 :  17:09:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
I gitarrförstärkare har jag också kört med "self-split"-slutsteg vill jag minnas. Jag tror jag körde med 6SN7 som slutrör och en liten nättrafo som OPT. Funkade, men jag fick det aldrig att låta nåt vidare. Kan förstå ha mycket att göra med valet av slutrör och OPT...

Jag tror att en blandning av första och andra schemat här skulle kunna bli bra: Oavkopplat gemensamt katodmotstånd och balanserad insignal. Ska man köra som på schemat där ingången balanseras med hjälp av två motstånd (47k) så gäller det förstås att sekundärlindingarna i förstegets trafos inte är jordade, annars blir det förstås ingen balanserad signal av det hela.
(Kan det vara nåt sånt som gör att det inte låter som det ska?)


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/11 :  19:16:05  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag tror du har en poäng här fuling,det låter annorlunda om jag lyfter bort jorden från försteget..

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/01/11 :  19:54:35  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fuling: Man kan inte skippa ingångsresistorerna förrän det sitter en ingångstrafo inlödd! När man har en trafo lägger man ett motstånd mellan gallren för att ta ner ev. peak i ingångstrafon.
Ang. gemensamt katodmotstånd så håller jag helt och hållet med, dessutom ska en ev. avkopplingskonding läggas från katoderna till utg.trafons mittpunkt.

Hoktuna: Dubbla jordar är aldrig nyttigt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/11 :  23:14:46  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Från försteget... sekundärerna i serie,ena änden till + andra till minus och mitten till mitten på slutstegt.Det finns ingen jord från sekundären till försteget.För och slutsteg är galvaniskt helt skillda.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7621 Posts

Posted - 2008/01/12 :  00:02:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
Aha, du har alltså en mittapp på trafosekundären vilken går till slutstegets jord. Det syns inte på schemat, därav mitt antagande att de två 47-kiloohmarna var till för att ge en virtuell mittapp.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000