Author |
Topic |
|
KingX
Member
586 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 12:14:59
|
Halloj!
har möblerat om här i min lägeneht.. pga platt tv som skulle upp på vägg och lite sådant..
Nu är det som så att jag bytte vägg så jag numera spelar längs med rummet, förut var det på bredden.
Det "roligaste" i detta är att basen har blivit jätte tunn, har testat och placerat runt mig i djupled men utan ngt större resultat, till min förvåning har jag dock märkt att om jag lutar mig ca 20cm frammåt från ryggstödet på soffan så blir basen mkt fyllig, lutar jag mig tillbaka helt i soffan så försvinner fylligheten nästan helt.
Hur kan detta komma sig? spelar hellre ingen roll om soffan står 1 m från högtalarna eller 2 m... effekten är densamma. Finns det några tips på hur man ska gå till väga i akustik förbättring för att kunna fylla ut basen mer i rummet? (den återfinns juh till stor del i de bakre hörnen på rummet) Ryggstödet på min soffa är ganska högt, kan det påverkar hur effekten blir för min del? Jag har stora funderinga o byta soffa till en som är lite lägre ryggstöd (så man kan vila huvudet på det givetvis.. haha)
Skall också tillägga för lite mer info. att båda sido väggarna är rena feta betong fundament, har i dagsläget INGA som helst absorbetner ngnstans i rummet. då jag precis flyttat om. Det skall förhoppnings komma upp MEN jag undrar juh också kan man med hjälp av dämpning även påverka så att basen känns fylligare?
Alla tankar och ideér är välkommna, för det här problemet är helt nytt för mig.
edit: Har testat och kört frekvens kurva och det är basen mellan 40-50hz som bråkar som mest.. har nu testat att flytta högtalarna bakåt.. började med ca 2 m från bakvägg och flyttade dom sakta mot bakvägg... oavsett hur jag gjorde så försvann basen runt dessa hz totalt i soffan.. har även testat och flyttat soffan men detsamma händer.. så fort jag lutar mig tillbaka så försvinner dom lutar jag mig ngt frammåt i soffan så kommer dom direkt... helt sjukt.. Hur kan en soffa äta bas?
|
//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\ |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 15:21:16
|
Basen är alltid problematisk i rum med betongväggar. En riktlinje är att skaffa absorbenter. Sedan bör lyssningsplatsen väljas noga, nära vägg ger oftast mer bas och mitt i rummet mindre bas. Tyvärr.
Martin |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8602 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 15:59:36
|
Låter precis som hos mig,fast jag har träväggar.Har flyttat tillbaks högtalarna så mycket jag kan.Bakom soffan har jag just nu 1m till bakre väggen,där står en säng,där finns basen...Trodde jag skulle klara mig från dessa saker,vad var det dom hette diffus..får nog kolla runt lite på forumet. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2008/01/06 16:00:08 |
|
|
KingX
Member
586 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 17:37:24
|
jo, att det blir mindre bas i mitten av rumemt är juh ganksa känt, dock trodde jag inte det skulle bli så här illa.. har flyttat tillbaka soffan så mkt det går mot bakvägg.. dock så måste jag ha ca 1-1,5 m till övers då det ska stå ett par bakhötalare i en hembio där senare..
kan absorbenter hjälpa till att få fram bas då? basen som är problematisk för mig ligger mellan 40-50hz... testade förut och det bara tvärdyker där jag sitter just nu.. det roligaste är som sagt att så fort jag sätter mig mer "mot bordet" i soffan, alltså inet tillbakalutad så låter det genast mkt bättre och detta oavsett vart jag ställer min soffa.. kan alltså vara 1 m från högtalarna eller 2 m ifrån.. effekten blir densamma.. jag har aldrig i mitt liv råkat ut för en soffa som "äter" bas...
Dock löste jag det hyffast förut, genom att skjuta upp högtalrna mot bakväggen så långt jag bara kunde... det ser juh inte alls roligt ut o man tappar en hel del 3d känsla på deta vis.. men det e min enda lösning för tilfället, kör jag på annat vis så låter det helt tomt i de lägre registren o det e minsann inte heller kul.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 18:09:15
|
quote: det roligaste är som sagt att så fort jag sätter mig mer "mot bordet" i soffan, alltså inet tillbakalutad så låter det genast mkt bättre och detta oavsett vart jag ställer min soffa.. kan alltså vara 1 m från högtalarna eller 2 m ifrån.. effekten blir densamma..
Är du HELT säker på detta? Det låter orimligt tycker jag för rumsnoderna ligger på ett visst sätt som är helt beroende av rummets mått, det är inget konstigt med detta. I mitt rum har jag samma fenomen men flyttar jag soffan 20cm fram så åtgärdas problemet genast. "1 m från högtalarna eller 2 m ifrån" skriver du, har du provat att flytta bara lite fram, dit där det lät bra?
quote: kan absorbenter hjälpa till att få fram bas då?
Ja, därför att när de frekvenser som ger bekymmer absorberas så hör man de andra också. De dränks inte längre i rummets basresonanser. Observera att det krävs en hel del för att dämpa bort bas, det är STORA grejer man har för att absorbera i basen. Ju lägre frekvenser som skall absorberas desto större grejer. Har du sett tråden under DIY om Esl´s rör? Där finns nån länk som enkelt visar grafiskt och förklarar fenomenet du råkat ut för. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 19:17:42
|
Det står en hel del om ditt problem i kokboken, läs där.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
KingX
Member
586 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 19:47:46
|
bernt: ja faktum är att det är så... jag har som sagt aldrig stött på det här problemet.. jag provade att ha soffan ca en halv meter från bakväg bara för att kunna få höra lite helhets bas.. men även där så fort jag lutade mig ngt frammåt ur soffan så blev det mer, det är inget skojjeri.. jag funderar på vad i min soffa som kan ställa till med detta. Det är en skinnsoffa men ganska hög bakdel förvisso, denna ska bytas ut (soffan alltså) mot en som helst är av tyg.. då ajg tröttnat på skinn.
micke: jo, den e underbar din kokbok.. tyvärr står det inget om knepiga fenomen med soffor =)
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 20:11:41
|
Jo det gör det för det är inte kopplat till din soffa utan till stående vågor i ditt rum som den ny placeringen ger. De kan bara tas bort med en ny placering eller basabsorbenter.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
KingX
Member
586 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 20:16:47
|
ja då får jag nog satasp å basabsorbenter helt klart.. för jag kan inte placera om så mkt mer längre.. man e juh tyvärr bunden till 2 dörar som ställer till det för min del i rummet..
men har iaf kollat upp ja vilka hz det rör sig om och det är framförallt 40-50hz som mer eller mindre försvinner... vilekt jag misstänker är ganksa vanlig bas så all musik numer låter "tom" på ngt vis.. ska man skaffa absorbenter som dämpar vid 40-50 eller ska man dämpa bas som ligger över eller under som låter som sådan där 1+1 bas?
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
KingX
Member
586 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 21:20:09
|
1+1 bas att den frekvensen blir dubbelt i db ökning (beroende på svängingar i rummet)..som jag fattat det iaf..
hehe.. ja det e väll bara att göra detta.. dock så funderar jag nsätan på o försöka ta mig tillbaka till hur jag hade det uppställt från början, men då grusas lite av min hembio dröm då jag inte kommer ha ngn form av avstånd till väggen bakom lyssnings positionen.
Funderar också på att plocka hit engelholm för o ge lite tips + mätning.. e så frustrerad just nu så det finns inte ord!
|
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 22:08:28
|
Oj, det här problemet känner jag verkligen igen! Jag hade själv anläggningen uppställd på långsidan av rummet för att sedan flytta den till kortsidan för att kunna integrera den med projektorduk mm. Total avsaknad av bas blev följden och jag flyttade högtalare en stor del av den vakna tiden. Jag tyckte att jag hade testat de flesta positioner men en dag testade jag att fytta högtalarna rejält långt ut i rummet (ca 3 meter) och då kom basen! Idag är jag supernöjd med ljudet och är glad att jag orkade prova alla dessa placeringar för man lär sig massor på detta. Jag hade tidigare funderingar på subbasar och basabsorbenter men det är absolut ej nödvändigt nu. Har iofs 2 Svanå V6:or stående men har ej "tunat in" dessa ännu.
Har du testat att ställa ut högtalarna riktigt långt ut i rummet?
|
Stereotypen |
|
|
KingX
Member
586 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 22:19:33
|
halloj Hajfi!
Nej jag har förvisso inte testat och ställa ut odm riktgit långt ut i rummet.. dock har ajg inga som helst möjligehter att ställa ut odm 3 m för då kommer jag sitta med dom i mitt knä =)
men jag ska testa o ställa ut dom längre och se vad som händer.. tack för tispet iaf
edit: har nu testat, det blev bättre men itne som det ltå förut.. jag måste nog få hit ngn form av expert som akn hjälpa mig med att fixa till rummet, för det e ett område jag inte behärskar alls..
|
Edited by - KingX on 2008/01/06 22:24:01 |
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 22:42:04
|
Försök att hitta den plats i djupled där basen blir bäst och testa sedan lite olika avstånd till sidoväggarna. Det blir ju även stående vågor mellan dessa så med rätt avstånd mellan högtalarna så kan du också tämja lite basutsläckningar.
|
Stereotypen |
|
|
KingX
Member
586 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 22:57:30
|
hej igen!
jao får testa lite mer imorgon.. kl. har sprungit iväg en del nu så kan inte lixom dra på utan o störa grannarna.. sedan så jobbar man juh kväll så får bli lite pyssel på förmiddagen imorgon innan man sticker till jobbet.
Vore gött o kunna reparerar skadan ngt och sedan kompletera med absorbenter o dylikt..
tack iaf till al´la för era synpunkter och tips... o tankar
|
|
|
|
Topic |
|