Author |
Topic |
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 14:06:27
|
Vad menas med "hör vi i stereo"? |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 14:28:04
|
Troligen något i still med "vid vilka frekvenser kan vi riktningsbestämma ljudkällan".
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 16:05:41
|
Aha, borde inte det vara en glidande skala? Eller finns det en frekvens där det snabbt dippar ner? |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 16:11:18
|
Oftast är det väl övertonerna från instrumenten som gör att vi kan "placera" ljuden? En baskagge eller femsträngad bas kan vi med säkerhet riktningsbestämma, men värre är det kanske med ett synthbasljud med väldigt få övertoner (nästan som en sinuston). |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 16:54:05
|
Jag är rätt övertygad om att det dessutom beror en hel del på det akustiska rummet i fråga. I friluft utomhus eller i ett litet betongrum tror jag det skiljer sig rejält från varandra.
Ibland kan man också höra rena (djupa) bastoner pga att något i rummet vibrerar nära ena högtalaren. Tavlor och liknande kan ibland ha sina effekter...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 16:58:30
|
Akustiken går inte att bestrida, det har du rätt i Engelholm. |
|
|
konraqu
Member
211 Posts |
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 18:44:12
|
EA: Japp, precis vad jag menade men inte uttryckte speciellt väl.
Marc: Anledningen till att jag frågar är att jag försöker fnula ut storleken på element och placering på dem i kabinettet. Har tidigare hört att öronen kan avgöra riktningar ner till 100 Hz men aldrig provat så jag får försöka göra ett test.
Hur som helst så skjöts idén i sank av Öhmans snabbanhandling av delningsfrekvens och varför du EJ ska placera elementen på sidan av kabinettet. Problem med timing av av elementen. Vilket jag iofs kunde funderat ut själv egentligen. |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 19:33:41
|
quote: Har tidigare hört att öronen kan avgöra riktningar ner till 100 Hz men aldrig provat så jag får försöka göra ett test.
Berätta gärna här vad du kommer fram till! |
|
|
konraqu
Member
211 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 11:55:34
|
quote: Hur som helst så skjöts idén i sank av Öhmans snabbanhandling av delningsfrekvens och varför du EJ ska placera elementen på sidan av kabinettet. Problem med timing av av elementen. Vilket jag iofs kunde funderat ut själv egentligen.
Jag har inte orkat läsa tråden ordentligt, men det finns ju högtalare med sidomonterade basar som Öhman talar varmt om, NHT 3.3 har jag för mig att det är han brukar gilla. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 12:20:38
|
Ibland kan man också höra rena (djupa) bastoner pga att något i rummet vibrerar nära ena högtalaren. Tavlor och liknande kan ibland ha sina effekter...
Hej Per är det inte i själva verket som så att de tavlor mm som vibrerar har en högre frekvens än 100 hz vilket ger att man därmed kan riktningsbestämma dessa ljud?På samma sätt som varför man först känner att tunnelbanetåget är på ingående innan man hör varifrån ljudet kommer?
Bara en tanke...MvhKristofer |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 13:16:01
|
"Hej Per är det inte i själva verket som så att de tavlor mm som vibrerar har en högre frekvens än 100 hz..."
Jo det är precis så jag menar men ser att jag förklarade och beskrev väldigt dåligt.
|
|
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 14:09:14
|
Det borde ju inte vara svårare än att göra ett amatörmässigt test genom att köra en ton skala från 200Hz till 50Hz genom EN högtalare. Göra det ett par gånger och sedan röna ut var det börjar bli problem att avgöra riktningen. Vilket ju är direkt avslöjande för hur långt ner mina högtalare egentligen kan spela bas.. Några invändningar? |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2008/01/06 : 16:13:16
|
Grejen är att ju renare ton desto svårare är det att riktningsbestämma ljudet. Om högtalaren stressas med många toner, hög dynamik, hög volym etc så blir det lättare distorsion än om man kör en "testton". Och distorsion, tillsammans med frekvenser som ger resonans i bl.a. nämnda tavlor, märker man av. |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
|
Topic |
|