HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya Audiovector serien med Arcam elektronik.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/01/05 :  10:35:15  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Jag och en polare och hans farsa var och lyssnade på nya Audiovector serien, var faktiskt första gången för mig jag hörde Audiovector under sansade förhållande. Vi körde hela registret från billigt till dyrt. Men jag kommenterar bara super, var dessa polaren var intresserad av.
Så började vi med Arcams ingångsförstärkare med en arcam cd för 10000:-

Spänd med förvätningar: Vi lyssnade, efter en låt.. Kollade vi lite på varandra. Det hördes tunt, ingen kropp i rösterna och klen bas. Så efter ett tag så sa min polare kan vi koppla in Primare I21 (han har en sådan) men vi ville höra även arcam.

Ja herregud vilken skillnad, snacka om att jag blev besviken på Arcam. Primare gjorde allt som vi saknade, basen blev ju flera hz djupare och rösterna rejält bättre. Sen in med en Primare CD21 ja då blev det ännu roligare. Så frågan är! Är Arcams elektronik så tunn och ljus? Dom demar ju alltid med Arcam på mässor, men det är svårt att bilda sig en uppfattning då. Kan säga det ärandra gången jag blir besviken på Arcam, hörde även Jmlab Elctra 926 med arcam, fy!!! Hämta hörselskydd..

VIlka kör arcam och vad parar ni ihop dem med. Eller det är instegsserien som är kass?

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/01/05 :  12:16:43  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Min erfarenhet av Arcam är några år gammal, men då upplevde jag definitivt grejorna som ljusa. Det var inte min kopp te, så jag valde istället Vincent (men har nu gått vidare till Naim)

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/01/05 :  12:41:09  Show Profile Send FBK a Private Message
De allra billigaste Arcam förstärkarna är inte direkt "fylliga" i klangen så att säga. De dyrare Arcam modellerna däremot har ett mer normalt neutralt ljud som även innehåller en viss värme utan att låta så varmt som Primare förstärkare brukar göra och som i min mening är lite för mörka/varma för att kallas helt neutrala. Men allt handlar som vanligt om system matchning och till JMLab som du även tog upp som dålig matchning så är inte Arcam heller det första som jag skulle koppla ihop med det märket utan där är nog tex Primare mer passande skulle jag tro.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2008/01/05 :  12:48:01  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jag lyssnade också på nya S3 serie (avangarde) ihop med Arcam FMJ förstärkare och cd.

När vi lyssnade på låten "Feuer und wasser" från Rammsteins platta "Rosenrot" lät sångaren nästan som en sopran och hade väldigt lite tyngd och pondus i sin röst. Det som var på pluskant var att gitarrerna var mycket bra separerade och att basen var mycket snabb och rytmiskt men det saknades klart kropp och tyngd.

Vet inte om det berodde på elektroniken eller hötalararna...men det var för ljust: till detta återkom vi gång på gång oavsett låt. Kanske var rummet också lite skyldig till detta då det var rätt så kalt inrett.

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/01/05 :  15:21:09  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Då är det inte bara jag som upplevt detta. =) Hur som hellst en stor besvikelse.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/05 :  16:20:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
De gånger jag lyssnat på Audiovector med Arcam-elektronik har det låtit bättre när elektroniken bytats ut mot Primare istället. Skulle tro att Audiovector/Primare är en bättre kombo än Audiovector/Arcam, oavsett vad Audiovector själva anser.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/01/05 :  17:28:38  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Glömde säga, hifi skåne var det som stog för underhållningen.

Kan nu mera också rekommendera Primare och Dali Mentor 6, vi kollade in dessa idag. Där blev jag grymt imponerad!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000