Author |
Topic |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 00:04:35
|
Eventuellt har ett par Bose 901 från 70-talet som ingen verkar vilja ha, dykt upp i min närhet.
Bose 901 i modern tappning
De har ju inte direkt fått fått lysande omdömen när det skrivits om dem på härvarande och liknande forum.
Är de värda möda för att få in i sitt hem?
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2008/01/05 00:57:03 |
|
struts
Member
315 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 00:13:35
|
Det är ganska otympliga pjäser tycker jag själv men ljudet tilltalade mig då jag lånade hem ett par för ganska länge sedan. Låna hem dom och ge dig och dom en chans men kolla upp så alla elementen är ok, gissar att det är ganska kostsamt att renovera dom. |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 00:31:01
|
Tja...beror på... Jag testade dessa pjäser då på stenåldern när dom var nya,imponerande ljudbild är det kvarstående intrycket. Suveräna på kyrkorgel,körer och liknande,det blev stort ljud kan man säga. Mindre bra på solistprestationer,trubadurer och liknande blev precis lika stora som kyrkorgeln,hmmm. Jag kommer ihåg reklamen som påstod att hastigheten på luften vid "utblåset" kunde nå upp till 120-km.tim. Kanske stämde detta påstående eftersom dom släckte ett stearinljus med ett enkelt pukslag
Som sagt,gamla element som nog kostar att renovera/byta. Men....intressanta är dom,kräver dock en del plats för att komma till sin rätt.
|
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 00:34:57
|
Tror det är en sån högtalare som man antingen älskar eller hatar. Min bästa vän lånade hem ett par för 20 år sen. Typiskt Bose ljud i min mening men så hade dom en egenskap till. Dom påverkade mitt balanssinne något grymmt, en av dom få gånger jag blivit sjösjuk så att säga. Gick man sen kring i rummet så hade dom en ganska skarp gräns mellan öger o vänster högtalare som jag minns det...men som sagt 20 år sen. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 01:03:52
|
Här var det snabb respons.
Jag kan tillägga att jag aldrig medvetet hört ett par 901:or och därför inte har någon egen uppfattning.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 06:38:29
|
Vi använde dom som PA i ett rum som var ca 20x30 meter. Tål massor med stryk. |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 18:55:54
|
Tackar för all information. Tillsammans med vad vi hört från annat håll verkar det inte var något för oss.
mvh/ Jörgen G |
|
|
|
Topic |
|