HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Trasiga CCD sensorer från Sony i Canon, Sony m.fl.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/01/04 :  22:52:32  Show Profile Send mace a Private Message
Tjenixen

Jag undrar om det är någon här som råkat ut för att CCD sensorn i Er kamera dött eller blivit väldigt mörk?

Svärfars Canon Powershot drabbades av "svarta döden" efter ett par dagar på Gran Canaria i början på December
Efter lite letande på nätet så ser det ut som det är ett ganska vanligt problem då ett flertal tillverkare använt sensorer från Sony som inte klarar av värme/fuktigt klimat.
Många tillverkare byter ut sensorn gratis långt efter garantitidens utgång, Canon USA gör det bland annat på modellen innan svärfars, eftersom problemet tydligen är vanligare på den modellen.

Jag tänker ta upp saken med konsumentvägledaren och sedan kontakta Canons officiella reparatör.
Kameran dog när den var 23 månader ung.

Om någon här haft liknande problem så skriv gärna en rad. Observera att Sony alltså sålde sensorer till ett stort antal kameratillverkare.

Mace


En liten länk, mycket mer på engelskspråkiga sidor.
http://www.sony.se/view/ShowArticle.action...;site=odw_sv_SE

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2008/04/24 15:20:17

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/04/24 :  15:18:44  Show Profile Send mace a Private Message
Svärfar lämnade in den på auktoriserad verkstad i Växjö. Svaret blev att det var oekonomiskt att laga

Då vaknar Ralph Nader i mig
Kameran blev liggandes här hemma tills tillfälle kom att styra kosan mot Malmö, där närmsta verkstad ligger.

Redan vid inlämnandet för tre veckor sedan sade de: Detta går nog på garantin seru, spelar ingen roll att den är över två år gammal (den låg ju här hemma i tre månader...)

Fick ett text igår, färdig att hämta, Ny optikenhet på garantin

Det lönar sig att vara envis ibland

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2008/04/24 17:18:16
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/04/24 :  15:37:20  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Schysst service!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/24 :  15:51:12  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
- TACK!

Har en Sony HC-18 som bara dog, inte använt den mycket.
Pratade just med Sony, och det verkar som om de fortfarande fixar detta fel gratis - kanon!

Stort tack för tipset!

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/04/24 :  22:11:46  Show Profile Send dwain a Private Message
vi hade en panasonic som bara blev mörka bilder med. Den dog nere i domenikanska republiken. Kan det vara sony tjofräs i den också tros?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/04/24 :  23:41:52  Show Profile Send mace a Private Message
Kanske det

quote:
Digital Cameras
Leica DIGILUX 2
Panasonic Lumix DMC-LC1

In December 2006, we told readers about a warranty extension for Leica's DIGILUX 2 digital camera, covering problems with the CCD image sensor. Given that the Leica DIGILUX 2 is a variant of Panasonic's Lumix DMC-LC1 design, it isn't surprising to find that some LC1 digicams can suffer from the same problem.
Panasonic Canada have published a notice on their customer support page indicating a limited number of 2004 model DMC-LC1 digital cameras within a specific range of serial numbers are affected. The serial number ranges are A4SYxxxxx and G4SYxxxxx. Canadian customers are asked to call Panasonic Canada's toll-free call center number at 1-800-561-5505 for assistance in arranging a free repair.

A similar announcement can be found on Panasonic Japan's website (Japanese-language only), also indicating the company is offering free repair in cases where the problem has manifested itself in that country.

We've yet to see any announcement from Panasonic in other markets, and would advise customers who have experienced the problem to contact their local Panasonic office to ascertain whether their camera may be covered under warranty.

For your easy reference, here is a link to the original IR news story on the Panasonic Japan advisory.





Härifrån, http://www.imaging-resource.com/badccds.html

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2008/04/25 :  20:27:35  Show Profile Send lagun49 a Private Message
Jag läste om detta första gången 2005, och eftersom jag har en Minolta Dimage 7i, tog jag därför kontakt med serviceorganisationen för Minolta i Sverige. Jag fick då i princip evighetsgaranti för utbyte av CCD-sensorn. Heder åt sådana tillverkare!
Btw tar kameran fortfarande mycket bra bilder, fastän den är "uråldrig"; bara 5 mpix upplösning och 7x zoom.

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/04/25 :  22:10:41  Show Profile Send edison a Private Message
dwain:
Panasonic gör egna sensorer = ingen Sonysensor där alltså.
Kan givetvis finnas undantag, men just sensorer är ju en grundkomponent i detta gamet, så 'kan' man göra såna lär man inte köpa dom av andra i onödan...och just mellan Sony & Panasonic råder en stark rivalitet som oftast gör att dom går egna vägar...


lagun49:

Som regel är det ingen större idé att ha mkt fler än runt 5, kanske drygt 5 Mpix, för bilder upp till A4.
Med god optik blir det mkt skarpt förutsatt övriga komponenter gör sitt som de ska.Med större antal pixlar (på samma eller mindre sensoryta) ökar bruset och därmed behovet av brusreducering, och voilá: ibland tom sämre kvalitet...även om de flesta sällan gör bilder på ettt sätt att det märks särdeles ofta...

Din Dimage 7i har ganska mkt större sensor än dagens kompakta kameror som samtidigt som sensorytan är mindre ändå ofta har 7-10 Mpix, och ibland ännu fler pixlar
Dvs 7i har pixlar som är mkt större och därmed fångar mkt mer ljus (per pixel) än "multi-mega-pixel-kamerorna".Renare signal, bättre kvalitet...


Lite sjukt att pixelrejset bara fortsätter...iaf lite trist...

Är väl tur det ändå blir så pass bra att det oftast bara märks på 'stora förstoringar'...som få gör i praktiken.




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/04/25 22:22:46
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2008/04/26 :  08:35:56  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej!

Köpte en Canon Ixus 2 som uppvisade detta problem (efter att garantin upphört att gälla) dvs displayen blev svart med enstaka ränder och det gick inte att ta några fotografier.

Såg då på Canons hemsida att de gratis åtgärdar detta problem om man kontaktar någon av deras auktoriserade verkstäder.

Då ingen av dessa låg i min hemstad fick jag ringa runt och samtliga jag talade med sa att de ville ha en 5-600Kr för att felsöka kameran
(vilket är fullt förståeligt) men om det var ett dokumenterat fel så skulle det inte kosta något.

Kände dock inte att jag ville chansa på om mitt fel skulle falla under den kategorin så ett snabbt överslag:
Kamera = 2 - 3 år gammal
Nypris = 4000:-
Felsökning + frakt = 6-700:- (om det inte är det fel som Canon dokumenterat).

Hamnade lite i valet och kvalet så jag gick helt enkelt och köpte en Lumix istället och la upp min Canon på hyllan.

Känns lite surt då jag knäppt max 200 bilder med kameran och inga under några extrema väderförhållanden.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/04/26 :  13:33:01  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Såg då på Canons hemsida att de gratis åtgärdar detta problem om man kontaktar någon av deras auktoriserade verkstäder.

Då ingen av dessa låg i min hemstad fick jag ringa runt och samtliga jag talade med sa att de ville ha en 5-600Kr för att felsöka kameran
(vilket är fullt förståeligt) men om det var ett dokumenterat fel så skulle det inte kosta något.


Malmö tog ingen avgift då de ansåg att det var ett garantiärende från första början.

Skicka kameran till mig så kan jag ta på mig envisemössan igen

EDIT; Du får själklart tillbaka kameran om de fixar den

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2008/04/28 15:53:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000