Author |
Topic |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 22:12:25
|
Hej!
Lägger en fråga till alla som kan sådant här.
Min sambo skall lägga en rapport på mail till sin handledare och bad mig om hjälp med sidnumrering. jag går bet När jag läste på universitetet kunde man lura systemet på olika sätt eftersom man häftade ihop sina rapporter manuellt.
Nu kan jag inte lura Word-programmet och är för dålig för att hitta rätt.
Alltså:
sidnumrering, framsidan utan nummer, sammanfattning utan nummer, innehållsförteckning utan nummer och så på Inledning skall numret var 3 och därefter löpande.
Lätt som en plätt om man kan det... HJÄLP
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
Edited by - Hi Fi Consult on 2008/01/05 00:46:10 |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 22:26:06
|
Jag kan inte word alls, men bara en snabb tanke. Kan man inte skriva det manuellt i sån där fotnotsruta!? och därmed göra det manuellt för varje sida...Man får kanske acceptera att sidnumreringen blir centrerad, men det är väl en ok kompromiss... |
Artphotography |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 22:29:48
|
google kom med detta förslaget: http://www.word.mvps.org/FAQs/Numbering/PageNumbering.htm
I övrigt verkar det lätt att få word att förstå att förstasidan inte ska ha nummer, men att få den att fatta att sida två inte heller ska ha det kräver nog något enligt ovan länk. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Guru
Member
2776 Posts |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 22:56:29
|
hette visst sidfot...men det är säkert inte rätt...tänkte bara att gör man det helt manuellt så kan man ju hoppa till vilka sidor som helst och dessutom skriva vad som helst
edit: heter ju footnote på engelska men jag vet inte vad det står i word for mac, eng... |
Artphotography |
Edited by - Burmäster on 2008/01/04 22:58:50 |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 23:05:50
|
Såhär: 1. ställ dig i slutet av den sista sidan som inte ska ha sidmarkering. 2. Välj infoga->brytning och välj avsnittsbrytning, nästa sida. Dokumentet delas nu upp i 2 avsnitt. 3. Gå till den nya sidan, välj visa sidhuvud och sidfot 4. Klicka i verktygsfältet sidhuvud och sidfot på ikonen "länk till föregående" (kolla tool tips om du inte vet vilken det är). Nu bryts länken mellan avsnitten och därmed kan avsnitten innehålla bla olika sidfötter. 5. Välj infoga->infoga sidnummer i sidfoten i avsnitt 2. I popuprutan klicka i "visa på första sidan" (detta betyder nu första sidan av avsnittet). Under format man du välja fritt vilken siffra numreringen ska börja på.
Jag tycker det är lättast att se vad som händer med bla avsnittsbrytning i visningsläget normal, men det är väl en smaksak (vanligtvis använder jag annars utskriftslayout)
Jag har prövat ovanstående i Word 2003. Lycka till! |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
Edited by - staffann on 2008/01/04 23:09:10 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 23:26:25
|
Tack alla!
I gurus google-sökning hittade jag ett par PDF från Umeå/Rickard Norén som beskriver just den procedur som staffann också berättar om.
allt funkade förutom att jag fått göra om proceduren enskilt för varje sida, programmet vägrade numrera dokumentet löpande framigenom och om man sidbröt före så blev det en extra sida för varje gång man följde manualen...
Nu är det dock löst, tack återigen!
ett mysterium att man inte kan välja att bestämma var numreringen skall starta och vilken sifrra den skall börja med...
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 23:49:38
|
För varje sida??? Du ska bara behöva göra som jag beskriver på bara det ställe i dokumentet där du vill börja ha sidnumrering. I första avsnittet (de första sidorna) lägger man inte in sidnumrering och i andra avsnittet (vilket innebär hela resten av dokumentet)så har man det - med valfritt nummer att börja numrera från! |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
|
Topic |
|