Jag hörde Keith Jarretts Köln Concert för första gången nu under julledigheten (på vinyl). Och det var ju en underbar händelse! Den en aning metalliska pianoklangen tycker jag till skillnad från vad en del andra verkar tycka är riktigt lyckad.
quote:Den en aning metalliska pianoklangen tycker jag till skillnad från vad en del andra verkar tycka är riktigt lyckad.
Vilket föranleder mig att ta fram min CD som är inköpt 1990. Jo det är sant att flygelklangen är lite hård och metallisk. Jag tog och kollade hur det såg ut på min FFT och jag undrar om man inte också spelade in Köln Concerten på video. Saken är den att det ligger en kraftig ton över inspelningen på 15,6 KHz vilket är videofrekvens. Det är troligen så att när flygeltonen blandas med den här tonen som kommer flygelklangen att blir hård och metallisk. Själv vet jag inte att jag sett någon video från det här tillfället men någon av er andra kanske.
Sitter och lyssnar på den plattan för första gången nu. Intressant ljud på skivan. Man hör pedalerna väääldigt tydligt. Ska fortsätta lyssna igenom skivan nu
quote:Vilket föranleder mig att ta fram min CD som är inköpt 1990. Jo det är sant att flygelklangen är lite hård och metallisk. Jag tog och kollade hur det såg ut på min FFT och jag undrar om man inte också spelade in Köln Concerten på video. Saken är den att det ligger en kraftig ton över inspelningen på 15,6 KHz vilket är videofrekvens. Det är troligen så att när flygeltonen blandas med den här tonen som kommer flygelklangen att blir hård och metallisk. Själv vet jag inte att jag sett någon video från det här tillfället men någon av er andra kanske.