HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 bärande vägg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/02 :  12:20:24  Show Profile Send Mahler a Private Message
Då börjar det närma sig tiden då arbetet med nya hifi/biorummet skall påbörjas.

Men hur fanken vet man om väggen vi skall riva är bärande?? 1 1/2 plans villa från 1980 och väggen i fråga finns på ovanplan. Vindsförråd ovanför med spånskivor man kan promenera på.

De flesta jag talat med, även byggfolk/snickare, säger att den "förmodligen" inte är bärande (eftersom väggen är på ovanvåningen) men hur vet man?

Egentligen är jag mest fundersam eftersom det går en parallell vägg på entreplan som så att säga delar huset i två delar. Den väggen är en hjärtvägg. På ovanplan finns det en likadan vägglinje som delar ovanplan i likadana halvor. Så därför blir man ju lite fundersam!

Vill ju helst inte ha ett tak över mig när jag lyssnar musik!

Tar tacksamt mot tips och råd!

-----------------------
Tabula Rasa!

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/01/02 :  12:37:54  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag är ingen expert på något sätt. Men jag sitter i ett rum som ditt med vindsförråd ovanpå och taket är på sin plats.. Just detta mitt hifirum upptar väl ca 1/4 av längden av ovanvåningen och upptar hela ytan mellan de lutande väggarna. Vårt stora allrum upptar nästan resten av ovanvåningen och där är en del av takstolen synlig, nämligen de reglarna som är parallelt med golvet på drygt 2.4m höjd. Och det är likadana reglar i takstolarna som håller uppe vindsförrådet ovanför mitt rum.

Kolla upp hur takstolarna är i ditt hus. Den väggen du pratar om borde vara icke-bärande. Men jag vet hur det är att vara nästan säker, vi har en liknande men i viss mån ännu klurigare situation som vi inte bestämt oss om hur vi ska göra än.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/02 :  12:52:13  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjenare,

Hmm, låter ju nästan identiskt med vår blivande lösning! Ca 1/4 av "vägglinjen" försvinner då vi tar bort väggen mellan nuvarande allrum och ett sovrum. Ca 3 meter vägg totalt. Detta öppnar upp helt mellan snetaken så att säga.

Hajja nog ändå inte riktigt din beskrivning av reglarna i i taket och hur dina takstolar ser ut? Du menar att ni har helt öppet i tak i ert allrum?? Hos oss är reglarna 90 graders vinkel mot väggen som skall rivas. Takstolarna ligger väl antagligen på ytterväggarna som jag kan se ifrån min snabba och ofackmannamässiga inspektion. Hmm!

Ja jag har svårt att tro att väggen skall vara bärande faktiskt. Och det är ju liksom ingen egentlig tyngd som jag förstår på just den väggen heller. Men det är ju det där med att det blir helt öppet i drygt en tredjedel av ovanvåningen. Känns ju lite läbbigt!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/01/02 :  13:15:01  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jo, vi har helt öppet upp i nock i allrummet. Har ni innertak ca 2.4m upp i hela ovanvåningen? Takstol-reglarna som jag tänkte på kan du även se om du lyfter lite på spånskivorna i vindsförrådet. Eller dom är kanske fastskruvade. Kanske kan se dom längst ut i sidorna då.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/02 :  13:35:07  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jepp! Det är samma takhöjd i hela ovanvåningen. Och vinden sträcker sig ochså över hela ytan. Så där lär vara samma regelsystem över hela tycker man. Men ifall det är 2,4 meter i takhöjd vet jag faktiskt inte! Kanske lägre men det är väl iofs oväsentligt kanske. Ja jag får ta och klättra upp i vinden en dag här snart och kika lite mera noggrant på reglarna.

Men det känns som att man borde våga riva väggen faktiskt! :-)

Eller??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2008/01/03 :  10:01:39  Show Profile Send johmi a Private Message
Det intressanta är hur brett det fribärande området är. Normalt sett i den hustypen du beskriver är innerväggarna på andra våning inte bärande. Takstolarna ser då ut ungefär som nedan. Det översta utrymmet är vinden och det utrymmet du diskuterar är det mellan de horisontala strecken.


      /     /      /----   /        /|      | /_|______|_\

Jag hoppas att detta hjälper dig.

MVH
Mikael


EDIT:
Skissen blev viss lite knasig. Jag har försökt att fixa den men "backslash" och radbryt vill inte visas som önskas...

Edited by - johmi on 2008/01/03 14:49:13
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/03 :  13:25:25  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmm, kopplar nog inte riktigt skissen ändå.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/03 :  14:02:43  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Hej Mahler!

Kan du kolla upp om det är ett Älvsbyhus, Skidstahus eller om det rentav är ett arkitektritat hus?
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/03 :  14:05:52  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ingendera tyvärr!

Byggt av byggskolan i Lidköping. Så det är typ lösvirkeshus gissar jag!

Ritningar finns men man ser inte om väggen är bärande iallafall inte på skisserna. Får lusläsa byggbeskrivningen igen och se ifall jag kan utläsa nått där!


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/01/03 14:06:42
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/04 :  07:55:26  Show Profile Send Mahler a Private Message
Undersökte lite byggritningar igårkväll och konstaterade (med mina måttliga kunskaper i konstruktionsanalys) att väggen nog inte är bärande.

Den parallella väggen på bottenvåningen är angiven och noggrant beskriven som "bärande vägg". Och så står det att man inte får göra några ingrepp för t ex vatten o avlopp i den delen av golvet på ovanplan som ligger över syllen för hjärtväggen. Men i övrigt finns ingen "hjärtvägg" eller bärande vägg beskriven eller uppritad för ovanplan.

Takstolarna är helt öppna och inte av modellen fackverk. Tror det kallas för ramverk va? Ger en öppen och luftig vind ochså.

Blir ca 4 x 3,5 meter tak som inte stöttas av väggen jag skall riva. Som får "hänga fritt" alltså!

Några synpunkter??


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000