HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Invinkling av högtalare....vad händer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2002/12/13 :  10:03:16  Show Profile Send K-man a Private Message
Hmm.... jag har alltid varit "emot" invinkling av högtalare.... (alltså när man vinklar in högtalaren ngt mot lyssningsplatsen)

Jag har tidigare haft dipoler som spelat lika mycket framåt som bakåt, och då har invinkling bara stört...och därav kanske min övertygelse... men igår testade jag bara för skoj skull med mina snart inspelade högtalare och döm av min förvåning när det lugnade ljudet radikalt! (vinklade kanske ca 3grader) Kändes på ngt sätt som att en del störande "resonans" försvann och det kroppade till i ljudbilden... tyckte dock att "arenan" krympte ngt lite, men det kompenserades mer än väl av lugnet! Plötsligt fick man sådanadär vibbar som får en att köpa alldeles för dyra saker i butiken.... jag provade sedan igen att vrida tillbaks dem, och då var det oreda igen.... och det behövdes absolut inget blindtest. Även min fru som inte är ngn hifi-tok (även om hon gärna lyssnar) upplevde samma skillnad.... fast hon såg inte att högtalarna var ändrade mellan testerna (och jag såg inte att hon bytt gardiner...)

Vad är det egentligen som händer vid invinkling... måste väl finnas ngn fysikförklaring? Eventuellt är det så enkelt som att ljudvågorna får andra brytvinklar mot väggarna och därmed inte slår tillbaks mot "sig själv" (vilket de väl gör om man har högtalaren riktad "rakt mot" väggen?)

Eller är det mitt rums akustik som spökar.... eller eller...

Vad upplever ni andra i detta? För/nackdelar och gärna fakta... (om det finns...)

Ligger ju lite i samma fundering som de ställbara topparna på Neptunusen...

\\K-man

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/13 :  10:48:25  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Fördelarna med att vinkla in högtalarna är tre:
- du lyssnar mest på direktljudet och får därmed rakast möjliga tonkurva (förutsatt att högtalaren är konstruerad för detta, förstås)
- Reflexer från sidoväggarna blir mindre störande
- Om man är flera som lyssnar hör även den som sitter längst ut högtalaren som står längst bort - ett bredare lyssningsfönster, alltså. Med högtalare som riktas rakt fram försvinner den bortre högtalaren så fort man flyttar sig bara lite åt motsatt håll. Detta problem kan vara extra stort med vissa elektrostater/dipoler som har begränsad horisontell spridning (min egen erfarenhet av Quad ESL, som jag ägde tidigare).
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/13 :  10:56:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det finns mycket enkla fysikalsika orakser till detta med att invinkling ofta låter bättre.

1. Högtalare sprider ljudet även åt sidorna. Ju mer åt sidan desto svagare blir ljudet. Det beror på membranens storlek i förhållande till våglängden. Det är därför som en diskant är mindre än ett baselement, för att den ska sprida bättre. Men högtalare sprider för det mesta sämre åt sidorna.

2. Genom att vinkle in högtalarna kommer reflexen från sidoväggarna att bli svagare i nivå. Det ger en klart förbättrad, dvs förtydligad och exaktare, ljudbild.

3. En annan stoooor fördel är att om man sitter fler i bredd i soffan, så kommer de som sitter lite vid sidan om även att få ganska okej ljudbild med invinklade högtalare. Det beror på att man då kommer in i "fokus" med den högtalara som är längst bort, och kommer "ur fokus" med den närmaste. Med rakt placerade högtalare så hörs mer eller mindre endast den ena högtalaren när man sitter skevt placerad. Bäst blir det förstås alltid ändå i mitten.

4. Man kan t o m vinkla in högtalarna ännu mer så att de geometriskt "strålar samman" kanske en halvmeter framför lyssnaren. Även Hifi & Musik har gett detta råd, så det är inte något kontroversiellt alls. Detta för att effekten under punkt 3 och 2 skall bli ytterligare bättre.

5. Placera gärna högtalarna som en likbent triangel med en toppvinkel på 46 grader. Med ett avstånd till högtalarna* på 1,18 gånger avståndet mellan högtalarna så blir det 46 grader. Då blir det subjektivt inget "hål i mitten" av ljudbilden.

* Avståndet från öronen till en punkt mitt mellan högtalarna.

Hälsningar Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/13 :  10:57:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Oj Pekka, du hann före.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/13 :  11:00:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Håller med er men vill lägga till lite...

Om man vinklar in högtalarna blir det mindre reflexer från väggarna som en följd av att högtalarna sprider mindre. Ok.

MEN: högtalare har ofta off axis egenskaper som inte är linjära map frekvenssvar/amplitud. Detta betyder att de reflexer som FAKTISKT kommer från väggarna (iom invinklade högtalare) är subset (eller vad man skall säga) av den ljudkaraktär man lyssnar till on axis.

Nån som fattar denna något röriga (stressade?) beskrivning av ett litet problem?

// Pär E
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/13 :  11:15:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

Håller med er men vill lägga till lite...

Om man vinklar in högtalarna blir det mindre reflexer från väggarna som en följd av att högtalarna sprider mindre. Ok.

MEN: högtalare har ofta off axis egenskaper som inte är linjära map frekvenssvar/amplitud. Detta betyder att de reflexer som FAKTISKT kommer från väggarna (iom invinklade högtalare) är subset (eller vad man skall säga) av den ljudkaraktär man lyssnar till on axis.

Nån som fattar denna något röriga (stressade?) beskrivning av ett litet problem?

// Pär E


Ja precis, det glömde jag. Vissa högtalare har ett lyft i den högsta diskanten för att ge en rakare diffufältsttonkurva. Då passar det mycket bra att vinkla dem så att de "möts" framför lyssningsplats.

Eller nu vet jag inte om jag fattar vad du skrev ovan. OM högtalarna har konstig frekvensgång i andra riktningar än rakt fram, blir ju reflexernas ljudkaraktär INTE likadan som direktljudet.
???? Eller var det det du menade?

/Johan

Edited by - Knoppen on 2002/12/13 11:28:26
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2002/12/13 :  11:16:55  Show Profile Send K-man a Private Message
Tack! Mycket bra svar! Jag är numera totalt omvänd! Känns skönt att få mina upplevelser bekräftade!

Jag hade vid "rak" högtalare ett väldigt litet "lyssningsområde" där det lät "BRA", efter vinklingen blev det inte lika känsligt, varken i sidled etter djupled... tidigare var det drastiska förändring om man lutade sig lite framåt.... och det är ju en av punkterna ni beskriver.

Jag förstod t.o.m. epkpeng:s glasklara förklaring!

Tänk att jag fram tills igår pga av min övertygelse lurat mig själv på ännu mer väljud... ;-) bara å erkänna!

\\K-man
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000