HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lider brist på analoga ingångar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2007/12/30 :  19:29:17  Show Profile Send AndersP a Private Message
Min Thule PR350b har bara en helt analog ingång. Ingången kan konfigureras som balanserad stereo eller oballat 5.1. Jag använder i min setup bara R, L, SR och SL oballat.

Har tänkt bygga en liten fjärrkontrollerad tillsats/patchbay som tillåter inkoppling av flera apparater via den analoga ingången. Ingen aktiv signalbehandling altså utan bara ett gäng reläer som styrs av min programmerbara fjärrkontroll på nåt sätt. Ja och en massa kontakter förstås. Nån sorts logik kommer man väl heller inte ifrån, men strömförsörjningen borde kunna lösas med en väggbula anser jag. Eller....

Finns det nån expert här som känner till bra lösningar på detta eller har konstruktionsförslag?

Kanske finns tom. färdiga produkter/byggsatser som skulle passa mig?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/12/30 :  19:40:21  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Vad är det du har tänkt ansluta?

Du har ju ingångar längst ner till vänster för SAT, TV, LD/CD osv.

Vad är det förresten som inte är analogt med dem?

EDIT: Från manualen.
quote:
1. Input selection
The input selection is very flexible, so it can suit many different home theatre and
stereo installations. It is possible to switch between seven different inputs, which are
directly accessed by keys on the front panel or on the remote control.

Edited by - Ampalang on 2007/12/30 19:42:40
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2007/12/30 :  20:27:17  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har tänkt ansluta en Bluerayspelare, HTPC eller PS3 i första hand. Vinylspelare via RIIA-box i andra hand. Ingången är upptagen av min DVD-spelares analoga utgångar nu så att jag kan spela DVDA och SACD.

Ingångarna längst ner till vänster är nog analoga, men de tas internt till en AD-omvandlare, surroundprocessor och slutligen DA-omvandlare före utgångsbufferten. Fördelen är att man kan använda Prologic II på signaler med spatial information, men till riktig hifi kör man förstås analogingången ( pure audio input ) eller digitalt via de interna DA-omvandlarna.

Hade de nya "superljudformaten" från Blueray, DVDA och SACD kunnat tas digitalt ut från källa hade problemet förstås varit mindre, men som det ser ut idag blir man tvungen att ut dessa med 6 kablar/källa för 5.1.
Att koppla en vinylspelare via AD/processor/DA? Inte hos mig om jag säger så.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000