HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Diskutera hifi utan att såra
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/12/13 :  09:54:03  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Detta med hifi är allvarliga saker. Kritik mot ens anläggning tas VÄLDIGT personligt och det ser man på alla bråk som ibland blossar upp på forumet. Talade igår med en hifi kompis som köpt en ny cd spelare som givetvis är fantastiskt bra. Den är naturligtvis bättre än hans förra som redan den var bättre än den CDA 288 som jag nu köpt. Själv tyckte jag att min Denon var bättre än hans tidigare cd spelare, och att CDA 288 är än bättre än Denon. Sågningen av min Copland CDA 288 berör mig därför som både felaktig och orättvis och jag instämmer absolut inte.

Min kompis gillar heller inte rörljud eller Coplandklangen i elektronik så sågningen är inte oväntad. Jag försöker med argumentet att man kanske har olika klangideal. Att det som är viktigt för honom kanske inte är lika viktigt för mig, och att man lyssnar efterolika saker. Han menar att det som avgör hur bra en anläggning är renheten. Om renheten finns i anläggningen är den bra. Då missar man inget i musiken, detaljer träder fram, man engageras och är ”med”.

Jag håller med till viss del att detaljer skall finnas. Viktigt för mig är dock närhet, engagemang, att man inte blir lyssningstrött. Absolut neutralitet är inte det viktigaste för mig och om rör ger en färgning av ljudet så är det för mig bara positivt. Att sedan basen inte blir lika tight som med bipolärt slutsteg accepterar jag gärna. Det positiva överväger det negativa.

Ja så här håller vi på. Vad säger ni andra. Kan man diskutera hifi utan att såra varandras känslor. Finns det sanningar som alla bör ta till sig. Har LTS rätt att neutral, ofärgad återgivning är det man skall sträva efter.

läs mer på: http://hello.to/hifi

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/12/13 :  10:00:04  Show Profile Send lindvall a Private Message
Kan man diskutera hifi utan att såra varandras känslor. Finns det sanningar som alla bör ta till sig. Har LTS rätt att neutral, ofärgad återgivning är det man skall sträva efter.

Det är inte svårt, men det går.

LTS har naturligtvis rätt i att neutral återgivning är något som man ska sträva efter om man vill det. Själv gör jag det inte. Man tycker olika, så enkelt är det faktiskt. Sen att få nya infallsvinklar är alltid intressant, men sådant utbyte kan oftast ske utan att man behöver trampa varandra på tårna.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/12/13 :  10:15:00  Show Profile Send Saro a Private Message
Något som jag tycker är mest störande är när folk frågar "hur kan du lägga ut så mycket pengar på en stereo" . man försvarar sig med att man får en helt annan upplevelse än men en vanlig apparat. när de sedan lyssnar och säger att det inte låter annars än den burk de har hemma och att man kastar pengarna i sjön brukar jag avvisa dom från lyssningsrummet för all framtid.. de har inte något där att höra (läs göra) ..
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2002/12/13 :  10:16:34  Show Profile Send K-man a Private Message
Klart det går att diskutera utan det minsta sårande! Jag har Hifi-kompisar som har klart andra kriterier på vad de gillar för ljud jämfört med mig, men vi har otroligt bra (och kanske just därför) hifiträffar. Där båda parter är öppna för den andres synpunkter, och det händer tom att man omvärder vissa tankar (från båda håll). ;-)

Det handlar nog som så ofta om ödmjukhet och förståelse. Vi är alla olika....och njuter av olika saker! För många så är livet en enda stor tävling om att ha rätt och vara bäst....

Det viktigaste måste väl ändå vara att man njuter av sin anläggning? och jag struntar ju i om andra tycker mina grejer låter bra, när jag vet att jag sitter och njuter så jag skakar...så måste det väl betyda att det är "rätt" för mig. (och det kan alltid bli bättre)

\\K-man
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/13 :  10:36:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej StefanB,
jag tror inte att du behöver blanda in Ljudtekniska Sällskapet i det här. Jag förmodar nämligen att det är fler som tycker om ett "rent och klart" ljud än bara Ljudtekniska Sällskapet.

Det är dessutom svårt i ditt fall att avgöra vad som är "fel" eller "rätt" på CD-ljudet eftersom ni båda har helt olika anläggningar. Då lyssnar man ju på det totala ljudet av anläggningen inklusive dess samarbete med rummets akustiska egenskaper.

Det är inte säkert att närheten till musiken, engagemanget, eller att lyssningströtthet inträder med en anläggning som i det stora hela har ett neutralt ljud med låg distorsion. Liksom tvärtom med en anläggning som inte är neutrl eller har högre distorsion. Ibland kan det vara så att vissa lyssnar mestadels till en viss typ av musik. Jag tar hårdrock som exempel på en ytterlighet, då kanske man förderar högtalare som inte är supervassa i diskanten, har lite extra puckel i basen för att få mer "tryck" (inte sällan saknas kraftig bas på hårdrocksskivor), lite rördistorsion kanske t o m sitter extra fint som ger elgitarrerna lite extra övertoner, osv.

Så det blir lite filosofiskt hur man vill att anäggningen ska vara, antingen ska den passa en själv och sina skivor, eller så ska den vara ett "instrument" för att kunna återge olika skivor med olika bra inspelningar. Då kommer de skivorna som låter dåligt att låta dåligt, medans inspelningar med bra ljud kommer att låta bra.

Om man gillar viss distorsion vore det utmärkt att ha en processor med olika knappar för att kunna välja "sound", liksom att ha vettiga tonkontroller för att justera efter tycke och smak. Numera tycker jag att det är synd att det saknas tonkontroller på de flesta highendapparater. Då kan man välja att lyssna med påverkat ljud eller opåverkat.


Men som sagt, jag tror inte att det är enbart LTS som vill ha neutralt ljud med låg distorsion.

Hälsningar Johan L




Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/13 :  10:47:58  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
"Det är dessutom svårt i ditt fall att avgöra vad som är "fel" eller "rätt" på CD-ljudet eftersom ni båda har helt olika anläggningar. Då lyssnar man ju på det totala ljudet av anläggningen inklusive dess samarbete med rummets akustiska egenskaper."

Bra sammanfattning!!!!!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/12/13 :  10:59:44  Show Profile Send Peder B a Private Message
Om man delar upp vad folk tycker i 2 grupper rent kategoriskt så finner man i....

grupp 1 / De som inte har intresse av eller inte har förmågan att uppskatta en riktigt bra ljudåtergivning. De har oftast redan bildat sig en uppfattning av att HIFI kan man väl ändå inte vara "intresserad" av. I denna grupp hamnar tyvärr min flickvän som inte "hör någon skillnad" på vår anläggning och den klockradio vi har! I denna grupp tror jag knappt det är någon ide att inleda en diskussion om hur det ska låta. De finner säkert lyckan i något annat!

grupp 2 / De som man delar HIFI intresset med men ändå inte tycker som man själv. är detta då fel? Inte alls, vad man tycker/upplever beror på en massa olika saker. Jag själv har haft mitt intresse i 25 år nu, det har iofs. kommit och gått med åren men har ständigt utvecklats. När jag jämför mina övriga intressen med HIFI så handlar det om att uppskatta förfiningen/förbättringen och här är vi nog alla olika för vad du tycker beror nog på vad du upplevt tidigare och vilka referenser du skapat.

Ta nu detta med en nypa salt, man måste faktiskt inte tycka likadant och det är väl ändå ingen tävling i att just du ska ha bästa anläggningen. Var och en har sina förutsättningar att förverkliga sin dröm om bra ljudåtergivning! mvh // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/12/13 :  11:29:18  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Respektera sina medmänniskor är att respektera deras åsikter.

Musik är en upplevelse, det är många faktorer som kommer att avgöra hur du kommer att uppfatta musiken. Våra apparater är bara en del av kjedjan. Det är bara jag som vet hur mina känslor blir påverkade, därför önskar jag att min upplevelse skall bli respekterad för den betyder något för mig, på samma grundval kommer jag att respektera andra människors känslor och upplevelser.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/13 :  12:06:51  Show Profile Send Timbre a Private Message
Ofta kan man få för sig att något låter bättre därför att det låter annorlunda än man är van vid.
Det brukar lägga sig efter ett tag eller så är det faktiskt bättre.
Hifi är svårt...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/13 :  12:42:42  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Som mottagare av kritiken måste man lära sig skilja på person och saklig kritik på värdliga ting.

Som kritiserare bör man tänka på att det mycket väl kan vara blod, svett och tårar nedlagt i det system man just skall "såga".

Enklast är att besrkiva skillnaderna mellan mitt "egna ljud hemma hos mig i mitt rum" mot det "jag upplever här nu hos dig".

Vissa positiva skillnader kan dessutom växa fram gradvis och man lyssnar på andra sätt på musiken. Inget som man "plockar" på en entimmeslyssning...

// Pär E
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/12/13 :  13:10:10  Show Profile Send s.m.f a Private Message
ja alla lyssnar olika.
Musik är underbart och ska beröra. SÅ för mig är den musikaliska helheten viktigast, den kan givetvis presenteras på ett flertal olika sätt.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/13 :  13:27:28  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jag brukar vara oerhört försiktigt med att bedöma människors anläggningar, kanske framför allt för att de oftast står i rum som bidrar med en hel del efterklang. Just rummet är väl det som oftast bör åtgärdas hos de flesta jag besökt. När efterklangen är någorlunda kontrollerad är det också lättare att göra någon slags bedömning. Återstår då problemet med flera okända variabler, men elektroniken spelar ju mycket mindre in på slutreslutatet än högtalare och rum. Den delen får man optimera på annat sätt... Det är kul att se att intresset och förståelsen för rummets betydelse börjar sprida sig, inte minst här på Hifi-Forum.
I någon mån är det förstås frågan om vad man vill åstadkomma med sin anläggning. Jag har tidigare skrivit om min resa från Technics- och Akai-grejer på 80-talet via komplett 60-tals rör-elektrostatnostalgi från Quad på tidigt 90-tal till dagens kombination av anläggning och rumsbehandling. Alla har skänkt mig glädje, men på olika sätt.
Naturligtvis ska man inte tävla om att ha bästa anläggningen, men man kan komma en bra bit genom utbyte av kunskap och erfarenheter. Dessutom kan man genom sådana inspirerande utbyten förmå sig att genomföra sådant som annars skulle bli liggande... Jag har själv i hög utsträckning kunniga och inspirerande hifi-bekanta att tacka för den goda återgivningen i mitt hem. Kanske har jag också inspirerat någon som varit hemma hos mig.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2002/12/13 :  13:34:09  Show Profile Send erixon a Private Message
Eftersom det är jag som är föremålet för Stefans inlägg så känner jag att jag vill bemöta inlägget. Vill också göra detta utan att såra någon och allra minst Stefan.

Min referens är idag och för överskådlig framtid livemusik och då gärna klassisk musik. Min fru och jag går ofta tillsammans på detta. Det är för övrigt hon som av oss två har den bästa musikförståelsen. Det är också ofta hon som tillfrågas när en ny pryl ska ersätta en annan.

Den musik som Stefan och jag har diskuterat är bl a Carolas julskiva, en för övrigt mycket bra julskiva inspelad på Kyrklig Kulturverkstad (stavningen). I alla fall, 4:e spåret är en duett mellan Carola och en rappare(!). Det funkar, jag lovar. Hos mig, med Primare 30.1 förstärkare och Copland 288 var det svårt att höra vad rapparen sa, med Thule 150 B helt ok och med min nya CD Primare 30.2 alldeles förträffligt. Man njuter av musiken när man lyssnar. Rätt eller fel?

Jag anser att det går att sätta ihop en anläggning som är detaljerad, återger röster och instrument på ett naturligt utan att det blir överanalytiskt. Om det sedan är transistor eller rör, so what?

Vill bara nämna att mina tidigare hifiprylar kom från de engelska tillverkarna som då inte fokuserade på detaljer. Men det lät alltid rent, det var lätt att följa röster, instrument etc. Jag och säker på att flera med mig anser att det ska vara roligt att lyssna på musik. Det är väl ändå det som är viktigast. Att sen våra anläggningar inte kan återge verklighetens livekonsert får man leva med.

"life is to short for boring hifi"

Edited by - erixon on 2002/12/13 15:26:27
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/12/13 :  13:43:31  Show Profile Send Soulman a Private Message
Att andra har åsikter som inte stämmer överens med ens egna är väl knappast något ovanligt... Men känner man sig sårad av det kan det väl bero på två saker (eller en kombination av dem) som jag ser det:

1. Den som tar emot kritiken tar den alldeles för allvarligt och likställer kritik mot sin anläggning med kritik mot ens person.

2. Den som delade ut kritiken gjorde det på ett sätt som motiverar att man känner sig sårad. Dvs sättet som kritiken framfördes på var opassande.

Det är klart att båda dessa anledningar kan man jobba på. Det gäller med andra ord för den som tar emot kritiken att ta den till sig på rätt sätt, och det gäller för den som delar ut kritiken att framföra den på rätt sätt... Svårare än så borde det väl knappast vara??

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/13 :  13:51:39  Show Profile Send svensson a Private Message
Delade åsikter finns överallt, och ibland kan det
säkert vara svårt att inse att någon annans åsikt
är lika mycket värd som ens egen...
Jag såg att LTS togs upp, och det är alltid
kontroveriellt, lustigt nog. Knoppen skriver att
det nog är fler än bara LTSáre som tycker om "rent
och klart" ljud! Här skulle vi kunna starta ett bråk...
Det är inte så att man inom LTS har en unison
åsikt om vad som låter "rent och klart" absolut inte.

Jag brukar leka med tanken att om man lyckades bygga en
högtalare som var bättre än allt som finns på marknaden
idag, skulle då alla köpa den. Vi kan sätta ett pris på
1.500:-/paret, då skulle ju alla ha råd...
Alla borde ju välja den.....

Vi tycker olika och det är väl bara att acceptera....
(Lättast för mig vore ju förstås om alla konverterade
och tyckte precis som jag)


Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2002/12/13 :  14:55:48  Show Profile Send mva a Private Message
Det finns ungefär 4 miljarder människor på denna planet.
Líka mycket olika uppfattningar.

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:14:54  Show Profile Send Timbre a Private Message
Frågan är, kan man "såga" en anläggning efter bara några lyssningar...
Vi lyssnar alla efter olika saker och vi har olika förväntningar.
Ibland sammanfaller smaker, ibland inte.
Lyssnar man med subjektivistens öron bör det ju inte gå att avfärda någons anläggning och ej heller riva upp negativa känslor.
Man borde väl diskutera smak istället för anläggning eftersom inget återgivet ljud är fritt från färgningar.
Det börjar ju redan i mikrofonmembranen...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:21:18  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
En jämförelse med älgjägare vars inställning "Säg vad du vill om kärringen, men säg fan inget dumt om hunden"


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:28:38  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Man borde väl diskutera smak istället för anläggning eftersom inget återgivet ljud är fritt från färgningar.


Jag tycker man kan diskutera hifi också, det är ju bl.a. därför vi är här. Det gäller bara att försöka skilja på vad som är smak och vad som är mer eller mindre ofärgande. Det är ganska onödigt att begränsa allt till en ren smaksak när det finns bättre och sämre återgivning. Det är inte många som föredrar en sony ministereo framför en bra hifianläggning ljudmässigt. Även om vissa ur prishänsyn eller rent ointresse väjler det första.

Edited by - marens on 2002/12/13 15:32:59
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:29:39  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Själv sorterar jag in kritik i två grupper: en där allt tyckande samt alla sanna argument (inom förnuftets gränser, vad det nu är ) hamnar, samt Papperskorgen på skrivbordet, där allt annat hamnar. Den tömmes väldigt ofta

Att försöka såra/ge dåliga vibbar genom min anläggning har ungefär samma effekt som att den som ger sig på går ut och dunkar huvudet i största granen i skogen: Ingen. På mig i alla fall.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:38:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


JBL är ett riktigt företag!
En gång ägt av ett fruktbolag!




Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/12/13 :  15:58:58  Show Profile Send lindvall a Private Message
quote:
Originally posted by marens
Det är ganska onödigt att begränsa allt till en ren smaksak när det finns bättre och sämre återgivning.Det är inte många som föredrar en sony ministereo framför en bra hifianläggning ljudmässigt. Även om vissa ur prishänsyn eller rent ointresse väjler det första.



Tolkar jag dig fel marens om jag förstod dig så att du jämställer dom som köper hifiapparater som mäter "dåligt" med dom som köper en budgetsonyministereo?


Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/12/13 :  16:07:46  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag menar,

Det är ganska onödigt att begränsa allt till en ren mätsak när det finns sånt som låter bättre och sämre rent subjektivt. Det är inte många som föredrar en sony ministereo framför en bra hifianläggning ljudmässigt. Även om vissa ur prishänsyn eller rent ointresse väljer det första.

Sedär! Så grinigt man kan tolka och tjura till om man vill! Sen är ju bråket i full gång!
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/12/13 :  16:13:31  Show Profile Send Saro a Private Message
kan man diskutera om att diskutera hifi utan att bråka utan att bråka ? :)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/13 :  16:16:53  Show Profile Send ekman a Private Message
saknar du mig A =)
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/13 :  16:18:19  Show Profile Send Rebo a Private Message
Lindvall jag tolkade inte alls marens inlägg som något som handlar om mätningar. Såg det bara som ett allmänt inlägg om hur folk i allmänhet förhåller sig till dyrare stereoprylar. Men det kanske var jag som missade nått
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000