HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka Högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/12/30 :  11:53:51  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Hej
Vilken ordning skulle ni rangordna följande Golv och Stativare (en lista för varje typ)

Respons Grand D (Grand Artist D)
Respons Baby Grand

B&W 800D (802D)
B&W 805S

Audiovector Si6 SE Avantgarde Arreté
Audiovector S1 Avantgarde

( valfri golvare och stativare från samma tillverkare i högst de prisklasserna ovan nämnda rör sig i, de måste även ställas mot minst en av ovan nämnda)

hoppas ni förstod saken

Tänk er även drivning med

Bladelius Gondul + Ymer

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s


Edited by - Twilighter on 2007/12/30 11:55:21

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/12/30 :  15:47:39  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Kan poängteras med att högtalarna ska fungera för studiobruk likväl som hemma och att stativarna inte får skilja så mkt i ljudet från golvarna

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/12/30 :  16:27:01  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
hoppas ni förstod saken

Måste erkänna att jag inte fattar vad du vill att vi ska göra.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/30 :  17:37:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Dom högtalarna som du nämner är väl inga studiomonitorer. Riktiga studiomonitorer finnr du aldrig i den öppna hifihandeln. Sedan tycker ju jag pesonligen att stativare är stativare och dom kan aldrig bli likvärdiga med ett par "bra" golvare. Bra golvare ska ha rejält stora baselement.




Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/12/30 :  17:43:22  Show Profile Send OcA a Private Message
Twilighter -> Ett märke du glömt är PMC som har ena foten i monitorvärlden och den andra i hifi världen. Golden Age Music plockar hem både deras studio och hifi-produkter. De har bland annat försett BBC med monitorer.

Neutrala, mycket bra basrespons samt detaljerat och dynamiskt ljud som passar all sorts musik. Inte speciellt dyra heller faktiskt med tanke på vilket ljud du får för pengen. Värt att kolla upp tycker jag!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/12/30 :  18:03:29  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Saxat från respons hemsida och i mina öron låter det mkt klokt

"Which model should you choose?
It looks as a serious approach to build one line of loudspeakers for studios, another for hi-fi and a third for surround listening. But one of these models will ultimately sound closer to the recorded source material than the other two, and this is why we use the same models for all applications. All our models offer enough resolution, bass and three-dimensional information to make them useful in any home or project studio."


Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/30 :  18:39:33  Show Profile Send Marc a Private Message
Det kanske låter bra, men eftersom lyssningsrummet och förutsättningarna kan vara väldigt olika hemma jämfört med en studio, tycker jag det mest låter som marknadsföringssnack om jag ska vara ärlig.


Exempel på hur det kan se ut i en studio, med flushade högtalare och akustikbehandling (får man anta). Så brukar det inte se ut hemma.

Det handlar ju inte om att högtalarna i sig ska låta på ett visst sätt, utan att högtalarna i en viss miljö ska göra det. Och om miljön skiljer är det inget konstigt om högtalarna också gör det. That's my 2c.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/12/30 :  19:08:46  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Poängen var lite att ja ska kunna ta rsp högtalare att kunna användas både som hifihötalare men d e ska kunna stas med och sättas upp i en studio

(golvare)


stativarna är tänkt ha vid datorn hemma som allround samt för eget musikskapande men även kunnas tas med till studio

även klang och ljudet i stort skall vara väldigt lika mellan golvare och stativarna utom i djupbasen av förklarliga själv då ^^

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/30 :  19:13:20  Show Profile Send Marc a Private Message
Ok, I get it. Då skulle jag nog titta närmare på PMC som OcA föreslog. Och kanske ADAM Audio.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/12/30 19:16:17
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/30 :  19:30:54  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
eftersom lyssningsrummet och förutsättningarna kan vara väldigt olika hemma jämfört med en studio, tycker jag det mest låter som marknadsföringssnack om jag ska vara ärlig.
Jag håller helt med om detta. En studiomonitor för mig ska ha inbyggda slutsteg och aktivt delade tillsammans med en inbyggd eq. Något som förvånar mig är att folk som varit på någon mässa och lyssnat på JBL Array får reaktionen att det här är precis så som ljudet ska låta. Ändå så satsar man på stor dyr tung hifi när man egentligen borde satsa på högtalare typ JBL Array. Då behöver man inte satsa på dom dyraste förstärkarna med dom kraftigste slutstegen. Jag har haft den här insikten sedan väldigt länge. Ja det kanske låter duktigt men det är inte så jag menar att vara. Jag vågar nu också på stå att att min nuvarande anläggning tillhör dom bättre och det bästa jag har hört.Det har inte änns kostat så vädligt mycket pengar och jag kan då inte önska mig något bättre.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/12/30 :  19:37:39  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Aha

jo jag vet om den poängen med med den generella grejjen med aktiv o eq samt aktivt delad osv

men det verkar även logiskt att en av dessa borde låta mer äkta än den andre ?


men jag slänger även in att detta gäller mobilt

utrustningen ska fungera så bra det går i samtliga miljöer


inte optimerat efter en specifik miljö, tillägas är ju att B&W 800D 802D används ju av välrenomerade studios som monitorer , och de funkar väl hyffsta som hifihögtalare med:) ^^

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s


Edited by - Twilighter on 2007/12/30 19:41:04
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/30 :  20:34:30  Show Profile Send gcs a Private Message
En B&W 800D kostar 180.000:-/par sedan tillkommer ett kraftigt stereoslutsteg och det blir ju säkert 100.000 ytterligare. Nä det tycker i alla fall jag inte är värt pengarna. Jag vet egentligen bara tre ställen som använder dom dyraste B&W. BBC, Abbey Road & SR/Berwaldhallen. Det handlar alltid om produktion av klassiskmusik. Jag är själv inte så speciellt imponerad av dom. Vi ska inte heller glömma bort att engelsmännen alltid har värnat om sina egna produkter och att SR har B&W i Berwaldhallen beror säkerligen på samarbetet inom EBU. Idag är det många små mixningsstudios som skaffar mindre aktiva högtalare tillsammans med en eller två subbar. Ett exempel på en sådan är Genelec 8000 serien som har automatisk eq-inställning. Men trots allt små högtalare kan aldrig låta lika maffigt som ett par stora golvare och helst då tillsammans med en bra subwoofer.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/12/30 :  21:28:14  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Ah jo det är sant

men om ja nu har det för hemmahifibruk i första hand så har ja ju redan det biggiga slutsteget som krävs osv osv

handlar bara om att flytta det isf ^^

ex kommer jag ha stativmodellen vid datorn, men det ska ju låta "likadant" via de monitorerna som i hemmastereon


jag vte det är lite grötigt det här ^^

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/30 :  22:36:20  Show Profile Send Marc a Private Message
Vad har du för budget totalt för båda paren?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/12/30 :  23:21:30  Show Profile Send Twilighter a Private Message
ingen alls

frågan är mer vad jag ska spara till :)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000