HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag kan inte sortera skivor eller tidningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/26 :  14:21:08  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Börjar med skivorna. Efter två timmar har jag sorterat tio skivor och lyssnat på tre. Försökte idag och till och med en 80tals Yello hamnade i spelaren. Ha ha.

Tidningar är samma sak, börjar gå igenom dem, efter två timmar har jag gått igenom 10 och läst två från "pärm till pärm"

Någon annan med samma problem?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/12/26 :  14:35:34  Show Profile Send B-200 a Private Message
jupps, vet exakt hur det känns speciellt med tidningar för min del.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/12/26 :  14:54:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,bäst att inte närma sig tidningshögen,då har dan snart gått och och en massa nya ideér uppstått...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/26 :  15:15:07  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ah, skönt att höra att det inte bara jag som lider av denna åkomma. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/12/26 :  16:25:36  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag har "flertalet" högar med tidningar som ligger på både golv och sängbord i sovrummet...Har tänkt lägga dem i ett par högar och börja läsa ikapp, (Ca:4-5st i veckan)så är man klar om drygt ett ½ år
Skivorna däremot, så brukar det bara ligga framme ca 10st åt gången, resten i skivskåpen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/12/26 :  17:05:48  Show Profile Send MartinN a Private Message
Man behöver inte sortera skivorna, bara man
kommer ihåg exakta platsen för de 1000 skivor
man har...
Däremot har jag märkt att någon gång köper jag
en dublett. Det är förtretligt, men ett bevis
på att jag inte har hunnit igenom samlingen
tillräckligt många gånger.

Martin
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/26 :  18:07:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har för min del väldigt svårt att hålla ordning på mina skivor. Jag har väl 13-1400 CD i hyllor på väggen i sovrummet men sen har jag några tusen i olika kartonger och plastbackar på hjul under sängen under soffan och i dubbla rader i hyllor inne i mitt musikrum. Sedan har jag ett par tusen LP skivor i skivfack och ölbackar(leksaksbackar). Var kan man köpa sådana backar nu för tiden, jag behöver några fler. I vilket fall så är det ett stort problem att hitta en speciell skiva så vida den inte är alldeles nyinköpt för då kan den ligga framme. Det är lättare att hitta bland vinylerna för där skiljer jag på olika decennium skivorna är inköpta.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/26 :  18:33:46  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag har nu sorterat skivorna och jag tror att det kommer att skapa viss osämja i skivhyllan. Mellan Ron Sexsmith och Sepultura lär det inte uppstå tycke medans det blir myshörna mellan Ben Harper och Jimmi Hendrix. Får väl sära på bråket om det uppstår. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/12/26 :  21:43:30  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Mina kära föräldrar samlar på sig ohyggligt många tidningar som jag och min syster får ägna oss åt att sortera och kasta precis innan julstädningen. När jag är hemma i min egen lägenhet (samlar inte på mig lika mycket, men ändå) så SLÄNGER jag allt i pappersinsamlingen. Om det låg ett viktigt exemplar av en tidning så får det ses som svinn. Att hamnstra tycker jag är ohälsosamt. Men det är trots allt bara min åsikt och inte min livsmission
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/26 :  22:01:16  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Med tidningar menar jag inte dagstidningar. Utan för mig är det hifi, foto, cykel och motorcykeltidningar. Blir bara massa läsande när jag ska sortera.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/12/27 :  00:51:34  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Klassiskt. Måste börja med sortering i datorn, annars kommer jag ingen vart.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/12/27 :  07:54:53  Show Profile Send Eref a Private Message
Känner igen det bara alltför väl... Börjar läsa.

Vad gäller skivor tycker jag att det är väldigt roligt att kategorisortera efter mina högst egna kategoribestämningar, om jag har tid. Första problemet är att jag aldrig har tid. Andra problemet är att jag har hunnit hitta på nya roliga kategorier till nästa gång...

Sen skulle jag vilja ha nåt slags hybridsystem, så att CDs, LPs och singlar var ihopabakade på samma hylla, så att jag t.ex. hittade allt jag hade med Little Richard på samma plats.

Det bästa (men tråkigaste) är att sortera skivorna i bokstavsordning. Jag funderar här på att gå över till att konsekvent placera efter första namnet, t.ex. placera Bob Dylan under B istället för D. För att slippa bestämma, i ett annat fall, om t.ex. Big Youth skall stå under B eller Y och en massa andra liknande bryderier.
Svårt med klassiska skivor här. Då brukar man ju placera efter kompositören och inte efter dirigenten t.ex., eller hur?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2007/12/27 :  09:34:48  Show Profile Send llerk a Private Message
Försök kanske att "njuta" lite mer eller?

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/27 :  12:36:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en idé om att numrera alla cd-skivorna oberoende av inköpsordning och bokstavsordning. I datorn kan man sedan skriva in allt efter olika sökkriterier som albums namn, artist, medverkande, skivmärke ja hur mycket man vill och orkar. Det är ett jobb för en arkivarie så efter det kan man sedan söka jobb på ett museum. Arkivering av tidningar och artiklar är en annan och mycket svårare fråga. Jag har samlat på tidningar och artiklar som handlar mest om ljudteknik och foto. De äldsta sparade tryck har jag lyckats samla i nu dammiga pärmar och tidskriftsamlare. En svårighet när man har så många cd-skivor som jag nu har, är att det blir allt vanligare att jag köper dubbelteller ännu värre. Jag har här vid min dator en skiva med Frank Sinatra-Song for young lovers. Den har jag i fyra exemplar och det finns också andra skivor. Jag tor att felet är att jag ofta köper lite äldre inspelningar som ibland kan ha fått ett nytt omslag.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/27 :  13:10:05  Show Profile Send Zombie a Private Message
IKEA har skivbackar i trä.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2007/12/30 :  01:59:28  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag har flyttat för många gånger för att hålla någon ordning på mina CD eller skivor, det samma gäller tidningar. Varje gång jag försöker hamnar jag i samma dilemma att jag börjar lysna eller läsa, och då är det kört. Jag har ca 3000 LP och 1500 CD + ett otal tidnigar om hi-Fi, så det¨är tur att man har tålmodiga kompisar som ställer upp vid varje flyttar. Jag har fakttiskt nu börjat lyssna på tidliga 60 tals musik och High Fidelity från 1980 talet, men har fortfarande inte lyckats sortera dem efter någon ordning. Men det är kul. :-)

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2007/12/30 02:00:48
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/12/30 :  18:58:05  Show Profile Send jos a Private Message
Jag tycker det där med att sortera CD på färg som någon föreslog förrut var en bra idé. Mycket snyggare blir det också när de står efter färg. Dock blir det svårt att hitta när man "kan svära" på att omslaget var blått men egentligen rött.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/30 :  19:50:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Om det var det förslaget som jag hade då menade jag att man sätter en färgetikett på skivans gavel. En färg för varje hundratal eller tusental om man har så många skivor. Det blir ju lättare att ställa tillbaka skivan efter att man lyssnat färdigt om man har motsvarande färgmarkering på hyllkanten.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/01/01 :  13:00:10  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Har ett par tusen cd:n varav huvuddelen är hårdrock och jag har dem sorterade i genreordning. Har växlat mellan genre och bokstavsordning flertalet gånger, men vid bokstavsordning har jag märkt att en del godbitar helt enkelt försvinner i myllret. Men när jag associerar vissa artister till specifika genrer hittar jag skivorna på nolltid, och så är det ju en fördel att lätt hitta skivor i samma kategori som det man just nu är mest inne på! Mina genrer är dock inte direkt vetenskapliga, utan enligt mina associationer.

T.ex. delar jag in mina death metal skivor i undergenrer som old school (tidigt 90-tal ex. Morbid Angel, Deicide, Death, Immolation), svensk old school (Unleashed, Dismember, Entombed, Nihilist, Tiamat) melodisk (Dark Tranquillity, In Flames, Amon Amarth), teknisk (Atheist, Pestilence, Cynic).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000