HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Finessen med mono CDs?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/12/23 :  21:50:02  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vad är det för bra med en CD i mono? Pink Floyds "The piper at the gates of dawn"?, kom i en stereo och en mono CD. Skulle mono-ljud på något sätt vara att föredra? Det säljs ju förvisso mono-pickuper till skivspelare än idag.

J. Ullberg

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/23 :  22:19:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det är väl olika tagningar och kanske vid olika tillfällen var av några är gjorda i mono. Något annat skäl kan jag inte tänka mig.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/12/24 :  10:21:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När man gör så, så är det oftast för att mono-skivan låter bäst.
Det man har kvar av inspelningarna är då olika nedmixningar till stereo eller mono och det kan skilja sig i ljudkvalitet.
Ett exempel som jag har är Kinks skiva "Village Green Preservation Society" i en utgåva med både mono och stereoversionen.
Då kan man själv avgöra vilken version man föredrar, stereo med lite sämre ljudkvalitet eller mono med ett renare ljud.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/24 :  16:22:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vet ju egentligen ingenting men jag har i alla fall två inspelningar med Pink Floyd från två olika konserter som sändes i radio. Den ena är i mono och den andra i sterå. Båda inspelningarna var gjorda i början av 70-talet. Sedan har vi Beatles första skiva för EMI som jag har i stereo men de flesta kanske har i mono och då speciellt på CD. Många gillar ju inte ping pong stereo. Det finns ett annat exempel med Elvis som är inspelad vid sidan av i stereo. Inspelningarna är gjorda 1957 och är släppta i mono men senare också i en sorts taskig stereo för oss samlare. Det är ju dessutom mycket enklare att mixa i mono, och billigare.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/12/25 :  20:11:34  Show Profile Send MartinN a Private Message
Mono är VERKLIGEN bättre än hårdpanorerad vänster-höger
musik i hörlurar. Tänk på detta ni som rippar ??
(Min åsikt)

Martin
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/12/25 :  21:16:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tar det som finns och man kan alltid göra om hårdpanorerad stereo till mono, om man så önskar. Däremot gillar jag inte apstereo där man har delejat den en kanalen vilket var ganska vanligt förr. Det viktiga är att om man gör "konstig"stereo av mono så måste det låta bra i mono även när man har slagit ihop kanalerna.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/12/27 :  08:52:16  Show Profile Send poppen a Private Message
Det är ofta plika mixningar. Till skillnad från Jazz skivor som spelades in live med 2 mickar är ofta popsivor inspelade med multikanalsinspelningar.Där varje instrument spelades in separat ochensamt. Dett aför att musikerna spelade ofta fel eller man ville lägga på speciella klanger efteråt. Ex vis Beates. George Martin mixade bara en skiva i stereo den sista han gjorde med dem: Abbey Road i stereo ( Den finns inte i mono ). Allt annat gjordes i mono. Stereo inspelningarna som du säkert har hemma gjordes av någon assistent eller annan anställd på Abbey Road studion. Därför hör man varje instrument i varsin högtalare. - Inte roligt !!!!!.

Motown spelades i live med 3 mickar i ett litet vardags rumm. därför kan du peka ut musikerna var de satt.

Stax spelades i live fast i mono.

Men Mono har sin tjusning ändå. Fast det räcker ju med en högtalare då.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000