Author |
Topic |
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 10:09:53
|
Till mitt GC-projekt, så skall ju några IC's LM4780 + LM317 fästas i en kylfläns. Men det finns inga färdiga hål.
Hur gör man då? Det verkar vara M3-gänga på skruvarna som följer med isolersatserna. Och visst kan man borra och sedan köpa gängverktyg, men kan man även skruva direkt med självgängande skruv?
Hur brukar ni göra? Tacksam för tips.
/M |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 10:15:36
|
självgängande bör du låta bli, gänga själv eller genomgående är det som gäller, är det rejält tjockt gods i kylaren försöker jag alltid använda genomgående skruv eftersom det är väldigt lätt att gängtappen kärvar eller går av när man gängar.
Grada alltid av kanten på hålet oavsett om det är genomgående eller gängat annars kommer inte kretsen att ligga dikt an mot kylaren och då inte få den kylning som den kräver.
Isolersatser brukar normalt vara M3. |
Livet är för kort för mono |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 11:24:00
|
Det finns kylflänsar som passar till "klämmor" gjorda av fjäderstål. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 11:30:09
|
en bild säger mer än tusen ord...
Det är alltså regulatorer på vardera kanten samt LM4780 i mitten...., hua! |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
Edited by - Magils on 2007/12/23 11:30:30 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 11:44:10
|
quote: eftersom det är väldigt lätt att gängtappen kärvar eller går av när man gängar.
Om detta inträffar så är det fel någonstans. Om man vrider svängjärnet ett varv och sedan vrider ett kvartsvarv bakåt eller tills spånorna bryts av. Då slipper man många av problemen har man sedan lite smörja så går det mycket lättare jag rekommenderar WD-40 till aluminium inte rödsprit som många vill ha, rengör sedan gängorna med lite tryckluft så går det lätt att skruva i bulten.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 12:12:09
|
Håller med Anders!
Smörj ordentligt och ta det lugnt, så går det bra!
Av bilden så verkar du ha bra med gods i kylflänsen.
Jag hade inte kört med genomgående hål - synd att få hål en en så snygg fläns.
Köp en bottengängande tapp bara!
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
tkiuru
Member
112 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 12:12:57
|
Detta kan vara ett alternativ för dig: http://sjostromaudio.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=73&Itemid=29&limit=1&limitstart=3
Detta blir ju lite trådkapning men jag har sett i din bildtråd att du har fått tag i kondensatorer och även LM chipet. Vilket är det enda jag saknar. Hur har du lyckats fått tag i dessa. Vad jag vet så säljer inte Farnell till privatpersoner eller har jag fel?
Dessutom verkar du hittat en passande kylfläns. Är det också från Farnell?
Jag ser även från bilden ovan att du har C11/C15 som 1uF. Dessa har ställt till ett litet huvudbry för mig. Läser man manualen så kan dessa ha två värden 1uF eller 47uF beroende på tillämpning. Skulle vara roligt att höra hur du tolkar den texten.
Edit: Ändrade första textraden |
Mvh Tobias |
Edited by - tkiuru on 2007/12/23 12:16:34 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 13:38:27
|
Åh f-n, det hade jag missat. Tack för det! Här måste det nog moddas 1uF går ju inte att använda rakt över...ska ju köra triamp, så jag ska fundera om jag skall dedicera till Mid + high eller göra det hela universelt...lustigt att det var dessa "icke-normal" värden som var med i gruppköpskitet. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 23:22:25
|
som sagt... försiktigt å med bra smörjning.... har kört av ett par tappar själv å det är OMÖJLIGT att få ur småbitarna... Har fått för mig att aluminium gärna jävlas om det bara går... murphy#180;s lagar typ..
S
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
loovet
Member
354 Posts |
Posted - 2007/12/24 : 10:22:58
|
Gjorde 20 gängade hål i min kylfläns igår ;-)
Ej genomgående, 7 mm djupa.
Borrar först med 2,5 mm. Gännar sedan först med en vanlig M3 gängtapp och där efter med en bottentapp.
Använder rödsprit och det går aldeles utmärkt.
Rekommenderar dock att du, om du nu ska gå för M3, att du inte fäster gängtappen i skruvdragare/borrmaskin. Slutar alltid på samma sätt Utan gör det för hand, var noga med att vända så fort det börjar gå trögt, allt för att rensa spån...
Lycka till
/loovet
|
// det blev en aleph 1.7 // |
|
|
Egil
Member
80 Posts |
Posted - 2007/12/24 : 16:31:24
|
T-röd är bland de bättre smörjmedlen när du skär gänga i alu. har aldrig nånsin haft av en gängtapp när jag kört t-röd (ellar annan sprit) och då gängar jag näst intill altid med skruvdragare, enda gångerna jag kör för hand är om jag gängar ett icke genomgående hål eller mindre än M3. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2007/12/28 : 09:13:36
|
På jobbet kör jag med Taptite skruvar, himla käcka för de är självgängande OCH med en speciell gänga så låser skruven OCH man kan skruva i och ur skruven utan att slita på gängorna. Låter för bra för att vara sant men den är grym. Som inte detta vore nog så är inskruvningskraften låg också. Notera att skruven är trekantig, låter som ett aprilskämt, eller hur? http://www.taptite.net/pdfs/documents/TAPTITE2000-CONTI-REMINC.pdf |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2007/12/28 09:15:31 |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2007/12/28 : 10:37:35
|
P-A den där funkar ju kalas!Jag trodde inte det fanns så små som tre mm. Jag har kört grövre dim. typ 6,8,10 till inbrotts galler. |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Egil
Member
80 Posts |
Posted - 2007/12/28 : 11:50:26
|
Har använt taptite rätt mkt i industrisammanhang och man får setill att inte skurva för fort och att där fins olja så det inte skär mot alu, fasligt lätt att få gängpajj om man använder maskin som jag alltid gör dessutom, även mitt i gängningen. I stålplåt funkar de däremot prima. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2007/12/28 : 12:44:14
|
Taptite bör dras med momentdragare, speciellt när man som jag har koppar som material. Skruvarna vi använder är vaxade som smörjmedel. Grunkan jag jobbar med nu har en farlig massa TO220 transistrorer som dras fast direkt i massiv koppar och då funkar det kanon med en industriell skruvdragare, modell Atlas Copco. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2007/12/29 16:40:13 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2007/12/29 : 16:39:48
|
Beroende på hur långa du ska ha så kan du tigga av mig. M3x6, M3x10, samt ev någon längre har jag. Skruvarna har TORX-skalle, TX10 |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2007/12/29 16:40:53 |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2007/12/30 : 16:51:45
|
När det nu finns en läglig tråd:
Har ni gängat i stål? jag tänkte gänga i 6mm tjockt kolstål. tror inte det är rostfritt.
det verkar hårt... |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2007/12/30 : 18:58:37
|
Kolstål eller rostfritt är väl en himla skillnad, rent utseende mässigt! Testas med magnet. Ska du gänga i stål så är det säkert läge för olika gängtappar, man tar lite i taget. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2007/12/31 : 13:32:14
|
Rostfritt är ju alltid relativt och det verkar finnas en massa varianter. Den här 7mm tjocka biten har legat ute i 20 år. Jag får kolla upp det här bättre, det verkar t ex vara helt olika gängtappar som gäller, men jag ska inte kapa den här tråden mer.
Gott nytt! |
|
|
|
Topic |
|