HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Avalon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2002/12/12 :  20:26:48  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Avalon låter alldeles utmärkt remastrad. Överhuvudtaget är den nya "remastringsvågen" en välsignelse tycker jag. För övrigt skall det till BRA mycket pengar för att konkurrera ut en hyfsad CD spelare med vinyl. Jag tycker att mycket av vinylen som kommer ut idag är SÄMRE än CD utgåvorna. Aousch-- Stack jag huvudet i ett getingbo nu???? Jag lyssnar sällan på vinyl idag trots att jag har någorlunda grejor.

Basmuller

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/12 :  20:55:01  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
För mig går det i vågor. Ibland känns det som att ny vinyl är sämre än gammal, sedan köper man helt plötsligt några skivor som låter kanon. Kvaliteten varierar stort, precis som med cd.

Hur mycket är bra mycket pengar?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2002/12/12 :  21:50:20  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Hmmmm... Jag tycker att man måste slanta upp bortåt 30'. Inkluderat verk, arm och en sjysst pickup. Inte för att jag har så fina analogverktyg.... Jag har en gammal Thorens 160 super med SME arm och Empire pickup. Vad jag menar är att idag får man en väldigt bra CD spelare för 10-15 tusen och då är utbudet på mjukvara enormt. Motsvarande på vinylsidan är i princip noll och intet. Du är hänvisad till dina gamla skivor vilket så klart inte heller är fel.
Vänligen

Basmuller
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/13 :  11:35:46  Show Profile Send Knoppen a Private Message
TD 160 super är ju en mycket fin spelare! En gång i tiden, 1987 cirka, hade jag möjlighet att byta bort min Philips CD650 mot en sådan, det var synd att jag inte gjorde det då.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/12/13 :  13:25:43  Show Profile Send markku a Private Message
Snickaregarden,

Du antar att vi alla vet, vems ‘Avalon’ du menar. AllMusic.com listar upp flera album med tittel Avalon, men låt mig gissa du menar Roxy Music.

Jag minns mycket väl, hurdan jag själv blev lurad av rosande, två sidor lång artikel i High Fidelity och köpte denna remasterade CDn, den enda jag inte hadde i min LP-samling.

Senare lånade jag Avalon från bibliotek, både som engelsk originalversion och amerikansk Reprise version, masterad av en viss Bob Ludvig.

Jag upptäckte, att Virgin skivan ligger ca. 6 dB högre än äldre version och därmed blev nyfiken och kollade dynamiken på dessa två.

Låt oss titta närmare på Avalons första låt, ‘More Than This’:

På USA version ligger gennomsnittlig amplitud på ca. –18,5dB, peak på ca. –2dB
På Virgin remasterversion ligger gennomsnittlig amplitud på ca. –10,3dB, peak på –0,1dB

Dessa tall kan man lättare tolka visuellt, mhv histogrammer. Observera, att histogrammerna har dynamisk horisontal dB skala, så kan du inta direkte jämföra kurvorna mot varandra, men mot skalan under. Vertikal skala visar prosentvis andel av signal vid given amplitudnivå.

Bob Ludwigs ‘More Than This’ har det mesta mellom –11dB - -27dB, med toppen på –18 dB:


Virgins ‘More Than This’ har det mesta mellom –2dB - -18dB, med toppen på –10 dB:



Till dig och alla andra, som gillar musik i komprimerad broadcasting-kvalitet, säjer jag (med full respekt, givetvis) VELBEKOM. Skivbolag älskar att tillfredställa er, som gillar musik som jämn tjock korv så att säja.

Hela Avalon, (Virgin ROXYCD9): nästan alla låtar träffar 0dB nivån:


Hela Avalon, (Reprise/EG 9 23686-2): endast låt 5, 'The Main Thing' träffar -0,17dB:



Läs gärna hela analysen: Hunting for the Lost Transients (Some like it flat)

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2002/12/13 13:42:06
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/13 :  16:11:00  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Originally posted by snickaregarden

Vad jag menar är att idag får man en väldigt bra CD spelare för 10-15 tusen och då är utbudet på mjukvara enormt. Motsvarande på vinylsidan är i princip noll och intet. Du är hänvisad till dina gamla skivor vilket så klart inte heller är fel.
Vänligen



Hmmm, för 10-15 kakor så får du också en VÄLDIGT bra skivspelare. Och att mjukvaran är lika med noll håller jag inte med alls, men man får hålla ögona öppna. Jag har inte en chans i helvete at hinna köpa alla nya vinyler jag vill ha, och för att inte tala om återsläpp och beg marknaden. *pust*
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2002/12/13 :  18:50:41  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Hej Markku och Nin!
Jag tycker inte att min Bob Ludwig remastrade Avalonskiva är bland det bästa jag har i den vägen. Jag tog bara den som exempel eftersom den var uppe till diskussion på sidan och jag kände att jag ville försvara den. Den är väl genomsnittlig skulle jag vilja säga. Dock är ju inte Bob ludwig att förakta, han är ganska tung i de här sammanhangen.Och jo, visst står sig min 160 super bra än idag men det finns VERKLIGEN håriga saker där ute som man skulle vilja ha om man slapp betala. Men det är väl så det ska vara. Fick man allt man pekade på så vore det inte särskilt kul.
Vänligen

Basmuller
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000