Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2007/12/17 : 16:07:42
|
Ja, nu tar jag upp tråden på nytt, om detta med ambiofoni, alltså.
Vad tror/vet ni om hur lasten på slustegen påverkas när man kopplar såhär:
Dels en högtalarlast kopplad alldeles "som vanligt" på plus och minus. Dessutom en ytterligare högtalarlast kopplad mellan höger och vänster pluspol.
Inbillar mej att totalimpedansen sjunker...
/Strmbrg, något tjatig... |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/12/17 : 16:34:31
|
Jag testade det här en gång men fick inget ljud alls ur bakhögtalarna. Hur har du lyckats? Hur upplever du det? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2007/12/17 : 17:10:43
|
Hej!
Kanske det beror på att du har signal på den svarta polen och inte den röda. Läste att det kan vara så i vissa fall. Vissa stärkare har väl dessutom både plus och minus aktiva...
Nåväl, jag har laborerat lite med hur bakhögtalarna skall riktas: Mina spelar mot bakväggen, för att förlänga löptiden. Dessutom minskar ju direktljudet, då baksidan vetter mot lyssningsplatsen.
Yttermera har jag kopplat de två bakhögtalarna sinsemellan i motfas. Detta för att diffusera ytterligare.
Det blir som att lyssna I inspelningslokalen snarare än att lyssna PÅ densamma, kan man kanske säga.
Däremot upplever jag INTE att det låter konstlat eller på något sätt "effektsökeri-mässigt". En mycket intressant effekt är att motfas-kopplingen av bakhögtalarna faktiskt gör basen både djupare och mer detaljerad. Vet inte varför, men denna koppling gör ju att basen i princip släcks ut i bakkanalen.
Högtalarna står ganska tätt inpå varandra och spelar snett ut mot de bakre rumshörnen.
Strmbrg,
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
Edited by - Strmbrg on 2007/12/17 17:11:36 |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2007/12/17 : 21:19:43
|
Björn-Ola, såvitt jag minns fungerar ambiofonikopplingen med högtalare mellan plus och plus med förstärkarkonstruktioner där båda kanalernas minus har gemensam referens. Med bryggkopplade förstärkare och en del andra konstruktioner blir det i bästa fall bara tyst i bakkanalerna, alternativt finns skyddskretsar som stryper allt, i sämsta fall blir det strömrusning och något brinner upp. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2007/12/18 : 09:35:50
|
Just det!
Gemensam referens... Läste att man skall koppla en sladd mellan höger och vänster minuspol på stärkaren. Hajade inte varför, men nu kom ju förklaringen. ( Jag behöver inte göra det för att få ljud i bakkanalen trots att det är två monoblock.)
Så, på'n igen!..
/Strmbrg, |
|
|
|
|
Topic |
|